Wat voor een dashboardflitser geldt, geldt ook voor lichtbalken wat dat betreft.
De TIR (total internal reflector) en LIN (linear) verschillen voornamelijk op het gebied van lichtspreiding. Een TIR zal per definitie voornamelijk recht naar voren in een "plat vlak" licht eruit gooien, een LIN heeft een breder (horizontaal en verticaal) spreidingspatroon, met of zonder "vergrootglas-strip voor de LED's. TIR modellen zijn de TIR3, de LX4 etc etc, een trechtervormige lens op/voor de LED, een LIN model heeft een spiegelend oppervlak boven en onder de LED's met een soort lensje recht voor de LED of overdwars alle LED's in één keer.
De intentisiteit recht van voren wás altijd bij een TIR hoger dan bij een LIN maar ik kijk tegenwoordig liever recht in een TIR3 dan een LINZ6 bijvoorbeeld
De LED's zitten op dezelfde manier op een print, de reflectie-toepassing is anders.
Als Dashlight zou ik persoonlijk een dubbele TIR verkiezen boven een enkel LIN model, maar nog liever een dubbel LIN model voor de breedtespreiding.