Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1228156 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #4070 Gepost op: 14 april 2014, 12:35:23
In mijn amateuristische opinie, gestoeld op kennis door het verzamelen en verdiepen in foldermateriaal en daadwerkelijke lichtbalken en niet vanuit enige inhoudelijke bedrijfsmatige opleiding of kennis, is een combinatie van de drie het beste, voor maximale attentiewaarde.
Natuurlijk is zo'n combi prima maken, maar strobe en halogeen worden beschouwd als oudere technieken die onderhoudsgevoeliger en energieslurpender dan LEDs zijn, daarnaast richt de markt zich nu volledig op LED. Waar Federal Signal met de Vision SLR modules LEDs combineert met een draai-functie is Whelen met rotator-patronen in haar nieuwe Freedom-balken aan het terugkeren naar draaiende lichtflitsen.
- LED spreid zich in een relatief plat vlak, maar door gebruik van diverse lensjes kan een bredere beam aan licht gegenereerd worden, wat weer lichtverlies oplevert.
- Strobes knallen een hoog-energetische lichtpuls, gericht door een reflector, door een gekleurde lens heen, waardoor (afhankelijk van de hoeveelheid pigment in de lens) er enige afname van licht optreedt, echter is het spreidingsvlak veel breder (links/rechts - boven/onder) dan bij een LED. De strobe-buis zit gefixeerd in zijn reflector, elke lichtflits is in principe van dezelfde sterkte.
- Halogeen (rotators) zijn het meest onbetrouwbaar wat dat betreft, een reflector draait om de halogeen lamp heen (behalve bij die lampen waar de lamp IN de reflector geplaatst is) en door vibraties trilt de reflector waardoor niet altijd de optimale focalpoint "geraakt" wordt, ook is meer kans op slijtage of doorbranden van de lamp.
Afhankelijk van de lens (met of zonder optiek) wordt door de fabrikant een bepaalde lichtbundel ontworpen die heel gefocused heel ver komt (Hella bijvoorbeeld) of heel breed een groot vlak pakt.

Wat valt meer op, dat is lastig te beantwoorden. Een Hella op een tractor, ver weg in een weiland, valt op omdat die een felle korte "snap that catches your eye" afgeeft, méér dan een LED lamp die aan/uit/aan/uit gaat. Het is een combinatie van felheid én patroon én welk dagdeel. Een éénsluidend antwoord is dus niet te geven.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #4071 Gepost op: 14 april 2014, 19:56:07
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1258180 date=1397471723
In mijn amateuristische opinie, gestoeld op kennis door het verzamelen en verdiepen in foldermateriaal en daadwerkelijke lichtbalken en niet vanuit enige inhoudelijke bedrijfsmatige opleiding of kennis, is een combinatie van de drie het beste, voor maximale attentiewaarde.
Natuurlijk is zo'n combi prima maken, maar strobe en halogeen worden beschouwd als oudere technieken die onderhoudsgevoeliger en energieslurpender dan LEDs zijn, daarnaast richt de markt zich nu volledig op LED. Waar Federal Signal met de Vision SLR modules LEDs combineert met een draai-functie is Whelen met rotator-patronen in haar nieuwe Freedom-balken aan het terugkeren naar draaiende lichtflitsen.
- LED spreid zich in een relatief plat vlak, maar door gebruik van diverse lensjes kan een bredere beam aan licht gegenereerd worden, wat weer lichtverlies oplevert.
- Strobes knallen een hoog-energetische lichtpuls, gericht door een reflector, door een gekleurde lens heen, waardoor (afhankelijk van de hoeveelheid pigment in de lens) er enige afname van licht optreedt, echter is het spreidingsvlak veel breder (links/rechts - boven/onder) dan bij een LED. De strobe-buis zit gefixeerd in zijn reflector, elke lichtflits is in principe van dezelfde sterkte.
- Halogeen (rotators) zijn het meest onbetrouwbaar wat dat betreft, een reflector draait om de halogeen lamp heen (behalve bij die lampen waar de lamp IN de reflector geplaatst is) en door vibraties trilt de reflector waardoor niet altijd de optimale focalpoint "geraakt" wordt, ook is meer kans op slijtage of doorbranden van de lamp.
Afhankelijk van de lens (met of zonder optiek) wordt door de fabrikant een bepaalde lichtbundel ontworpen die heel gefocused heel ver komt (Hella bijvoorbeeld) of heel breed een groot vlak pakt.

Wat valt meer op, dat is lastig te beantwoorden. Een Hella op een tractor, ver weg in een weiland, valt op omdat die een felle korte "snap that catches your eye" afgeeft, méér dan een LED lamp die aan/uit/aan/uit gaat. Het is een combinatie van felheid én patroon én welk dagdeel. Een éénsluidend antwoord is dus niet te geven.

 O0

Feit blijft dat de Whelen Freedom zoals hij nu op alle LAPV Tourans wordt geplaatst, met alleen led units in de hoek, slecht zichtbaar is.


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #4072 Gepost op: 15 april 2014, 16:54:12
Nog een stukje ((goed geluid)) nostalgie op youtube, de WS2000(!) van Honac.  Wat een valse herrie kwam er toch uit deze versterker maar ooh wat goed hoorbaar was deze sirene. O0

even doorscrollen naar 3:47
http://www.youtube.com/watch?v=aTwW-_Orung?t=3m47s


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Reactie #4073 Gepost op: 16 april 2014, 11:26:19
Citaat van: blauwblauw link=msg=1258560 date=1397573652
Nog een stukje ((goed geluid)) nostalgie op youtube, de WS2000(!) van Honac.  Wat een valse herrie kwam er toch uit deze versterker maar ooh wat goed hoorbaar was deze sirene. O0

even doorscrollen naar 3:47
http://www.youtube.com/watch?v=aTwW-_Orung?t=3m47s

Had dit filmpje laatst ook nog eens gezien! Vroeg me al af van welk merk deze sirene was. Nostalgie  8)
 As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aau


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,389
Reactie #4074 Gepost op: 16 april 2014, 12:06:05
Citaat van: EvEs link=msg=1258332 date=1397498167
O0

Feit blijft dat de Whelen Freedom zoals hij nu op alle LAPV Tourans wordt geplaatst, met alleen led units in de hoek, slecht zichtbaar is.
Is er nog ruimte in de balk om daar aan elke kant 1 unit bij te plaatsen? als dat zo is zou ik dat zeker voorstellen bij de vtsPN-club...


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #4075 Gepost op: 16 april 2014, 12:07:21
Citaat van: André Welten link=msg=1258849 date=1397642765
Is er nog ruimte in de balk om daar aan elke kant 1 unit bij te plaatsen? als dat zo is zou ik dat zeker voorstellen bij de vtsPN-club...
Succes.


Gast

  • Gast
Reactie #4076 Gepost op: 16 april 2014, 12:09:52
Er zijn Freedoms met extra 400 units gebouwd (VOA en NHN meen ik) maar de meerprijs van die 400's bij HONAC..... idd, succes ;)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #4077 Gepost op: 16 april 2014, 22:25:43
Die extra 400 units gaan dan in plaats van de takedown lampen dus dat zie ik liever niet. Wel hebben we rondom groen zitten, wat enorm fel is en in een eigen patroon mee knippert. Daar zou je best blauw van mogen maken wat mij part  O0
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #4078 Gepost op: 16 april 2014, 22:33:39
Of de stoptransparant naar de zonneklep verplaatsen ;) (Niet naar het dashboard, daar hoort ook een blauwe flitser  998765)


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #4079 Gepost op: 16 april 2014, 22:40:04
Citaat van: DiNozzo link=msg=1259058 date=1397679943
Die extra 400 units gaan dan in plaats van de takedown lampen dus dat zie ik liever niet. Wel hebben we rondom groen zitten, wat enorm fel is en in een eigen patroon mee knippert. Daar zou je best blauw van mogen maken wat mij part  O0

Dit is nog steeds mijn favoriete opbouw. Jammer dat de auto's zelf trage bakken waren. Maar deze set-up op een nieuwe Touran? Ja graag!

Citaat van: Jerommeke link=msg=757696 date=1272135934




Dienst: Regiopolitie Noord Holland Noord