Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1195302 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #230 Gepost op: 5 september 2007, 23:30:04
maar volgens de wetgeving mogen in iedergeval bijde niet, hoe mooi sommige het ook vinden en als het aan de overheid ligt wordt het alleen maar somberder (flits links-flits rechts zonder patroon)
Nemo me impune lacessit


Gast

  • Gast
Reactie #231 Gepost op: 5 september 2007, 23:34:15
Hoe gaat dát principe trouwens op zwaailichten met halogeen draaiers toegepast worden?
Om maar niet alteveel van het topic off-topic te gaan ;) Ik heb een mooie rood/blauwe VISTA in de verzameling  :D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #232 Gepost op: 5 september 2007, 23:36:53
Het mooie is dus, dat er steeds meer verhalen de wereld in komen. De ene zegt dat er meer en meer blauw rood wit oranje groen en paarse verlichting op de voertuigen komt, de ander zegt dat het eenvoudiger word. Het zal mij benieuwen, als ik maar gezien word in het donker  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #233 Gepost op: 5 september 2007, 23:49:32
Kan het mischien ook niet zo zijn dat b.v Haarlemmermeer met rode lampen tussen de blauwe rijdt omdat men op (verplicht?) vliegvelden tijdens calamiteiten rode lampen moet voeren?
Schiphol ligt toch in de gemeente Haarlemmermeer?


Gast

  • Gast
Reactie #234 Gepost op: 5 september 2007, 23:58:22
Op Schiphol zijn geen rode zwaailichten voorgeschreven behalve voor de sneeuwploegen.
Het misverstand komt wellicht omdat alle voertuigen op Schiphol moeten zijn voorzien van rode TOPLICHTJES ?

Geen rode zwaailichten in ieder geval!


Karim

  • Gast
Reactie #235 Gepost op: 6 september 2007, 04:38:16

WigWag is niks anders dan de populaire naam voor de combinatie grootlicht en een HeadLight-Flasher.


Klopt, ik heb in verschillende ambu's gereden waar onder de knopjes voor ogs 'n kleine beschrijving stond, en de knop met WIGWAG was inderdaad altijd voor 't ombeurte knipperen van 't grootlicht.

Verder vindt ik dat er (in de wetgeving) niet te veel gezeurd moet worden over soorten/sterkte/kleuren licht, het belangrijkste is toch dat we gezien worden. Nederland heeft echt te veel regeltjes voor alles.
Hier hebben voertuigen met alleen blauw en voertuigen met blauw-rood, en beide is toegestaan, en 'k moet zeggen dat blauwrood inderdaad ook over dag erg goed zichtbaar is.

Het zal mij benieuwen, als ik maar gezien word in het donker  ;)

Wist niet dat jij ook met OGS reed  ???


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #236 Gepost op: 6 september 2007, 07:47:38
Ben het helemaal met Karim eens. Ik vind dat áls je dingen wilt regelen, je die regels ook moet handhaven. Maar omdat iedereen weet dat het nu eenmaal veiliger is om met (bijvoorbeeld) meerdere LED-flitsers te rijden dan met één blauwe lamp op het dak (zie regeling OGS), zeurt niemand over een voertuig dat meerdere LED-flitsers voert.

Dat wil niet zeggen dat je geen inhoudelijke discussie meer mag voeren over wat wel en wat niet is toegestaan. Immers, er mag wel meer niet..... en (wederom) nogmaals: geen diender zal ervoor verbaliseren, maar wat als er een ongeval ontstaat en er worden principiële vragen over gesteld? Bovendien is het alleen maar interessant om grondig uit te zoeken wat wel mag, wat niet mag, hoe het in de praktijk gaat, en wat de eventuele gevolgen daarvan kunnen zijn (lijkt mij). Dat is geen kritiek, en ik heb ook nog niemand in dit topic horen zeggen dat de politie zelf nooit regelgeving overtreedt (zoals bij de strandjeeps op Scheveningen, de retroreflecterende striping of bijvoorbeeld het jarenlang ten onrechte rijden met grijs kenteken van Rotterdamse politiebusjes, ik noem maar wat....).

Ik denk dat we het met z'n allen eens zijn dat de huidige regelgeving is achterhaald. Dat er vervolgens eerst testen worden gedaan met bv rode lampen in het verkeer en de zichtbaarheid daarvan, is prima. Dat vervolgens niet aan de nodige instanties (politie bv) wordt gemeld wélke voertuigen "toestemming" hebben om van de regelgeving af te wijken, snap ik niet zo goed. Waarom zou men dat geheim willen houden voor de toezichthoudende instanties?

Maar inderdaad, rood is simpelweg beter zichtbaar overdag dan blauw.
greetz,  Enrique


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #237 Gepost op: 7 september 2007, 12:26:01
Ik ga eens snuffelen in mijn documenten op men pc of op men cd kes, ik heb nog wel ergens een filmke liggen van een belgische ambu met blauw - rood - wit aan de voorkant en langs achter blauw - rood - amber.

Volgende maand zou onze nieuwe ambu geleverd moeten worden en ook deze heeft dergelijke combinatie.

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #238 Gepost op: 7 september 2007, 13:12:16
Verder vindt ik dat er (in de wetgeving) niet te veel gezeurd moet worden over soorten/sterkte/kleuren licht, het belangrijkste is toch dat we gezien worden. Nederland heeft echt te veel regeltjes voor alles.

Dat is echt onzin, die regeltjes worden bijna allemaal in Brussel bedacht!


Karim

  • Gast
Reactie #239 Gepost op: 7 september 2007, 13:53:23
Dat is echt onzin, die regeltjes worden bijna allemaal in Brussel bedacht!

Ach kom, Nederland staat bekend om 't land met de 1001 en regeltjes voor elk miezerig dingetje.

En die regeltjes over de verlichting mogen dan wel bedacht zijn in Brussel, zelf rijden ze daar ook met alle kleuren van de regenboog en zijn er nauwelijks regels omtrend ambulance kleur, verlichting, geluid enz enz.