We zouden eigenlijk eens moeten kijken of we de UV coating van die lenzen kunnen verbeteren. De reden dat de lenzen dof worden is niet zozeer het "schuureffect" van langswaaiend stof op die hoogte, maar de zoninstraling.
Door die zoninstraling worden de kappen naarmate de tijd vordert langzaam dof en vedrwijnen de weekmakers uit de rubbers. Daardoor worden ze hard en breken ze.
Het is wel aan te raden, als je de kappen wisselt, ook de twee zwarte strips aan de bovenzijde van de dakset mee te vervangen. Op die manier kan je vocht in de balk voorkomen.
Bij sommige merken zie je dit iets meer, dan bij anderen. De "René" methode, met polijsten haalt het bovenste laagje eraf en zorgt ervoor dat de balk weer mooi gaat glimmen. Denk dat dit bij jou ook nog heel erg goed kan.
Die coating zou ik gewoon eens willen proberen op een lensdeel.
LED wil niet noodzakelijkerwijs zeggen dat de balk feller is, of beter zichtbaar dan halogeen. Het hangt ook heel erg van het weertype, de gebruikte reflectoren etc af.
Met mist is een halogeenbalk veel beter waarneembaar (led wordt een soort wolk, waardoor voertuiglocatie amper te herkennen is)
Dat is ook exact de reden waarom hulpdiensten in Zweden vaak nog een extra halogeenlamp in hun balk hebben, die op een langzaam patroon knippert of een draailamp op een laag patroon.
Bij halogeenlampen zit er ook een flink kwaliteitsverschil in de lampen. Mijn favoriet blijft hier de KL700 serie.