@lcmartin, kleine tip, probeer wat meer spaties, alinea's en ruimte te gebruiken, het is zo erg moeilijk te lezen.
In de US zijn er meer staten die andere kleuren gebruiken behalve rood en blauw. Chicago stad bijvoorbeeld gebruikt alleen blauw en de brandweer van Chicago gebruikt (zoals de meeste fire depts.) rood en clear/wit met als toevoeging groen op rechts. Zo is de staat New York juist blauw (met evt clear/wit) een verplichte kleur voor vrijwilligers (EMS en Firefighters) wat weer geen voorrangvragende kleur is maar een "courtesy color" als in, mooi dat je voorrang krijgt maar dan houdt het ook wel op. Zo zijn er ook staten waar de ambulancediensten rood en blauw gebruiken waar de meeste staten (generaliserend) alleen rood en clear/wit gebruiken met eventueel amber aan de achterzijde.
Inderdaad is het erg interessant, zeker als je zoals ik verzamelaar bent, om je daar eens in te verdiepen.
Echter, in mijn opinie is er niks vaags aan landen die hun eigen kleuren bepalen voor wat betreft nood-diensten. Europa donkerblauw (je bedoelt waarschijnlijk het oudere paarsige blauw) zie je al bijna niet meer, sinds het gebruik van LED verlichting is die donkerblauwe kleur zo goed als verleden tijd.
De Javelin (een balk van Code3, wat eigenlijk een Optimax buitenkant van Premier Hazard is en LEDX dual-leds van Code3 erin) was geen succes in de USA, daar zijn ze inmiddels vanaf gestapt.
Wat lcmartin vertelt over het meest zichtbare, overdag en 's nachts, dat klopt inderdaad. Blauw blijkt 's nachts beter zichtbaar te zijn en rood blijkt overdag beter zichtbaar te zijn. En dan zou strobe weer beter zichtbaar zijn onder rood dan onder blauw (gravende in mijn herinnering). Dat heeft verder niets met aanhoudingen op de snelweg te maken) Daarnaast is de meest gebruikte combinaitie rood-links/blauw-rechts ook nog een extra hulpmiddel voor aanrijdende units die daarmee de richting van het collega-voertuig kunnen bepalen.
Het nadeel van een berg licht, zoals lcmartin aangeeft, is dat je (na testen bewezen) meer auto's aantrekt die in de bak met licht willen sturen, in plaats van erlangs.