Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1194753 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #320 Gepost op: 5 november 2007, 18:33:57
Nou, even op 't team geweest, bleek dat ze die Touran nog een 'oude' Liberty LFL hadden gegeven die ze nog hadden liggen (ziet er mooier uit maar was dus eigenlijk opzoek naar de LED Vista (Staat wel in Tiel en Buren overigens)

Toch maar even twee fototjes: (en ja de auto is vies :))


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #321 Gepost op: 6 november 2007, 16:34:05
het kan ook zijn dat het bij wijze van test is toegestaan?

heeft iemand een filmpje er van?

Hier een filmpje van de 681 van Haarlemmermeer / kazerne Hoofddorp met blauwe en rode lichten:
http://www.youtube.com/watch?v=Gpks4dx5D3s (bron: Michael van Doorn)
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #322 Gepost op: 6 november 2007, 18:41:27
zo dat noemen we nog eens lekker verlicht ::) ^-^
Weer of geen weer... altijd brandweer


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #323 Gepost op: 7 november 2007, 16:52:22
http://www.zideo.nl/index.php?option=com_podfeed&playzideo=6c496d556e566f3d&zideo=6b346d566e673d3d

Op dit filmpje is te zien hoe sommige Vista's uitgevoerd zijn met LED's. Dit is dus nog de ''eerste'' versie met LED's erin.
Ik weet dat er in Kennemerland ook sommige rondrijden.

Bron Zideo <www.devliegendereporter.nl>
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #324 Gepost op: 9 november 2007, 16:20:48
Wat voor een manier van aansturen gebruiken lichtbakken (vooral de LED's) eigenlijk? Aan de ene kant denk ik wellicht een simpel Atmel achtig ding met transistoren / relais (al kunnen relais denk ik niet snel genoeg de LED's schakelen). Heeft iemand hier foto's van?


Gast

  • Gast
Reactie #325 Gepost op: 9 november 2007, 18:02:49
Strobe-balken worden aangestuurd door een zgn. Power Supply die de flitsen genereert.
LED-balken hebben een flasherboard aan boord, waarvan vele verschillende versies zijn. De LFL balken kunnen veel meer aansturen aan patronen (en extra lichten) dan dat er nu inzit, inclusief traffic advisor-functies bijvoorbeeld.
Sterker nog, door middel van software kan de klant zélf eigen patronen kiezen en programmeren.
Maar, in een Mini-LFL bijvoorbeeld zit meestal een flasherboard die maar één patroon laat zien.
Er zijn zeer vele flasherboards, verschillende merken, verschillende patronen en mogelijkheden.

Ik heb op dit moment een aantal LED-flashers besteld in de USA, waaronder één die Strobe flitsen nabootst en één die 19 patronen heeft inclusief de traffic advisor functies, bediend door een kastje de grootte van een pinpas.
Micro-electronica dus.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #326 Gepost op: 3 december 2007, 16:25:50
Ligt ook een beetje aan de uitvoering die je hebt, zoals René al schreef.

Bij Whelen heb je een flasherboard met de nodige patronen er al in, en je kiest ze door een zogenaamde scan lock kabel kortstondig tegen de plus te houden als de leds aan staan. De chip schakelt dan zelf door naar het volgende flitsprogramma. Laat je de kabel los, dan blijft hij dat programma doorlopen en "onthoudt" hij het de volgende keer dat je de balk aanzet.
Bij de Whelen Liberty kun je elk paar van 2 leds een apart flitspatroon laten knipperen, onafhankelijk van andere sets. Een mooie kermis op je dak dus....

Heb je een nog duurdere WECAN uitvoering, dan is het programmeren van de patronen alleen met en pc/software en interface kabel mogelijk.Principe is echter gelijk, je kiest voor elk paar leds een vast knipperpatroon.

Ik zal binnenkort als de balk op m'n nieuwe voertuig zit eens wat filmpjes maken. Is een leuk effect en je hebt tegenwoordig al automatisch ook de arrow patronen aan de voor en achterkant ter beschikking.

Groeten, Ruud


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #327 Gepost op: 7 december 2007, 17:17:55
Correct  ;) Het kan natuurlijk zijn dat ze de lichtkrant ook in delen hebben opgesplitst, maar zou goed heb ik er nou ook niet naar gekeken.

En we hebben een winnaar!!!!!!! U gaat door voor de Magnetron,...

Zoals beloofd zou ik nog even terugkomen op de tekstmatrix in de Vista.
Ik ben vandaag bij TM-CS in Apeldoorn geweest om onze nieuwe dienstauto op te halen met daarop een Federal Signal Vista met als primaire
signalering 2 Sputnik Led-modules en achter een tekstmatrix van 10 karakters. Hierover bestond de vraag hoe dit bord gemonteerd was ivm
de opbouw die uit 3 kappen bestaat (2 grote buiten en 1 smalle in 't midden) en waardoor er in de balk 3 compartimenten ontstaan.
De matrix is, zoals Jerommeke al vermoedde, in 3 delen gemonteerd. 3 Karakters links, 4 in het smalle middengedeelte en wederom 3 in het
rechter gedeelte. Wederom een vraag opgelost.

Momenteel is de auto terug naar de dealer om nog e.e.a. te monteren en rijklaar te maken en dan nog de striping erop en dan kan hij
met ingang van het nieuwe jaar de weg op.
Als ik binnenkort in de gelegenheid ben zal ik, ter verduidelijking nog wel enkele foto's plaatsen van de balk en t.z.t. zullen de foto's van
de hele auto zeker terug te vinden zijn onder het topic "Voertuigen van verkeersregelaar".

Grz en fijn weekend (voor iedereen die niet hoeft te werken dit weekend en prettige dienst voor diegene die dat wel moeten)

Roy
Servo Per Amikeco


Gast

  • Gast
Reactie #328 Gepost op: 7 december 2007, 17:21:00
Zijn dit dan oranje kappen all the way met rode LED's of oranje LED's erin?
Lijkt me Leuk om foto's ervan te zien!

Ga ik binnenkort maar weer eens aan de slag met de ombouw van 2 NL politie Vista's naar USA draai en strobe uitvoeringen. Al dat gepraat over Vista's maken dat ik weer zin in klussen krijg  :P ;D


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #329 Gepost op: 7 december 2007, 17:52:29
Hoi René,

De baas van het voertuig zal me vast wel een keer de mogelijkheid willen geven foto's te maken als hij hem heeft.... ;D

Heb namelijk nog een deel van de uitrusting voor die wagen hier liggen *smile*

Zal ik ook wat demo plaatjes maken: Led Vista Vs. Led Liberty...

@ Roy: Al enig idee wanneer wagen terug is bij de dealer?


Groeten, Ruud