Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1215632 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #2070 Gepost op: 16 augustus 2011, 14:54:25
@7131: zeker wel, maar alleen bij de diensten die in het door Jerommeke geciteerde artikel staan. Een provincie of verkeersregelaarsbedrijf valt daar niet onder...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #2071 Gepost op: 16 augustus 2011, 20:57:12
@7131: zeker wel, maar alleen bij de diensten die in het door Jerommeke geciteerde artikel staan. Een provincie of verkeersregelaarsbedrijf valt daar niet onder...
Wat wel grappig is, wij worden niet genoemd in het art van de RVV maar volgens de regeling die
onze stoptekens regelt mogen we wel de transparant gebruiken  098uo
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #2072 Gepost op: 17 augustus 2011, 10:34:18
@Customs: en hetzelfde geldt voor de boswachter, sommige andere BOA's, de inspectie V&W, luchtverkeersleiding, etc. etc.

Ondanks dat het officieel niet mag, maar getroost door het feit dat ik niet de enige ben, ben ik overigens ook voorzien inmiddels. Ik werd er helemaal flauw van dat de mensen tijdens inspecties boven op m'n bumper zitten; reden dat ik nu een "weginspectie" transparantje heb. Het werkt in elk geval goed genoeg dat de automobilisten iets meer afstand houden.

Wat misschien nog wel een mooie discussie is voor de heren (en dames?) politiemensen onder ons: hoe zit het met een taxi met een blauw verlicht dakbord "taxi"? Mag dat?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #2073 Gepost op: 17 augustus 2011, 11:50:55
Wat misschien nog wel een mooie discussie is voor de heren (en dames?) politiemensen onder ons: hoe zit het met een taxi met een blauw verlicht dakbord "taxi"? Mag dat?

Het is in elk geval geen zwaai- of knipperlicht dus daar kun je het niet onder kwijt denk ik. Mogelijk kun je iets proberen met verwarring stichtende verlichting. Maar denk je dat ik me daar in de praktijk erg druk over maak? Mooi niet.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #2074 Gepost op: 17 augustus 2011, 12:03:41
Het gaat even niet om of je je er druk over zou maken, maar of het volgens de letter van de wet mag of juist niet. Gisteren kwamen we tot de voorlopige conclusie dat het misschien zou vastzitten op het hebben van een verlicht transparant (mag, mijn mening) maar ook het hebben van blauwe verlichting (mag niet, mening agent). Vandaar dat ik graag eens een andere kijk op de zaak heb. (Mod: wellicht in een ander topic?)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #2075 Gepost op: 17 augustus 2011, 12:29:41
Het gaat even niet om of je je er druk over zou maken, maar of het volgens de letter van de wet mag of juist niet. Gisteren kwamen we tot de voorlopige conclusie dat het misschien zou vastzitten op het hebben van een verlicht transparant (mag, mijn mening) maar ook het hebben van blauwe verlichting (mag niet, mening agent). Vandaar dat ik graag eens een andere kijk op de zaak heb. (Mod: wellicht in een ander topic?)
Ja het mag en nee het mag niet. Taxi's mogen een verlichte transparant hebben (daar zijn we het beide zo over eens denk ik zo).
Echter mag geen enkel voertuig, behalve die voertuigen die zijn aangewezen om er als voorrangsvoertuig gebruik van te maken,
mag blauw licht uit stralen. Nu weet ik niet hoe het bij deze taxi zit, als het blauwig licht is (zoals je wel ziet bij sommige nieuwe
koplampen) dan is het niet verboden. Maar als het dusdanig uitstraald dat je vanaf een afstand kan denken daar komt een auto
met prio 1 aan dan mag het niet. Hierdoor zouden heel strak gezien die vrachtwagens die met van die blauwe kruizen rond rijden
ze ook niet hebben, echter omdat een onwetend persoon wel weet dat er geen voorrangsvoertuig met die vorm van verlichting
rijd word dat gedoogd.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Gast

  • Gast
Reactie #2076 Gepost op: 17 augustus 2011, 12:33:39
De voorschriften voor taxiborden zullen vast ergens in de taxi-wetgeving te vinden zijn me dunkt? Zo'n verlicht taxibord zou ook onder "armatuur" kunnen vallen in het Reglement Voertuigen, tenzij in de taxi-wetgeving er een bepaling voor is opgenomen. Ik kon zo snel niets vinden op Google eerlijk gezegd  ;)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2077 Gepost op: 17 augustus 2011, 12:36:04
Wat misschien nog wel een mooie discussie is voor de heren (en dames?) politiemensen onder ons: hoe zit het met
een taxi met een blauw verlicht dakbord "taxi"? Mag dat?

Ik denk dat het voor het juist kunnen oordelen hierover misschien handig is om een foto te plaatsen waarmee
het e.e.a. duidelijker is en men beter een beeld krijgt.
Maar dat is mijn gevoel hierover.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #2078 Gepost op: 17 augustus 2011, 13:39:10
Ik denk dat het voor het juist kunnen oordelen hierover misschien handig is om een foto te plaatsen waarmee
het e.e.a. duidelijker is en men beter een beeld krijgt.
Maar dat is mijn gevoel hierover.
Ik heb helaas niet zelf een foto (en ik kon zo snel ook geen firmanaam zien), maar ik denk dat het dicht in de buurt komt bij een taxibordje als deze (en dan flink helblauw verlicht in het donker):


(Bron: tweedehands.nl)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #2079 Gepost op: 28 augustus 2011, 14:52:57
Vanaf 1:35 is kort de Traffic Advisor op standje 'Flash' te zien die we in de regio gebruiken. Hij zit ook in de (relatief) nieuwe Whelen Freedom die we hebben, ik hoop dat ze erin blijven als er nieuwe auto's volgens de nieuwe aanbesteding komen. Iemand weet of die ruimte er is binnen de aanbesteding om de balk extra te vullen, evenals bijvoorbeeld een zoeklamp op het zak?

Wateroverlast N99
User: AmoreusMedia