De full-size tekstmatrix is leuk, maar niet voor een pijl. Zelfs met de tekst OMLEIDING >>>> gaan mensen nog achter je staan omdat ze het niet begrijpen.
Ligt dat niet aan de kleur? Een rode transparant op een politievoertuig, dan kan ik me goed voorstellen dat mensen denken 'dat zal wel een stopteken zijn'. Of iets van die strekking. En het dan dus pas snappen als ze de tijd genomen hebben om het lezen.
In dat geval is het te ondervangen door een tweekleurige matrix te gebruiken. Geel / wit voor omleidingen en dat soort zaken en rood voor de stoptekens, volgen, enz. Kost natuurlijk wel weer wat extra's.
Voor wat betreft de signalering in fend-off positie denk ik dat je dit alleen kunt ondervangen door een draaibaar matrixbord op de voertuigen te monteren. Maar de vraag is of je dat op elk noodhulpvoertuig moet willen.
Ik heb ooit in Google Sketch-up een opzetje gemaakt. Zo'n bord zou je dus naar elke rijrichting moeten kunnen draaien, terwijl je zelf in fend-off staat. Met amber ledverlichting in het board zelf, vergelijkbaar met de matricborden boven de weg.
(klik voor vergroting)