Voor voorrangsvoertuigen zijn er twee regelingen. Namelijk de regeling optisch- en geluidssignalen, zoals gepubliceerd in de Staatscourant van Februari 2009.
In dit document, is een verwijzing naar de ECE R65 Klasse II eis voor blauw en de ECE R65 Klasse 1 eis voor amber.
ECE R65 (blauw, amber, K1 en K2) is niets meer, of minder dan een testprotocol, waar een lamp aan moet voldoen. Als deze lamp voldoet, krijgt deze een keurmerk dat bestaat uit een codering van Land van keuring, Kleur, type armatuur (Led, halogeen, strobe) en of het een K1 of een K2 versie bestaat.
De ECE R65 keuring is een samenvatting van een lichttechnische keuring (openingshoek/ afstraalhoek van de armatuur, kleurtemperatuur (de tint blauw of amber), de lichtopbrengst, het patroon en een regentest (waterdichtheidstest).
Dimfunctie is meegenomen in de K2 typegoedkeuring. Aangezien Klasse II kort door de bocht betekent: Zelfde eisen als ECE R65 Klasse I, maar met verhoogde lichtopbrengst en een optie tot nachtstand.
Bij activering van de nachtstand gaat enkel de primaire blauwe set (samengestelde set, die op het dak zit), op nachtstand knipperen. Grilleflitsers, zijn volgens de eisen klasse I, dus deze zullen niet dimmen. Verder gaat de sirene in nachtstand op gereduceerd volume (100dB.) Afhankelijk van de leverancier van het pakket, en of de optie gemonteerd is, schakelt bij activering van de nachtstand, ook automatisch de koplampknipperautomaat uit.
Er bestaat verschillende versies van de nachstand activering.
1. Handmatig, door middel van een knop die de bestuurder indrukt
2. Automatisch, door middel van een sensor in de daklamp/ dakset (sensor op bedieningspanneel is enkel voor de achtergrondverlichting van het panneel)
3. GPS/Tijdgestuurd. Op basis van een GPS Module met tijdsindicatie, wordt bepaald of de nachtstand wordt geactiveerd.