Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1224027 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

• Gast
Reactie #4440 Gepost op: 22 september 2015, 15:33:22
Waarom rijdt het Belgische Rode Kruis soms met Blauw/Blauw aan, maar houdt zich wel aan de regels?
Deze week diverse keren gezien, het Belgische Rode Kruis komt met Blauw/Blauw aanrijden, auto's gaan opzij, maar vervolgens gaan ze wel wachten bij verkeerslichten en rijden daarna rustig verder volgens de verkeersregels.
Erg verwarrend.

Pleegkundige

• Senior gebruiker
  • Ambuvpk i.o
Reactie #4441 Gepost op: 22 september 2015, 17:02:27
Citaat van: Sylvester link=msg=1374516 date=1442928802
Waarom rijdt het Belgische Rode Kruis soms met Blauw/Blauw aan, maar houdt zich wel aan de regels?
Deze week diverse keren gezien, het Belgische Rode Kruis komt met Blauw/Blauw aanrijden, auto's gaan opzij, maar vervolgens gaan ze wel wachten bij verkeerslichten en rijden daarna rustig verder volgens de verkeersregels.
Erg verwarrend.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=19400.0
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #4442 Gepost op: 22 september 2015, 17:15:05
In België rijdt een ambulance met blauw-blauw om aan te geven dat er een patient in de ambulance wordt vervoert. Dit hoeft niet te betekenen dat met bezig is met een dringende taak. Het zijn voor zover ik weet dan ook geen voorrangsvoertuigen. Enkel als men ook de sirene voert vraagt men voorrang.

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #4443 Gepost op: 22 september 2015, 17:18:19
Citaat van: Dion link=msg=1374566 date=1442934905
In België rijdt een ambulance met blauw-blauw om aan te geven dat er een patient in de ambulance wordt vervoert. Dit hoeft niet te betekenen dat met bezig is met een dringende taak. Het zijn voor zover ik weet dan ook geen voorrangsvoertuigen. Enkel als men ook de sirene voert vraagt men voorrang.

Precies. Daarom moeten Belgische ambulances zich in Nederland houden aan de hier geldende regels en brancherichtlijn. Kortom alleen blauw en sirene voeren bij een A1 rit.

sylvester1986

• Gast
Reactie #4444 Gepost op: 22 september 2015, 17:24:42
Citaat van: Dion link=msg=1374566 date=1442934905
Toch zie ik de Belgische bestuurders op zij gaan.

DeMassel

• Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #4445 Gepost op: 22 september 2015, 21:25:57
Is toch ook niets mis mee?
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV

sylvester1986

• Gast
Reactie #4446 Gepost op: 22 september 2015, 22:18:29
Ik vind het niet wenselijk, het verkeer is onnodig aan het manoeuvreren en het levert onnodig gevaarlijke situaties op.
Zo zag ik vandaag iemand door Rood gaan omdat de ambulance van het Rode Kruis met Blauw/Blauw aankomt, automobiliste staat op de kruising stil om de ambulance doorgaan te verlenen en de ambulance gaat vervolgens netjes wachten bij het verkeerslicht.
Een paar dagen terug komt een ambulance van het Rode Kruis met Blauw/Blauw aanrijden en wil afslaan. Een automobilist uit tegengestelde richting wil voorrang verlenen aan de ambulance met 'spoed' en stopt best abrupt. (Wat bijna een ongeval veroorzaakt) De ambulance blijft vervolgens staan.
Ik weet bij het 2e geval dat de ambulance geen patiënt aan boord had, dus Blauw/Blauw voeren bij patiëntenvervoer was op dat moment nog niet van toepassing.
Deze Blauw/Blauw regel is dus verwarrend en niet bij veel mensen bekend lijkt het.

sylvester1986

• Gast
Reactie #4447 Gepost op: 22 september 2015, 22:29:11
Ook weet ik uit betrouwbare bron dat het Rode Kruis in het 2e geval alleen besteld ziekenvervoer doet, dus dan is aan komen rijden met Blauw/Blauw al helemaal niet logisch.

DeMassel

• Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #4448 Gepost op: 23 september 2015, 06:56:40
Is dat niet verschil tussen de gewenning hier in NL en daar in BE?
Daar wordt het natuurlijk ook anders aangeleerd om te gaan met hulpdiensten
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV

De Prins

• Forum gebruiker
Reactie #4449 Gepost op: 23 september 2015, 09:57:14
Eigenlijk is het simpel.
Hier in België mag je wettelijk gezien inderdaad met blauw/blauw aan komen rijden wanneer je een patiënt vervoert.
Toch wordt het bijna overal afgeraden, juist vanwege het verwarrende aspect. Je gebruikt liefst ofwel alles, ofwel niets.
Af en toe komen er eens situaties voor waarbij het toch aangewezen is, en dan krijg je al eens zo'n situaties.

Zonder patiënt kan het niet, dan is het altijd alles of niets.

Er zijn diensten geweest hier die ook de optie hadden om de lichtbalk constant blauw te laten (dus niet het knipperend effect), meestal ook met een iets mindere lichtopbrengst. Persoonlijk ben ik eerder voorstander hiervan om aan te geven dat je een patiënt aan boord hebt, maar dat het geen dringend vervoer is.
Nu hoor ik sommigen al afvragen waarom dat dan nodig is?
Wel het kan je voorrechten geven voor bv het gebruik van een taxi- of busbaan, het kan een iets voorzichtigere rijstijl verklaren,...