Binnenkort zit ik bij een opbouwer om tafel, omdat een eindklant onze pakketten op het voertuig wil, maar de leverancier normaal een eigen set heeft, waar uiteraard meer marge op zit.
Onze eindklant heeft in bestek duidelijk te kennen gegeven dat alle voertuigen qua signalering uniform dienen te zijn en door ons geleverd dienen te worden, dus worden uitgerust met onze CANBUS controller, een set 2297NM Martinhoorns, met compressor, een gekeurde, fatsoenlijk zichtbare balk, waar over een paar jaar nog gewoon de reserve onderdelen van te krijgen zijn....en achterop een goede set flitsers, of losse pit (Comet)
Wat namelijk veel mensen niet weten, is dat martinhoorns aangestuurd via de accessoireluchtleiding van de truck, officieel niet eens mag. In Duitsland is het zelfs verboden. De accessoireleiding is voor kortstondig gebruik van een luchthoorn.
Ik denk dat je een opbouwer in zekere zin gewoon bij de hand moet nemen en moet uitleggen hoe een voertuig opgebouwd zou moeten worden. Ik zie namelijk vaker de trend van gele grille flitsers terugkomen. Die zijn niet eens verplicht. En sterker nog, als het onderdeel uitmaakt van de 360 graden rondom amber verlichting, en gelijk inschakelen met de dakverlichting, zitten ze te laag gemonteerd.
Vaak is het ook een prijstechnisch verhaal, leveranciers hebben afspraken met bepaalde signaleringsfirma's en die leveren uiteraard alleen hun eigen product. Eigenlijk zou je gewoon een mix van beste producten op een voertuig moeten monteren.
Het is niet eens specifiek DRV, maar meer opbouwers, die soms zeer bijzondere manieren van opbouwen hanteren. Sowieso vreemd, want DRV is een 100 procent PON onderneming. Honac is ook een 100 procent PON onderneming, dus je zou verwachten dat er nu standaard Whelen wordt gemonteerd?