Dan kennen ze bij Honac hun eigen producten niet goed....
Ik monteer al jaren een Koplampwigwag van Whelen, met gescheiden signalen voor linker en rechter koplamp. Werkt prima, ook bij voertuigen met CAN-signalen (diverse Landrovers, Mercedes en ook een T5 waar het inzit). Alleen moet je de koplampdraad niet onderbreken bij de schakelaar, maar dichtbij de lamp. In de uitstand gaat de lampcheck gewoon erdoorheen en zal geen fouten waarnemen. Als het relais ingeschakeld is, wordt er geen spanning doorgegeven richting lichtschakelaar. (als dit wel zou gebeuren, dan krijg je inderdaad storingsmeldingen en mogelijk zelfs een defecte lichtmodule).
Het feit dat de koplampen niet mogen alterneren, maar simultaan moeten knipperen hebben we te danken aan de "wijze heren" van TNO. In de praktijk werkt het echter voor geen meter, omdat simultaan knipperende lampen het effect eigenlijk teveel op gewoon weggedrag lijkt. Als een auto over een heuvel in de weg rijdt, even inveert en dan weer op normale rijhoogte komt, ziet er op afstand namelijk exact hetzelfde uit.
Ik blijf persoonlijk meer fan van het afwisselende verspringen van de koplampen. Gelukkig bestaat er zoiets als Scanlock op de modules.
Voor de Tourans en de T5 LAPV neem ik aan dat er een centrale stuurkast is, waar alles in geïntegreerd is. Dus koplampwigwag integraal onderdeel van de aansturing ipv een los kastje.
Groeten, Ruud