Stelling: (misschien is dit al eens eerder genoemd, maar ik blijf me erover verbazen dat zelfs moderne lichtbalken het wat dat betreft laten afweten)
Lichtbalken met helder buitenglaswerk (kappen) zijn minder zichtbaar/opvallend dan met gekleurd buitenglaswerk.Als voorbeeld neem ik even het filmpje hieronder, waarin het Bert65 was opgevallen dat de balk slecht zichtbaar was, waarop Sylvester meende dat dit voor dit type balk algemeen bekend is/was. Ik denk dat dit laatste misschien ten dele wel waar is, maar misschien geldt hetzelfde voor een massa andere balken, waaronder zowat alle balken die op LAPV Tourans en T5 zitten.
Officier van Dienst met spoed naar gaslek in Monnickendam.
http://www.youtube.com/watch?v=jewPmYPsu9Q
Eerst een aantal voordelen van een heldere balk t.o.v. een balk met blauw ingekleurd glas.
1. Bij een heldere balk wordt het door de LED uitgezonden licht nauwelijks belemmerd - bij een balk met blauw glaswerk wordt het door de LED uitgezonden licht slechts dan niet belemmerd, als de kleurwaarde (het filter) van het glaswerk met dat van de LEDs (het uitgezonden licht) overeenkomt. Een goede keuze van het buitenglaswerk is dus een vereiste, anders wordt het uitgezonden licht te veel gedempt.
2. Een heldere balk is natuurlijk gemakkelijk als je zoals in Nederland (als één van de uiterst weinige landen in Europa, vermoedelijk de wereld) naast blauw ook amber licht wil produceren. Dat kan je dan vanonder dezelfde kap doen.
Als toelichting op mijn stelling breng ik even het m.i.
grootste nadeel van een heldere balk t.o.v. een ouderwetse blauwe balk naar voren:
- Bij een heldere balk heeft invallend zonlicht vrij spel. Genoemd zonlicht kan bijvoorbeeld ongehinderd (d.w.z. met het volle kleurspectrum) de lensjes voor de LEDs, de (meestal metalen) montagebeugels/-platen, en andere in de balk aanwezige onderdelen helder verlichten. Hierdoor ontstaat bij een spoedrit in zonlicht het effect dat er te weinig verschil is tussen de "uit"-stand van de LEDs en de "aan"-stand van de LEDs, zeker als die ook nog eens zwakjes op de borst zijn (zoals in het filmpje). Hierdoor valt het in zonlicht niet of nauwelijks op dat de balken knipperend blauw licht uitstralen.
- Daarentegen wordt invallend zonlicht (dat alle kleuren bevat) bij een balk met blauw glaswerk eerst gedempt in alle kleuren behalve blauw, en bereikt dan pas de lensjes voor de LEDs, de montagebeugels/-platen, en andere in de balk aanwezige onderdelen. Dat wil wederom zeggen dat de totale lichtinval veel geringer is. Genoemde onderdelen zullen bij zonlicht dan ook nauwelijks als verlicht opvallen. Daardoor is een uitgeschakelde blauwe balk ook in zonlicht meestal relatief donker. Als de balk ingeschakeld wordt, is het verschil tussen "uit" en "aan" beduidend groter en de balk valt navenant beter op.
Mijn
conclusie: heldere balken zouden verboden moeten worden
O ja - amber... Dan toch maar extra amber lenzen/kappen voor amber LEDs.
Of... speelt dit met moderne(re) LED-balken niet meer zo? Misschien niet meer zo erg, maar je kan m.i. door een goede keuze nog steeds de lichtopbrengst en dus opvallendheid van LED-balken in zonlicht optimaliseren.