Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1222583 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

• Gast
Reactie #3230 Gepost op: 10 januari 2013, 11:44:39
Zat tussen de Edge en LFL liberty de Patriot?
LFL staat dus voor Lower Frame Lightbar, de versie van Haageneesch was ook niet verkeerd. ;D
Thanks LSV O0

Gast

• Gast
Reactie #3231 Gepost op: 10 januari 2013, 11:51:59
In de Whelen catalogus van 2001 wordt de LFL ook aangekondigd als de "new slim and sleek 2001 Edge LFL lightbar", strobes op de hoeken en strobe, halogeen en/of LED modules extra.
In de 2002 catalogus is het woord Edge nog altijd onderdeel van de naam en is het onderscheid voor het eerst tussen de Edge LFL Patriot (de basis strobe versie) en de Edge LFL Liberty (de basis LED versie).
In de 2003 catalogus heet het ook nog altijd Edge LFL Patriot maar de Edge LFL Liberty krijgt als toevoeging "Super-LED series lightbar", waarbij wordt verwezen naar het (ook al in 2002) kunnen toevoegen van in totaal 12 "LINEAR8L" modules (nu bekend als LIN8 500 series, wat de oudere ballast-versie is).
Ook, in de 2003 catalogus, wordt voor het eerst een Edge Ultra Freedom getoond als nieuwse LED lightbar, met wel hele interessante LED modules erin... (daar moet ik maar eens achteraan... >:D )

Helaas heb ik na 2004 geen catalogi meer zitten in mijn grote blauwe Whelen map.
Op welk moment het woordje "Edge" vóór LFL is komen te vervallen kan ik dus niet nagaan nu.

André Welten

• Senior gebruiker
Reactie #3232 Gepost op: 12 januari 2013, 13:27:59
Ik wist niet dat die LED-techniek al in 2001 op de markt kwam; dacht echt dat dit iets van de laatste jaren was; weer wat geleerd! 998765 O0

Gast

• Gast
Reactie #3233 Gepost op: 12 januari 2013, 13:40:38
In de Whelen catalogus van 1998 staat de 52 series 5MM LED Surface mount lightheads al afgebeeld. Ik heb helaas geen 1997 of 1996 catalogus.
Ik heb in 1998 nog wel de toenmalige website van Whelen vel voor vel uitgeprint, die zitten in de map die member Neetje nog te leen heeft ;)
De Smart Messenger LED Textbord bestond in 1998 in ieder geval al, met zowel teksten als waarschuwingspatronen.

In 1999 zijn al vele Whelen producten ook in LED uitvoering te krijgen, de LED Dashking2000, de Flatlighter LED, de 400, 600 en 700 series lightheads, LED Traffic advisor.
Wel allemaal in 5mm LED uitvoeringen.

-Volvo-34-

• Senior gebruiker
Reactie #3234 Gepost op: 12 januari 2013, 14:03:47
Gistermiddag kwam ik thv van de Dam in Amsterdam een handhavingsbus van het GVB tegen. Wat mij opviel, de bus had oranje flitsers aanstaan, alléén achter. Voor was alles uit. Tegelijkertijd dat die flitsers knipperden, brandde de LEDS ook gewoon normaal.

Iemand die iets meer over de balk kan vertellen die het gvb gebruikt? Wist niet dat deze functies bestonden!
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.

sylvester1986

• Gast
Reactie #3235 Gepost op: 12 januari 2013, 14:06:23
@Volvo,

Dienst: Gemeentelijk Vervoers Bedrijf (Amsterdam)
Afdeling: Service en Veiligheid
Soort voertuig: Dienstbus
Merk & type: VW Transporter T5 GP
Kenteken: 04-NZF-3
Wagenparknummer: 1104
Byzonderheden: Sinds één dag in dienst. Voorzien van een Whelen Ultra Freedom, dubbele rij oranje. Tevens arrowstick aan de achterzijde. Voertuig is aan de voorzijde & achterzijde voorzien van Whelen TIR3 flitsers. Signalering is schakelbaar tussen achter & voorzijde of beide. Op de foto's is alleen de achterzijde ingeschakeld. Wederom voorzien van een sirenespeaker, dit tbv. de omroepinstallatie en een tekstkrant.
Over diezelfde bus.
Nog een (voor Nederland) unieke optie van de lichtbalk. Er zit een cruise-light functie op. De balk knippert dan niet maar brand continu en (veel) minder fel. Ik heb nu een aantal keren gezien dat dit gebruikt werd tijdens het berijden van een trambaan in de donkere uurtjes.

gebruiker0401206

• Gast
Reactie #3236 Gepost op: 12 januari 2013, 15:12:52
Valt wel mee. Cruise light optie al vaker geleverd. Bergers en transportbegeleiders vinden het erg gaaf.
Officieel mag het alleen niet, aangezien bij ingeschakelde cruise light optie de balk formeel niet aan ECE R65 voldoet.

Verder zijn oranje markeringslampen op die hoogte, naar voor en naar achter schijnend, helaas niet toegestaan.

Moet zeggen, zie er wel het nut van in, op bouwplaatsen naast de snelweg, als je ze heel zwak laat branden, naast de stadslichten.
Cruiselight functie bij Whelen kent zelfs 4 felheden, die per Scanlock in te stellen zijn. Van zeer zwak, tot gewoon volledig aan.

Een transportbegeleider uit regio Tiel heeft het onder andere op zijn auto.

Groeten, Ruud

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3237 Gepost op: 12 januari 2013, 15:18:56
Valt wel mee. Cruise light optie al vaker geleverd.

Je ziet het (gelukkig) bar weinig in Nederland. Het nut op politievoertuigen zie ik dan weer wel...
Vandaar mijn opmerking over uniek, je ziet het weinig/nauwelijks/nooit  e050
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3238 Gepost op: 14 januari 2013, 01:22:53
Iemand hier al een antwoord op toevallig?
Of weet welke fabriek dit soort zaken levert... :)

http://nos.nl/video/318221-laurent-gbagbo-voor-het-internationale-strafhof.html

Ik heb het filmpje wat op NOS nog eens bekeken, maar het lijkt dat het blauwe pitje op de achterste grijze transporter in het dak schuift, zodra hij is uit gezet.

Wie weet er meer van?

Dienst: Justitie Dienst Vervoer & Ondersteuning (DV&O)
Afdeling: EBV vervoer
Soort voertuig: Transportvoertuig
Merk & type: Volkswagen Multivan
Kenteken: **-***-*
Byzonderheden: Zwaailicht achterop en komt uit het dak omhoog bij inschakelen.
Kan iemand mij vertellen wat het merk en type van dit zwaailicht+constructie is?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

gebruiker0401206

• Gast
Reactie #3239 Gepost op: 14 januari 2013, 11:05:24
Relatief slanke lamp en dubbelflits patroon.
Het is in ieder geval geen Hänsch lamp die erop zit.

Blijven er nog maar paar kandidaten over:

W&G Maarssen (die ik zeer waarschijnlijk acht)
Marelko/TM-CS