Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1222873 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Mr Dweijllus

• Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
Reactie #4300 Gepost op: 2 februari 2015, 17:47:51
Wij hadden bij de reddingsbrigade meerdere balken geprobeerd voor op ons nieuwe voertuig.
Omdat de meeste ritten gebeuren tijdens de zonnige perioden hebben we ze dus op die manier getest.
Hadden meerdere balken in de zon naast elkaar gelegd en eigenlijk alles was matig,  ook de whelen sets die op de noodhulptourans zitten. Enige die er super uit sprong was de code 3 defender. Wat een licht opbrengst geeft die! Zelf recht tegen de zon in de enige balk die je nog zag. Kost wat maar je hebt ook echt wat. Gelukkig zie je ze steeds meer op ambulance en brandweer voertuigen want ik vind het echt een top ding.  Heeft ook een heldere lens maar omdat de deksel compleet zwart is heb je gewoon geen kans op vals licht.

Hier een nieuwe ambulance uit de regio 22 met de defender
https://www.youtube.com/watch?v=ARViZk5QiU4

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #4301 Gepost op: 2 februari 2015, 17:50:12
Citaat van: flowcop link=msg=1328044 date=1422894585
Nadeel van de Whelen Freedom balken vind ik het flitspatroon. Enkel links en rechts wat flitst... Ik zou graag een flitspatroon over de gehele balk willen zien... In ieder geval wat meer leds aan voor en achterzijde welke mee knipperen. Dat scheelt ook al een hoop wat betreft zichtbaarheid.

Wat ik overigens tegen kwam;

Federal Signal Valor lichtbalk welke ik persoonlijk erg strak vind!

http://www.youtube.com/watch?v=e_FUMKe02D8

Het links rechts in de balk en een blanco stuk in het midden heeft trouwens wel een reden. Zelfs in de usa gaan ze hier steeds vaker naartoe en zelfs meer richting de ece flitspatronen. Het is uit onderzoek gebleken dat het uit moment is de balk net zo belangrijk is als het aan moment. Een balk met redelijk wat uit momenten valt vaak beter op dan de balken die constant aan lijken.
Dat zelfde geld voor het midden stuk. Als daar niks in zit valt het verschil links/rechts beter op.
Een extra setje flitsers naar voren/ achter kan natuurlijk geen kwaad maar ik denk dat met de balken die er nu op zitten al noet eens echt mogen klagen. In de oude tijd zaten er redelijk vaak echt zielige balken tussen! Nu zit er iig een redelijk goede standaard balk op de autos!

Ik kreg trouwens laats zelfs mailtjes van een Amerikaanse lichtbalken verkoper met het advies de balken zo in te stellen dat het links/rechts knippert is een normaal patroon (enkel/dubbel/qaud evt afgewisseld). Dan wel het liefste in rood/blauw maar liever blauw/blauw dan rood/rood...

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #4302 Gepost op: 2 februari 2015, 18:23:15
Het jammere van de led balken is dat er geen stroboscoop functie opzit. Want als je de oude politiebalken, of onze oude balken ziet dan vallen die echt wel op (ook met zon). Waar ik me dan wel weer over verbaas is dat men zo star vasthoud aan het links rechts knipperen. Toen onze dienst in de Regeling OGS kwam is mede (of misschien wel vanwege) door mijn melding het knipper patroon veranderd in een voor/achter patroon naar een kruislings knipper patroon. En die valt nog meer op dan het links rechts. Het is misschien niet heel veel maar alle beetjes helpen
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

mistique

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #4303 Gepost op: 2 februari 2015, 22:21:12
Citaat van: R0N4NN link=msg=1328048 date=1422895175
Ook zou het een goed idee zijn om meer rood in de lichtbalken te gebruiken, maar zover zou het helaas nooit komen in Nederland.   :-X

De ambulancedienst van Zoetermeer heeft ooit een test gedaan met rood blauw.
Dit was rond 1998

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #4304 Gepost op: 2 februari 2015, 22:26:42
De HV van Hoofddorp heeft ook een tijd rode lampen op het dak gehad. Ik weet niet of de huidige dat ook nog heeft.

R0N4NN

• Student IVK
  • Forum gebruiker
Reactie #4305 Gepost op: 2 februari 2015, 22:44:22
Citaat van: mistique link=msg=1328114 date=1422912072
De ambulancedienst van Zoetermeer heeft ooit een test gedaan met rood blauw.
Dit was rond 1998

Citaat van: Bert65 link=msg=1328117 date=1422912402
De HV van Hoofddorp heeft ook een tijd rode lampen op het dak gehad. Ik weet niet of de huidige dat ook nog heeft.

Klopt. Maar verder dan een paar testen komt het nooit. Terwijl wel duidelijk te zien was dat rood wel een goede meerwaarde heeft.

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #4306 Gepost op: 3 februari 2015, 08:03:48
Citaat van: flowcop link=msg=1328044 date=1422894585
Nadeel van de Whelen Freedom balken vind ik het flitspatroon. Enkel links en rechts wat flitst... Ik zou graag een flitspatroon over de gehele balk willen zien... In ieder geval wat meer leds aan voor en achterzijde welke mee knipperen. Dat scheelt ook al een hoop wat betreft zichtbaarheid.

Wat ik overigens tegen kwam;

Federal Signal Valor lichtbalk welke ik persoonlijk erg strak vind!

http://www.youtube.com/watch?v=e_FUMKe02D8

Dat is zo goed als precies wat ik als hobbyproject met een arduino en een lichtslang wil maken. Meerdere kleuren, floodlight, alleylights, alles :D .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)

FlyingDutchman

• HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
Reactie #4307 Gepost op: 3 februari 2015, 09:02:46
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1328056 date=1422897795
Het jammere van de led balken is dat er geen stroboscoop functie opzit. [...]
Inderdaad. Wat opvalt is dat in NL (maar ook, verbazingwekkend genoeg, in Italië) de balken bij politievoertuigen veelal [aan-uit : uit-aan] knipperen, niet echt opvallend dus  :-\. Terwijl het technisch echt niet moeilijk is LEDs ook een strobe-effect mee te geven, zoals duidelijk bij diverse Amerikaanse balken maar ook bij nieuwere Duitse (Hänsch, Hella) te zien is. Deze laatste hebben, per zijde afwisselend (met een beetje overlap met de andere zijde) een soort van korte attentie-aan-fase gevolgd door kort uit en een langere aan-fase en langer uit, of andersom. Dit maakt het patroon al vele malen opvallender. (Je hoeft daarbij lang niet zover te gaan als in de reclamefilmpjes van de FedSig Valor of de Code3 Solex met wilde variaties in kleur, patronen en wisselsnelheid.)

Maar langzaam driften we af in de richting van het topic over "wensen" ("Geplande en gewenste ontwikkelingen in optische signalering": http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=81031.msg1324631#new). Zullen we met voorstellen voor verbeteringen daar verdergaan?  98uiye
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #4308 Gepost op: 3 februari 2015, 11:04:25
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1328190 date=1422950566
Inderdaad. Wat opvalt is dat in NL (maar ook, verbazingwekkend genoeg, in Italië)
In Italië is het ook vooral de onwetendheid van de bestuurder/bediener van het paneel.
De mogelijkheden die daar geboden worden door het bedieningspaneel zijn zo uitgebreid dat men soms de balk ingewikkelder vind dan een moderne automotor  0098
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

elvin

• brandweer
  • Forum gebruiker
Reactie #4309 Gepost op: 5 februari 2015, 18:59:49
Citaat van: Bert65 link=msg=1328117 date=1422912402

De TS van hoofddorp heeft die niet, dit is de Reserve TS geworden, die heeft ze wel
Vrijwillige brandweer