Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1215628 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #220 Gepost op: 5 september 2007, 20:30:52
Wat is een wigwag?


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #221 Gepost op: 5 september 2007, 20:36:01
Wat is een wigwag?
Het automatisch knipperen van de koplampen met grootlicht.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #222 Gepost op: 5 september 2007, 20:40:49
Nee toch? Een WIGWAG is toch een lamp die voorop het voertuig zit en automatisch van links naar rechts draait...  ???


Gast

  • Gast
Reactie #223 Gepost op: 5 september 2007, 20:45:28
Nee, dat is een Oscilazer, of Traffic Clearing Light

WigWag is niks anders dan de populaire naam voor de combinatie grootlicht en een HeadLight-Flasher.
Door het aansluiten van een HLF tussen het grootlicht kun je zowel over normaal grootlicht beschikken als over alternerende (en andere patronen) grootlicht beschikken.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #224 Gepost op: 5 september 2007, 21:22:40
Klopt, dat wat Dirk bedoelt zijn de oscilerende blauwe lampen (bibbert van links naar rechts en weer terug).
greetz,  Enrique


Gast

  • Gast
Reactie #225 Gepost op: 5 september 2007, 21:25:05
Klopt, dat wat Dirk bedoelt zijn de oscilerende blauwe lampen (bibbert van links naar rechts en weer terug).
De bekendste versies zijn de TCL Meteor van Federal Signal of de Oscilazer van Code3, zowel als grille-units of in balken ingebouwd.
De Meteor maakt een M-vorm, de Oscilazer maakt een zijdelings liggende 8 vorm... met wat fantasie ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #226 Gepost op: 5 september 2007, 22:20:27
geweldig wat een reakties weer, mag wel en mag niet.

uitkomst er mag zoveel ''officieel'' niet, maar er worden inderdaad enkele testen gedaan, en wie nu wel en wie nu geen toestemming heeft wordt uiteraard even niet verteld.

we kunnen allen de wegenverkeerswet lezen, het RVV er bij halen en eventueel de brancherichtlijnen (deze laatste echter niet verplicht doch wel ''streng'' geadviseerd)

het is aan ons en vaak ook aan de politie niet te oordelen wat wel en niet mag, zo mogen zij nooit een partikulier uitziende auto die zwaal/flitslicht en sirene voertuig tot stoppen dwingen c.q. aanhouden, ze mogen er wel achteraan (mits toestemming van hun meldkamer) en als het voertuig stopt naar de reden vragen.

zo heeft de politie jaren lang de wegenverkeerswet overtreden door met retroreflecterende strepen te rijden, inmiddels is dit toegestaan.

rijdt de politie in scheveningen op het strand (2 voertuigen voor zover ik geinformeerd ben) met een wail/yelp sirene.

rijden er vele voertuigen die naar de forumleden mening ten onrechte met OGS rijden, velen hebben echter toestemming, er zal echter nooit verteld worden wie en waarom dit is. (o.a. raden van bestuur, koningklijkhuis, bewakingstaken en spoedtransporten en zelfs afsleep diensten)

en zolang het huidige RVV nog van kracht is zijn er nog de zgn ''voertuigen ten dienste van'', bijv weg afzetters met particuliere auto's met blauw licht aan.

m.a.w. we kunnen nog veel vragen stellen en zal dit verhaal steeds weer terug komen.

terug naar de topic, het is voor een aantal mensen intressant dat er inderdaad toegestaan wordt dat er rode zwaai/flits lampen gecombineert met blauw zijn, de uitkomsten kunnen voor eventuele aanpassingen van het RVV in de toekomst gebruikt worden, het is immers allang bewezen dat overdag rood en snachts blauw beter zichtbaar is, laat staan samen meer attentie waarde afgeven.
gelukkig kunnen andere mensen hier op het forum dit aantonen d.m.v. foto's, wel zo leuk.

wig wag is inderdaad een blauwe (net wat voor lens kleur je er voor zet) lamp die in een patroon of alleen van hoog naar laag  of links naar rechts beweegt en zijn volgens de regels niet toegestaan maar wie kontroleert dit en schrijft er een proces verbaal voor als ze op een politie of brandweer auto zitten.
Nemo me impune lacessit


Rene112

  • Gast
Reactie #227 Gepost op: 5 september 2007, 23:03:19
wig wag is inderdaad een blauwe (net wat voor lens kleur je er voor zet) lamp die in een patroon of alleen van hoog naar laag  of links naar rechts beweegt en...

huh  :o    ik dacht dit jouw "vakgebied" was....  ;)

Wig Wag gaat toch echt om het automatisch laten knipperen van de koplampen.....

groeten,
René de Caluwé


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #228 Gepost op: 5 september 2007, 23:22:22
huh  :o    ik dacht dit jouw "vakgebied" was....  ;)

Wig Wag gaat toch echt om het automatisch laten knipperen van de koplampen.....

groeten,
René de Caluwé


is mij toch anders verteld, er liggen er nog een paar in het magazijn en zal als ik ze mee mag nemen, dus meenemen.

er schijnt een spraak verwarring over te ontstaan, wikipedia spreekt ook over het ombeurten flitsen van de koplampen ik vraag het na als ze het tenminste weten.

groeten zwaailamp maker.
Nemo me impune lacessit


Gast

  • Gast
Reactie #229 Gepost op: 5 september 2007, 23:24:33
Dat zijn dan toch de zogenaamde Oscilasers, of Traffic Clearing Lights of Intersection Sweeps ;)