Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1195772 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #200 Gepost op: 3 september 2007, 22:01:15
Boovengenoemde wetgeving is ook gewoon van toepasing op beveiligingsauto's. Sterker nog als je de regeling optische en geluids signalen erbij pakt kunnen ze niet eens voorzien zijn van gele knipperlichten.


Beveiligingsauto's zijn niet aangewezen als hulpdiensten en vallen dus automatisch ook niet onder de genoemde art.30 in het RVV1990.
De Regeling OGS is een brancherichtlijn, voor de hulpverleningsbranche. Niet bindend, zeker niet voor beveiligingsvoertuigen dus.
Dus, daarmee valt het voertuig automatisch terug vwb de verlichting in het voertuigreglement, en alle verlichting aangebracht die niet reglementair volgens het voertuigreglement bij het voertuig behoort valt onder niet-toegestane verlichting. In het voertuigreglement staat niets over zwaailichten. Wat er niet instaat is niet verboden.
Dus, het HEBBEN en zelfs Aangesloten zitten van niet-toegestane verlichting is niet strafbaar, het VOEREN (dus aanhebben) wel.
Voeren, daar draait het om. Vraag Koos Spee maar, die lichtte het zelfs nog toe in Wegmisbruikers, betreffende neonverlichting. Het hebben en aangesloten zitten ansich is niet strafbaar, het Voeren, dus zichtbaar maken in het verkeer, daarmee het lichtbeeld van het voertuig wijzigen is wél strafbaar.

De meeste beveiligingsauto's met rode zwaailichtbalken hebben hierin geen draaiers zitten.
Het staat wel leuk die rode kappen maar de zoeklichten in de balk, daar draait het meer om.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #201 Gepost op: 3 september 2007, 22:31:12
Regeling OGS is echt geen brance richtlijn. Word door de minister bepaald en geeft aan wie er met zwaailichten en OGS mogen rijden. Is toelichting op de wetgeving genoemd in artikel 30 en 31 RVV 1990.

Voor de gene die denken dat het wel mag

Wet mulder: signalen geven andere gevallen of op andere wijze dan is toegestaan(artikel 31 RVV) 50 euro boete.

Dit natuurlijk als je de rode lichten gebruikt.

Lege kappen zijn idd toegestaan. Verlichting die wel is aangesloten maar niet in werking is op verschllinde regels binnen het VR aan te pakken.

zie hiervooer de artikel 5.#.64 en 5.#.65 van het het VR. Ook eventueel de artikelen 5.#.51-59.

# staat voor de voertuig catogerie*bv bedrijfswagens en personen auto's.

Let wel op bij het VR moet de verlichting werken maar hoeft op het moment van controle niet ingeschakeld te zijn.

Artikel 5.3.64
1.  Bedrijfsauto's mogen, met uitzondering van grote lichten, niet zijn voorzien van verblindende verlichting.
2.  Bedrijfsauto's mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers en de waarschuwingsknipperlichten, niet zijn voorzien van knipperende verlichting.

Artikel 5.3.65
Bedrijfsauto's mogen, onverminderd het in de artikelen 29 en 30 van het RVV bepaalde inzake zwaai- en knipperlichten, niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.3.51 en 5.3.57 is voorgeschreven of toegestaan.



mvg
Mike


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #202 Gepost op: 3 september 2007, 22:32:32
Even als voorbeeld bedrijfsauto gepakt. Maar bij elke voertuig categorie is de zelfde wettekst te vinden.

mvg
Mike


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #203 Gepost op: 3 september 2007, 22:41:07
Beveiligingsauto's zijn niet aangewezen als hulpdiensten en vallen dus automatisch ook niet onder de genoemde art.30 in het RVV1990.
De Regeling OGS is een brancherichtlijn, voor de hulpverleningsbranche. Niet bindend, zeker niet voor beveiligingsvoertuigen dus.

Je haalt twee zaken daar elkaar.

Je hebt de regeling optische en geluidssignalen. Zoals het RVV 1990 in artikel 29 lid 1 zegt kan de minister voorschriften vaststellen aan de genoemde wetten. Dit noemen ze ook wel een ministriele regeling. Is wetgeving die voor iedereen geldt. Deze ministriele regelng is de regeling optische en geluids signalen.

Daar naast bestaat er oa de brance richtlijn optische en geluids signalen van oa de brandweer. Dit is geen wetgeving zoals het woord regeling al zegt.

mvg
Mike


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #204 Gepost op: 3 september 2007, 22:43:11
Ik bedoel natuurlijk het woord richtlijn in mijn laatste alinea.

mvg
Mike


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #205 Gepost op: 3 september 2007, 22:45:43
En WIG/WAG mag ook niet ... Rijden ook bijna alle ambulance's van nederland mee in de rondte.

Ik heb de tekst trouwens even doorgelezen, er staat nergens dat een rode lamp verboden is, je bent alleen geen voorrangsvoertuig. Bij deze voertuigen is dat dus wel het geval, daar er zowel blauw als een meertonige hoorn gevoerd word.

Dat iets niet expliciet word genoemd betekend nog niet dat het mag. Recht is krom.

Tip lees eerst 29 en 30 RVV 1990, daarna de regeling optische en geluids signalen en daarna de van toepasing zijnde artikelen in het VR.

Dan komje van zelf achter het juiste antwoord.

mvg
Mike


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #206 Gepost op: 3 september 2007, 22:56:24
Ik heb niks toe te voegen aan Mikes verhaal. Ambulancedienst Silo uit Rotterdam heeft vroeger ook een (korte) tijd met één rode kap op één van de drie pitten gereden op een Mercedes E-klasse ambulance (nr. 53), maar vanwege de strijd met de wetgeving is die proef gestopt.
greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #207 Gepost op: 3 september 2007, 23:16:32
Hierbij een overzichtje met voertuigen die rode kappen hebben (uit het blote koppie, lijst zal niet compleet zijn...):

- Strandwacht (tegenwoordig onderdeel van Brandweer) Hoek van Holland (3 'jeeps' met half blauw, half rode balken)
- Leidschendam-Voorburg (Dennis tankautospuit)
- HV Hoofddorp
- Nieuw Vennep (Tankautospuit met E-one opbouw)
- Strandwacht Ouddorp. Zij hebben een gele unimog rijden met lichtbalk half rood, half oranje


De belastingdienst motorrijtuigenbelasting heeft ook rode balken op het dak, maar ik heb me laten vertellen dat daar geen lampen in zitten / dat de lampen niet in te schakelen zijn. Deze balk wordt gebruikt tbv de STOP matrix.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #208 Gepost op: 3 september 2007, 23:27:26
- Strandwacht (tegenwoordig onderdeel van Brandweer) Hoek van Holland (3 'jeeps' met half blauw, half rode balken)
- Leidschendam-Voorburg (Dennis tankautospuit)
- HV Hoofddorp
- Nieuw Vennep (Tankautospuit met E-one opbouw)
- Strandwacht Ouddorp. Zij hebben een gele unimog rijden met lichtbalk half rood, half oranje

De belastingdienst motorrijtuigenbelasting heeft ook rode balken op het dak, maar ik heb me laten vertellen dat daar geen lampen in zitten / dat de lampen niet in te schakelen zijn. Deze balk wordt gebruikt tbv de STOP matrix.

Aanvullend, RB Bloemendaal, oranje Unimog, rode balk  ;)
Brandweer Haarlemmermeer heeft trouwens op het vorige duikvoertuig ook rode lampen gehad zie:
http://www.brandweervoertuigen.com/korpsen/hoofddorp/WO.htm

Dat iets niet expliciet word genoemd betekend nog niet dat het mag. Recht is krom.


Ik begrijp wat je bedoeld, waar ik op doelde is dat er wel meer voorrangssignalen niet (volgens de wet) toegestaan zijn. Zo bijvoorbeeld het WIGWAG (knipper koplampen) wat in meerdere brandweer en politievoertuigen (en natuurlijk alle ambulance's) zit ingebouwd. Dit is officieel geen signalering, en (als je het goed bekijkt) zelfs bij de wet verboden, dit word al jaren gedoogd, waarom de rode kappen (zolang het in combi is met blauw) dan niet?

Persoonlijk vind ik het in ieder geval stukken duidelijker, heb de nieuwe HV van Hoofddorp nu een aantal malen, zowel 's nachts als overdag zien rijden, en vind het rood echt stukken beter zichtbaar dan de blauwe verlichting.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Feuerteufel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 476
Reactie #209 Gepost op: 4 september 2007, 08:23:31
De Strandwacht is hier nu reeds enkele malen voorbij gerolt. Dit is een hulpdienst, dat wil ik überhaupt niet aanvechten of ter discussie stellen,  maar is dit ook een hulpdienst in de zin van het RVV en andere Verkeerswetgeving??