Boovengenoemde wetgeving is ook gewoon van toepasing op beveiligingsauto's. Sterker nog als je de regeling optische en geluids signalen erbij pakt kunnen ze niet eens voorzien zijn van gele knipperlichten.
Beveiligingsauto's zijn niet aangewezen als hulpdiensten en vallen dus automatisch ook niet onder de genoemde art.30 in het RVV1990.
De Regeling OGS is een brancherichtlijn, voor de hulpverleningsbranche. Niet bindend, zeker niet voor beveiligingsvoertuigen dus.
Dus, daarmee valt het voertuig automatisch terug vwb de verlichting in het voertuigreglement, en alle verlichting aangebracht die niet reglementair volgens het voertuigreglement bij het voertuig behoort valt onder niet-toegestane verlichting. In het voertuigreglement staat niets over zwaailichten. Wat er niet instaat is niet verboden.
Dus, het HEBBEN en zelfs Aangesloten zitten van niet-toegestane verlichting is niet strafbaar, het VOEREN (dus aanhebben) wel.
Voeren, daar draait het om. Vraag Koos Spee maar, die lichtte het zelfs nog toe in Wegmisbruikers, betreffende neonverlichting. Het hebben en aangesloten zitten ansich is niet strafbaar, het Voeren, dus zichtbaar maken in het verkeer, daarmee het lichtbeeld van het voertuig wijzigen is wél strafbaar.
De meeste beveiligingsauto's met rode zwaailichtbalken hebben hierin geen draaiers zitten.
Het staat wel leuk die rode kappen maar de zoeklichten in de balk, daar draait het meer om.