Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1195329 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2040 Gepost op: 10 augustus 2011, 07:39:34
Waar komt die Vito vandaan? Op 2.05 kan me niet herinderen dat A-A deze had rijden..

Hondengeleiders Amsterdam-Amstelland hebben deze een tijdje gehad  ;)
Als ik me niet vergis in de begin periode van de Vito, toen zo'n beetje elke Vito veel technische problemen kende.

Om dan toch nog een beetje ontopic te blijven;

Twee uitvoeringen, met een (strobe) AdvantEdge en met de Whelen Centurion (welke uitvoering is mij onbekend).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #2041 Gepost op: 10 augustus 2011, 19:43:22
Hondengeleiders Amsterdam-Amstelland hebben deze een tijdje gehad  ;)
Als ik me niet vergis in de begin periode van de Vito, toen zo'n beetje elke Vito veel technische problemen kende.

Om dan toch nog een beetje ontopic te blijven;

Twee uitvoeringen, met een (strobe) AdvantEdge en met de Whelen Centurion (welke uitvoering is mij onbekend).

Er zijn ook enkele Chef van Dienst'en die in een Vito met dichte achterkant hebben gereden.
Chef van Dienst D2 (Noord) reed enkele jaren terug ook met zo'n zelfde type Vito als in het filmpje.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #2042 Gepost op: 10 augustus 2011, 19:54:06
POLITIE SCHIET 2 VERDACHTEN NEER NA WILDE ACHTERVOLGING

Filmpje van Frank Buis

Naast alle (oude) Amsterdamse Golfjes ook op het einde een politiebus met wigwag. Er waren maar een aantal bussen van A-A uitgerust met wigwag en het werd, voor zover ik weet, haast nooit gebruikt.

Dit is de bus van de Van Leijenberghlaan. Deze is als eerste bus uitgerust met een "gevulde" Vista dakset (als test-voertuig). Daartoe is de Whelen-dakset verwijderd. Bij de introductie van de Vista is de wigwag voor alle dienstvoertuigen (helaas) komen te vervallen. Dit op instigatie van een "ballpiont"-chauffeur. Alleen de Chevrolets van FTVO bleven uitgerust met knipperende koplampen.
Hopelijk komt daar u weer verandering in, nu de Volvo's, de on-opvallende Golf van de DCIV en de Touran van de Selecteur weer uitgerust zijn met knipperende koplampen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2043 Gepost op: 10 augustus 2011, 20:45:58
Dit is de bus van de Van Leijenberghlaan. Deze is als eerste bus uitgerust met een "gevulde" Vista dakset (als test-voertuig). Daartoe is de Whelen-dakset verwijderd. Bij de introductie van de Vista is de wigwag voor alle dienstvoertuigen (helaas) komen te vervallen. Dit op instigatie van een "ballpiont"-chauffeur. Alleen de Chevrolets van FTVO bleven uitgerust met knipperende koplampen.
Hopelijk komt daar u weer verandering in, nu de Volvo's, de on-opvallende Golf van de DCIV en de Touran van de Selecteur weer uitgerust zijn met knipperende koplampen.

Leuke achtergrond info  :) Ik meen mij te herrineren dat er in Aalsmeer of Uithoorn ook een Transporter rond reed met wigwag (en een Whelen lichtbalk).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #2044 Gepost op: 11 augustus 2011, 01:14:19
Leuke achtergrond info  :) Ik meen mij te herrineren dat er in Aalsmeer of Uithoorn ook een Transporter rond reed met wigwag (en een Whelen lichtbalk).
Dat kan, want de inbouw van de wig-wag is pas gestopt nadat de Vista-dakset haar intrede had gedaan. Het was overigens een unieke configuratie. Er was namelijk gekozen voor het Amerikaanse blauw ipv het Europese blauw. Verder waren alle draaiers direct aangedreven, en niet door middel van snaren. Hierdoor was er verschil in  draaisnelheid. Tevens waren er extra spiegels geplaatst tussen de draaiers en waren er in de onderlaag een viertal blauwe halogeen knipper-lampen geplaatst . Het enige wat er aan ontbrak was een traffic-advisor. Deze had echter weinig nut vanwege het noodluik welke achter de dakset was gemonteerd. Tevens waren de bussen de eerste voertuigen waarbij de sirene-versneller werd toegepast.  Enne, de wig-wag van de (destijds) 518 ( 5 = vijfde district, 1 = eerste/districtsbureau, 8 = bus) maakte, in ieder geval bij een tweetal chauffeurs, overuren.  O0


Gast

  • Gast
Reactie #2045 Gepost op: 11 augustus 2011, 01:21:52
Ik kwam in die tijd regelmatig in het walhalla voor de verzamelaar, de knutsel-garage van Taxameter, toen daar nog de balken gebouwd werden.
De keuze voor de lichtblauwe lenzen, US-style independant rotators én extra halogeen verlichting onderin was een bewuste keuze van Taxameter destijds ;) Het zinde ze toen al niet dat Honac in Amsterdam de Edge's hadden geďntroduceerd, deze Vista versie moest en zou opvallen en niet zo'n beetje ook  098uo


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #2046 Gepost op: 11 augustus 2011, 01:30:43
Ik kwam in die tijd regelmatig in het walhalla voor de verzamelaar, de knutsel-garage van Taxameter, toen daar nog de balken gebouwd werden.
De keuze voor de lichtblauwe lenzen, US-style independant rotators én extra halogeen verlichting onderin was een bewuste keuze van Taxameter destijds ;) Het zinde ze toen al niet dat Honac in Amsterdam de Edge's hadden geďntroduceerd, deze Vista versie moest en zou opvallen en niet zo'n beetje ook  098uo

pssst zin in een rondleiding bij VAMA???? ik ben best benieuwd naar hoe ze daar werken:P


BOT maar weer 098uo
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gast

  • Gast
Reactie #2047 Gepost op: 11 augustus 2011, 01:35:18
Ontopic, daarover gesproken: ik heb een opslagruimte gehuurd bij een soort van Citybox-achtig iets, ik werd het zat dat ik mijn zwaailichtenkamer niet meer in kon.
De komende tijd verplaats ik de nodige balkjes en kratten onderdelen die kant op ;) dan kan ik daarna eindelijk weer eens klussen aan waar dit topic om draait, Flitsers, draailampen en de hele santekraam  O0

Trouwens HIT, heb ook het krat gevonden met de Vista draaiers, halogeen knipperaars etc. etc.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #2048 Gepost op: 11 augustus 2011, 02:24:23
Ik kwam in die tijd regelmatig in het walhalla voor de verzamelaar, de knutsel-garage van Taxameter, toen daar nog de balken gebouwd werden.
De keuze voor de lichtblauwe lenzen, US-style independant rotators én extra halogeen verlichting onderin was een bewuste keuze van Taxameter destijds ;) Het zinde ze toen al niet dat Honac in Amsterdam de Edge's hadden geďntroduceerd, deze Vista versie moest en zou opvallen en niet zo'n beetje ook  098uo

Het was een bewuste keuze van de leden van de werkgroep van de RPAA die in het leven was geroepen om een nieuwe dakset voor de bussen te testen en te beoordelen. TMCS had voor de test in eerste instantie een standaard Vista geleverd met de donkerblauwe kappen en snaar-aangedreven rotators, en zonder de knipper-lampen in de onderste laag. En idd, de nieuwe balk moest opvallen. Maar vergeleken met een Edge met twee flitsbuisjes en dat geweldige donkerblauwe plastic was dat natuurlijk niet zo heel erg moeilijk. De in- en opbouw van de dakset is in nauwe samenwerking met de werkgroep-leden tot stand gekomen. In de testfase werd duidelijk dat de wig-wag niet meer gemonteerd zou worden. Als compromis heeft de werkgroep toen weten te bewerkstelligen dat de invulling van de dak-set maximaal benut zou mogen worden. Uiteraard was het voor TMCS een prestige-kwestie. Op dat moment hadden ze gewoon het beste product (naar mening van de werkgroep) en hebben ze derhalve de Vista kunnen leveren.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2049 Gepost op: 11 augustus 2011, 07:38:24
Dat kan, want de inbouw van de wig-wag is pas gestopt nadat de Vista-dakset haar intrede had gedaan. Het was overigens een unieke configuratie. Er was namelijk gekozen voor het Amerikaanse blauw ipv het Europese blauw. Verder waren alle draaiers direct aangedreven, en niet door middel van snaren. Hierdoor was er verschil in  draaisnelheid. Tevens waren er extra spiegels geplaatst tussen de draaiers en waren er in de onderlaag een viertal blauwe halogeen knipper-lampen geplaatst. Tevens waren de bussen de eerste voertuigen waarbij de sirene-versneller werd toegepast.  

Geweldige lichtbalk (nog steeds) als je ziet wat een licht er uit kwam door het lichte blauw en de transparante onderkant. De hondengeleiders reden er ook mee rond, is en blijft m'n favoriet als ik eerlijk ben  8) Enige nadeel vond ik de vrij hoge onderbak ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !