Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1211981 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

ROBMARELKO

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #3150 Gepost op: 27 november 2012, 07:35:06
even reageren op 2 dingen:

de dag/nacht switsch die we hebben maakt gebruik van GPS om 2 redenen, namelijk:
1. voor de tijd
2. omdat er in nederland een verschil van dag en nacht zit in oost en west nederland


elke klasse 2 balk moet de mogelijkheid hebben om te kunnen dimmen.. echter wordt deze door de opbouwer vaak niet aangesloten, maar dan moet er alsnog een draad zijn om hem te kunnen dimmen. als de balk die mogleijkheid niet heeft is het geen klasse 2 balk en wordt je voor de gek gehouden: dat wil zeggen, geen certificaat of een certificaat vande balk in een andere samenstelling!!!


Gast

  • Gast
Reactie #3151 Gepost op: 27 november 2012, 12:32:24
echter wordt deze door de opbouwer vaak niet aangesloten,

Dus ook al is de draad om te dimmen niet aangesloten (wat ik dan nalatigheid vind van de opbouwer), dan blijft het een K2 gekeurde balk?
Nou breekt mijn klomp, een pennelikker heeft zo zijn best gedaan om nieuwe regeltjes te verzinnen, wordt er nog met de Franse slag mee omgegaan....


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #3152 Gepost op: 27 november 2012, 12:47:37
Je vergeet voor mijn gevoel 1 optie TDMdR.
Als je op rijstrook 1 en/of 2 in fend-off staat met je neus naar de vluchtstrook staat dan ziet het tegemoet rijdend verkeer
je frontflisters niet maar hooguit het verkeer wat over rijstrook 3 en/of 4 en dan nog alleen maar in het passeren in de linker
zijde van het voertuig wat voor mijn gevoel geen hinder zal opleveren.

Vaak staat het voertuig op rijstrook 2 in fend-off al richting tegemoetkomend verkeer. Op veel plaatsen hebben we nl. maar
2 rijstroken in ons kikkerlandje. Daarnaast wordt de richtlijn erg omslachtig als je afhankelijk van de richting waarin je neus staat
en op welke rijstrook je staat je wel of niet de frontflitsers moet uitschakelen.
In sommige gevallen kunnen ingeschakelde frontflitsers hinder voor het overige verkeer veroorzaken, het is geen meerwaarde
om ze in fend-off ingeschakeld te hebben dus zodra een voertuig in fend-off wordt gezet gaan de frontflitsers uit.

Hoe dit technisch geregeld kan of moet worden is mijns inziens niet zo belangrijk. Ik ben van mening dat een bestuurder van
een hv-voertuig moet weten hoe zijn materiaal werkt en op welke manier hij zijn frontflitsers kan uitschakelen. Dat er eenvoudige (handrem)
en omslachtige (3 keer naar links knipperen, twee rondjes om de auto rennen en dan de het dashboardkastje open zetten bij wijze van spreken) manieren zijn om de frontflitsers uit te schakelen doet daar niets aan af.

Daarnaast blijft het IM verhaal een richtlijn. Als de frontflitsers een keer aan blijven staan omdat de situatie daar om vraagt of de situatie zo hectisch is dat ze worden vergeten uit te schakelen dan is er volgens mij geen man overboord.
Servo Per Amikeco


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #3153 Gepost op: 27 november 2012, 20:39:33
Je vergeet voor mijn gevoel 1 optie TDMdR.
Als je op rijstrook 1 en/of 2 in fend-off staat met je neus naar de vluchtstrook staat dan ziet het tegemoet rijdend verkeer
je frontflisters niet maar hooguit het verkeer wat over rijstrook 3 en/of 4 en dan nog alleen maar in het passeren in de linker
zijde van het voertuig wat voor mijn gevoel geen hinder zal opleveren.

Het geeft wel meer rust op de plaats incident zelf om het uit te zetten. Het zijn voor mij maar 2 knopjes die ik moet indrukken, gaat snel genoeg.

Ik laat alles gewoon aanstaan, dat zorgt ervoor dat het verkeer vanzelf afremt, dus MINDER gevaar voor mij, wel zo prettig, en die nachtstand NOOOIIIITTTT gebruiken !!

Verkeer achterop ziet eerst de pit of de balk, bij fend off (bijna) niet de frontflitsers en de grootlichtschakeling is bij stilstand alleen maar vervelend voor jezelf. En is ook bijna niet zichtbaar voor het achteropkomend verkeer. Of zet jij je auto tegenwoordig met zijn neus tegen de rijrichting in  :P


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #3154 Gepost op: 27 november 2012, 21:28:51
Ehmm, bij fend off zie je de frontflitsers alleen bij het incident zelf en als tegemoet rijdend verkeer. het achterop rijdend verkeer ziet ze niet. Je kan ze dus beter uit hebben... Dus erg zinvol

Erg zinvol zou het zijn als ALLE knipperende lampen aan de voorzijde met dat knopje uit zouden gaan. Dus niet enkel de grilleflitsers maar ook de dakset aan de voorzijde.  Die onbekende slimmerik snapt vast wel dat op de snelweg lampen aan de voorzijde geen nut hebben maar enkel kjjkersfile creeeren. Maar nee juist die optie is niet bedacht....


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #3155 Gepost op: 27 november 2012, 21:34:02
Ik laat alles gewoon aanstaan, dat zorgt ervoor dat het verkeer vanzelf afremt, dus MINDER gevaar voor mij, wel zo prettig, en die nachtstand NOOOIIIITTTT gebruiken !!

Ja afremt, maar zodra er een politieagent oversteekt omdat die denkt gezien te worden, zie ik hem niet omdat ik verblind ben door het groot licht in de avond??? Vooral leuk als de voorwielen op een drempel staan... Dan blijft het verblindende licht flink knipperen en het zal nog wel eens voorkomen dat er daardoor meer aanrijdingen gaan plaatsvinden....

Dus of alles aanlaten het er veiliger op maakt vindt ik te betwijfelen...


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #3156 Gepost op: 27 november 2012, 23:05:55
Het geeft wel meer rust op de plaats incident zelf om het uit te zetten. Het zijn voor mij maar 2 knopjes die ik moet indrukken, gaat snel genoeg.

Verkeer achterop ziet eerst de pit of de balk, bij fend off (bijna) niet de frontflitsers en de grootlichtschakeling is bij stilstand alleen maar vervelend voor jezelf. En is ook bijna niet zichtbaar voor het achteropkomend verkeer. Of zet jij je auto tegenwoordig met zijn neus tegen de rijrichting in  :P

Je weet wel beter.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #3157 Gepost op: 28 november 2012, 09:52:56
De meeste moderne voertuigen beschikken over een CAN snelheidssignaal. Niets is eenvoudiger dan een kastje ertussen plaatsen om dat signaal af te vangen. Staat voertuig stil? Koplamp wigwag schakelt dan automatisch uit.

Gewoon leverbaar voor vrijwel elk merk waar in NL een hulpverleningsvoertuig op gebasseerd is. Verder zit deze schakeling, maar dan net omgekeerd, in elke moderne ANWB wegenwacht Caddy. Boven de 50 km/h schakelen de oranje flitsers automatisch uit.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #3158 Gepost op: 28 november 2012, 10:04:35
De meeste moderne voertuigen beschikken over een CAN snelheidssignaal. Niets is eenvoudiger dan een kastje ertussen plaatsen om dat signaal af te vangen. Staat voertuig stil? Koplamp wigwag schakelt dan automatisch uit.
Is dat wenselijk? Als een agent met toeters en bellen tussen de rijstroken door wil, maar hij geen ruimte heeft en tot stilstand komt?


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #3159 Gepost op: 28 november 2012, 10:51:49
Zit timer functie in...