Om even terug te komen op een aspect dat hier een aantal keren (kort) aan de orde is gekomen:
vroeger (althans
in NL, in Duitsland nog steeds beschikbaar als
accessoire voor bijv. de Hella RTK6) kon bij sommige politiewagens een zwaailamp d.m.v. een zg. statief (een verlengstang, als het ware) hogerop gezet worden om in het verkeer vanaf verder weg/beter op te vallen. Nadeel was dan wel het handmatig moeten aanbrengen van deze stang: zwaailamp (van auto halen en) op stang zetten, stang op auto zetten. Niet geheel gevaarloos, zou ik zeggen. Ermee weg rijden wil je eigenlijk ook niet.
Het andere bekende extreem, met een toegevoegde verdrijvingsfunctie, zijn de (automatisch) opklapbare pijlborden à la
Noordrijn/Westfalen,
WPR België,
Toronto Highway Patrol of de opklapbare extra
knipperlampen in New York. Al naar gelang de uitvoering, zeer kostbaar zowel in aanschaf en onderhoud als ook in het toegenomen benzineverbruik.
Nu speel ik (in mijn technische fantasie) al een tijdje met de gedachte een systeem op papier te zetten dat het toelaat één zwaailamp (eventueel geautomatiseerd, maar kan ook makkelijk met de hand en in een paar seconden) zeg maar 0,8 - 1,2 m hoger te zetten. Het beoogde systeem is eenvoudig opgebouwd en bijvoorbeeld aan dakrelingen van stationwagens te bevestigen; ook veroorzaakt het niet veel meer luchtweerstand dan een gewone losse pit à la KLPD.
Alvorens ik het e.e.a. op papier zet, de algemene vraag (speciaal aan de blauwe kolom): is hier behoefte aan? Zou het enig nut hebben?