Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1194112 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #2390 Gepost op: 7 januari 2012, 12:47:48
Dus zal je de wet/regeling moeten aanpassen. Daarin wordt namelijk alleen maar gesproken over 360 gr en niet over 180 gr.

Met blauw heb je gelijk, echter de secundaire verlichting mag seperaat schakelbaar zijn.
Amber mag altijd seperaat schakelbaar zijn. Dit heeft ook de voorkeur om bijv. op snelwegen wel op te vallen voor het achteropkomende verkeer en de doorvloeding van het verkeer op de andere rijstrook niet te beinvloeden.

Dat dit nog al eens fout gaat bleek mij afgelopen dinsdag, op de afrit4 Nieuw-Vennep/Lisse A4 daar stond een RWS voertuig om +/- 17:00 met alleen de voorzijde van de secundare verlichting aan.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #2391 Gepost op: 7 januari 2012, 12:48:51
Nou, er lopen enkele regelingen door elkaar heen hier.

Ten eerste het flitspatroon van de dakset waarmee hij gekeurd is. Volgens de meting, mag de balk enkel links/rechts alterneren en niet voor/achter, anders haal je de lichtwaarden niet en in sommige gevallen is de periode van "donker" te lang.

Een LED balk kan verschillende keuringen hebben:
Simultaan flitsen (officieel alleen als de balk korter is dan 40cm)
Alternerend flitsen (bij langer dan 40cm)

Patroon: Balken kunnen gekeurd worden en er zit que keuring een klein beetje vrijheid in de keuze van het patroon. Zo zie je dat Code 3 ze keurt met een dubbelflits, Hänsch met Quad Flits, Whelen met dubbelflits, Federal Signal met een enkele flits. Zolang dit binnen een bepaalde marge zit, kan dit. Helaas voldoet alleen action flash er niet aan.

De front cut-off functie zit bij de nodige balken erin en is gewoon een draadje dat je aansluit of niet. De klachten over verblinding van klasse II verlichting hebben geresulteerd in de verplichtte nachtstand.

De reden dat er is gekozen om de cutoff functie niet te gebruiken bij de overheid is me een raadsel. Je ziet namelijk een tweedeling ontstaan.
Bij politie, brandweer en ambu is dit vaak niet mogelijk op het voertuig. Enige reden die ik kan verzinnen is omwille van de manier van afzekeren? Omdat we fend-off gebruiken?

Rijkswaterstaat (en voor zover ik weet laatst ook op een ANWB lepelvoertuig gezien) kunnen de balk wel voor/achter los schakelen.
RWS kan de drips kantelen in naar de rijrichting, dus wellicht dat het zo opgelost is. Of ANWB aan afzekering doet, geen idee. Misschien als noodmaatregel IM?

Die cut off functie lever ik wel standaard bij transportbegeleiders, want transportrijders worden er gek van als er continu iets in hun spiegel zit te flitsen.
Het is dus sterk afhankelijk van de functie van de auto en de naam die op de deur staat van de wagen, omdat er verschillende onderlinge regels gelden.

Groeten, Ruud


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #2392 Gepost op: 7 januari 2012, 12:50:22
(...)
Het is toch niet zo moeilijk om b.v. alleen het achterste gedeelte te laten flitsen als je stilstaat? Technisch zou het haalbaar moeten zijn. Wettelijk moet er dan ook gewoon een aanpassing komen. (want we houden natuurlijk wel van de regeltjes)  ;D
(...)
Rijkswaterstaat rijdt nog steeds met voor en achter schakelbare draaiers en flitsers, en de nieuwe wagens worden ook nog steeds met deze opties afgeleverd. En sterker nog, het wordt ook "gewoon" in de praktijk gebruikt. De praktische toepasbaarheid gaat hier kennelijk ruim voor de specifieke wet- en regelgeving.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2393 Gepost op: 7 januari 2012, 13:07:51
Bij RWS wagens zie ik het regelmatig dat ze draaiers aanhebben aan de achterzijde, bij ANWB wagens heb ik het niet gezien.
Wat ik toen wel zag bij een ANWB wagen....
Vandaag helaas zelf gebruik moeten maken van de ANWB en wat mij opviel bij de nieuwe ANWB caddy's was het volgende:
 - ANWB staat met alarmlichten achter mij en na een bepaalde periode hoorde je een piep en gaat opeens de lichtbalk aan, tot 2 a 3x toe.
Dit lijkt me niet normaal of zit er een speciale functie op?


Gast

  • Gast
Reactie #2394 Gepost op: 7 januari 2012, 13:13:51
Zodra de telefoon gaat gaat de balk flitsen ;)
Wat vroeger het rood/witte vrachtwagen-rubbertje op het dak was dat ging branden bij een incoming call is nu vertaald naar de lichtbalk. Staat de balk uit dan gaat hij een aantal keer flitsen, staat de balk aan dán gaat de onderste helft van de Freedom LED's een ander patroon knipperen. Of dat nou zo zichtbaar is....... tja.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2395 Gepost op: 7 januari 2012, 13:15:59
Is dit ondertussen nog steeds zo bij de ANWB wagens?


Gast

  • Gast
Reactie #2396 Gepost op: 7 januari 2012, 13:16:54
Is dit ondertussen nog steeds zo bij de ANWB wagens?

Voor zover ik weet een standaard feature op de ANWB Freedoms ja.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2397 Gepost op: 7 januari 2012, 13:18:49
Dat er nog geen automobilisten zijn geschrokken en een ongeluk kregen. Ik vond het toen best irritant.

Eerder had je het inderdaad ook.
T klopt wel: Op de oude lepelwagens , variantjes en T4 hebben wij nog de 'breedteverlichting' op de fly over/het dak zitten die gaan branden zodra: de meldkamer een spraakoproep plaatst, wanneer er data verkeer is naar je voertuig, en er een melding binnenkomt(werk aan de winkel), tegelijk met een akoestisch signaaltje. Op de T5's, touran's, caddy's en T5,5(ge-face-lifte- T5) gaan de zwaailmpen niet aan, maar de zwaaibalk knkippert met de ingebouwde knipperlichten in een patroon. Op de nieuwe caddy en lepel(freedom balk) gaan inderdaad de buitenste lampen flikkeren, echter niet zo snel als wanneer het'zwaailicht'aan staat.

De dames en heren van de accuservice hebben dit niet, die werken met een compleet ander systeem, een soort PDA.

Bij alle voertuigen behalve de accuboys kun je de akoestische signalering (piepje) omschakelen naar een 2e claxon, makkelijk tijdens koffiedrinken, en je krigt werk dan gaat de auto toeteren.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #2398 Gepost op: 7 januari 2012, 13:32:22
Dat er nog geen automobilisten zijn geschrokken en een ongeluk kregen. Ik vond het toen best irritant.

Eerder had je het inderdaad ook.

Dat was eerder ook bij het gebruik van de claxon-signalering.
"HB, de EM-2 gaat over op claxon"
"EM-2, begrepen, uit."

En dan stond je in de buurt van een politiewagen en zat er niemand in en dan begon dat ding ineens hard te toeteren.
Sommigen maakten een doodsprong en anderen schoten spontaan in de lach.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #2399 Gepost op: 7 januari 2012, 14:16:09

Ten eerste het flitspatroon van de dakset waarmee hij gekeurd is. Volgens de meting, mag de balk enkel links/rechts alterneren en niet voor/achter, anders haal je de lichtwaarden niet en in sommige gevallen is de periode van "donker" te lang.
Zeg dat ook eens tegen de heren die bij ons de aanbesteding van de balken doen. Want wij krijgen alleen maar balken die voor/achter alterneren.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v