Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1223799 keer)

0 gebruikers (en 47 gasten bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #3950 Gepost op: 18 december 2013, 13:05:50
Laatst gehoord dat alleen het blauwe gedeelte van de balk een dimstand moet hebben volgens de ECE-R65 regeling. Staat nergens dat ie ook zo geïnstalleerd moet worden dat je hem vanuit het voertuig kan dimmen. Dus de stand moet er op zitten. De schakelaar niet...

Maar zat er niet een lichtsensor in het bedienpaneel?


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #3951 Gepost op: 20 december 2013, 01:27:38
Mijn vraag: is er zowiezo iemand die de Nederlandse tekst van ECE-R65 regeling naar boven weet te toveren? Want er wordt wel gegooid met deze regeling (wat binnen de politie cultuur gewoon is als zo uitkomt) maar een knappe vertaling heb ik nog nergens kunnen vinden.

Dus wie weet mij een door een justitie erkende tolk vertaalde versie van ECE-R65 regeling te overhandigen? Eentje zoals die verplicht is te overhandigen in bijvoorbeeld een brief "uitslag onderzoek bloed-alcohol gehalte" in de taal van de uit het buitenland afkomstige bestuurder....

Ik ga gokken dat die er niet is. Dus wederom schijten we lekker in het eigen nestje en is het ja-en-amen want het heeft goud op de schouders en dus zal het gelijk hebben  O0
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #3952 Gepost op: 30 december 2013, 13:57:25
Voor voorrangsvoertuigen zijn er twee regelingen. Namelijk de regeling optisch- en geluidssignalen, zoals gepubliceerd in de Staatscourant van Februari 2009.
In dit document, is een verwijzing naar de ECE R65 Klasse II eis voor blauw en de ECE R65 Klasse 1 eis voor amber.

ECE R65 (blauw, amber, K1 en K2) is niets meer, of minder dan een testprotocol, waar een lamp aan moet voldoen. Als deze lamp voldoet, krijgt deze een keurmerk dat bestaat uit een codering van Land van keuring, Kleur, type armatuur (Led, halogeen, strobe) en of het een K1 of een K2 versie bestaat.

De ECE R65 keuring is een samenvatting van een lichttechnische keuring (openingshoek/ afstraalhoek van de armatuur, kleurtemperatuur (de tint blauw of amber), de lichtopbrengst, het patroon en een regentest (waterdichtheidstest).

Dimfunctie is meegenomen in de K2 typegoedkeuring. Aangezien Klasse II kort door de bocht betekent: Zelfde eisen als ECE R65 Klasse I, maar met verhoogde lichtopbrengst en een optie tot nachtstand.

Bij activering van de nachtstand gaat enkel de primaire blauwe set (samengestelde set, die op het dak zit), op nachtstand knipperen. Grilleflitsers, zijn volgens de eisen klasse I, dus deze zullen niet dimmen. Verder gaat de sirene in nachtstand op gereduceerd volume (100dB.) Afhankelijk van de leverancier van het pakket, en of de optie gemonteerd is, schakelt bij activering van de nachtstand, ook automatisch de koplampknipperautomaat uit.

Er bestaat verschillende versies van de nachstand activering.
1. Handmatig, door middel van een knop die de bestuurder indrukt
2. Automatisch, door middel van een sensor in de daklamp/ dakset (sensor op bedieningspanneel is enkel voor de achtergrondverlichting van het panneel)
3. GPS/Tijdgestuurd. Op basis van een GPS Module met tijdsindicatie, wordt bepaald of de nachtstand wordt geactiveerd.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #3953 Gepost op: 30 december 2013, 17:08:23
Dan kan jij mij vast ook wel vertellen of er bij lichtbalken die klasse 1 of 2 goedgekeurd zijn certificaten worden meegeleverd om dit te bevestigen? Anders is immers slecht te controleren of dit voor elkaar is... O0
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #3954 Gepost op: 30 december 2013, 18:00:17
Citaat van: DiNozzo link=msg=1232388 date=1388419703
Dan kan jij mij vast ook wel vertellen of er bij lichtbalken die klasse 1 of 2 goedgekeurd zijn certificaten worden meegeleverd om dit te bevestigen? Anders is immers slecht te controleren of dit voor elkaar is... O0

Nee. Uit ervaring  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #3955 Gepost op: 30 december 2013, 18:40:26
Het moet op de balk staan. Er staat dan minimaal volgende gegevens op:

Merk en type balk
Kleur balk
E + nummer
dan gevolgd door TA1 of TB2

Voor blauwe voertuigen leveren wij in ieder geval altijd een behoorlijke papierwinkel mee.
Typegoedkeuring voor de flitsers, de balk, losse led pitten etc.


Groeten, Ruud


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #3956 Gepost op: 30 december 2013, 19:16:19
@LemmensSpecialVehicles :
Bij het lijstje met gegevens, wat betekend het nummer achter de E?
En aanvullend: voldoen alle nummers achter de E aan de ECE R65 richtlijn?

(dit topic dubbelt op sommige punten met "Topic: ece r65 zwaailicht", maar misschien is dat wel fijn, een topic alleen over ECE R65...)
common sense is not so common...


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #3957 Gepost op: 30 december 2013, 21:02:44
De nummers erachter zijn 1 of 2 cijferig en geven de Landcode aan waar de lamp gekeurd is.

Zolang er een ECE R65 keuringsdocument voor het betreffende armatuur is, maakt het niet uit waar deze gekeurd is. Meestal kom je Engeland, Duitsland of Spanje tegen als landcodes. Deze zijn allen geldig in de gehele EU.


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #3958 Gepost op: 30 december 2013, 21:23:39
Dank voor die informatie, weer iets geleerd!
((is er dan ook een landcode voor China... of word dat gewoon niet serieus genomen...))
common sense is not so common...


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #3959 Gepost op: 30 december 2013, 21:27:50
Chinese producten worden tegenwoordig ter keuring vaak aangeboden in Spanje. Daar staat een groot keuringsinstituut.
Er bestaan chinese producten met ECE r65 certificaat, maar vaak zie je dat bedrijven die het verkopen de standaard ce keur (het feit dat je een importproduct mag verkopen in de EU), verwisselen met een ECE R65. ECE R65 is een volledig ccertificaat, dat je bij elke leverancier kan opvragen en het je ook geeft...mits het product ook daadwerkelijk gekeurd is.

Groeten, Ruud