Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1212137 keer)

0 gebruikers (en 29 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #2550 Gepost op: 5 maart 2012, 18:16:14
Helaas niet.. ;)

Al moet ik zeggen dat ik er ook wel is de behoefte aan heb gehad en me er trouwens over verbaas dat je ze via Marktplaats kunt kopen. ;)

Het is verboden ze te gebruiken ism een voertuig, niet om ze te kopen.

Nee, dat mag niet.


Correct, komt nog bij dat je geen lichtsignalen van binnenuit het voertuig mag geven.

Artikel 5.2.65 Regeling Voertuigen
1.
   

Onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten of extra richtingaanwijzers en het krachtens artikel 30c van het RVV 1990 bepaalde inzake herkenningstekens, mogen personenauto’s niet zijn voorzien van:

a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.57 dan wel bij of krachtens de artikelen 5.2.51a of 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan, en

b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.

Neemt niet weg dat ik ze bijna wel zou willen hebben achter op de bots, omdat weinig mensen snappen dat zo'n ding onder het rijden open gaat.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #2551 Gepost op: 5 maart 2012, 18:20:29
Het is verboden ze te gebruiken ism een voertuig, niet om ze te kopen.

Daar heb je een goed punt. :)


lifeliner4

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 206
Reactie #2552 Gepost op: 5 maart 2012, 18:37:46
Als aanvulling op mijn bovenstaande post.
---------------------------------

Is de balk langer dan 40 cm dan? En wat mij ook opvalt, er zit geen knipperlicht in? En wat is de balk vol..


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2553 Gepost op: 5 maart 2012, 18:48:22
Ja de lichtbalk lijkt mij inderdaad langer dan 40 cm ;)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #2554 Gepost op: 5 maart 2012, 19:03:32
@PietjePuk: HIT heeft inderdaad gelijk. Je mag ze kopen, je mag ze monteren, maar je mag ze (op de openbare weg) niet actief hebben.  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #2555 Gepost op: 5 maart 2012, 19:13:32
@PietjePuk: HIT heeft inderdaad gelijk. Je mag ze kopen, je mag ze monteren, maar je mag ze (op de openbare weg) niet actief hebben.  >:D
Nja, het vanuit binnenuit niet mogen valt nog wel op te lossen. Het niet mogen gebruiken is echter wel wat lastig. ;)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #2556 Gepost op: 5 maart 2012, 19:17:28
Verlichte transparanten worden specifiek genoemd in de Regeling Voertuigen, in elk geval voor bedrijfsauto's. "Bedrijfsauto's mogen zijn voorzien van verlichte transparanten" of iets van die strekking. Geldt vermoedelijk ook wel voor andere voertuigtypen, maar dat moet dan even nagekeken worden. Heeft dus niets te maken met verlichting die van binnen naar buiten straalt. Het gebruik van de transparanten is weer gebonden aan wat er in andere verkeerswetgeving staat.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #2557 Gepost op: 5 maart 2012, 19:28:07
Verlichte transparanten worden specifiek genoemd in de Regeling Voertuigen, in elk geval voor bedrijfsauto's. "Bedrijfsauto's mogen zijn voorzien van verlichte transparanten" of iets van die strekking. Geldt vermoedelijk ook wel voor andere voertuigtypen, maar dat moet dan even nagekeken worden. Heeft dus niets te maken met verlichting die van binnen naar buiten straalt. Het gebruik van de transparanten is weer gebonden aan wat er in andere verkeerswetgeving staat.
Hoop niet dat we te ver offtopic gaan met mijn vragen, maar toch, in hoeverre is een stop / volgen / afstanden houden LED matrix bord een transparant? Bij een verlichte transparant denk ik zelf meer aan zo'n verlichte taxi bak?


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #2558 Gepost op: 5 maart 2012, 19:30:14
Neemt niet weg dat ik ze bijna wel zou willen hebben achter op de bots, omdat weinig mensen snappen dat zo'n ding onder het rijden open gaat.
dan moet je die wel op het kussen aan de onderzijde aanbrengen... anders zien ze het te laat  ;D
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Gast

  • Gast
Reactie #2559 Gepost op: 5 maart 2012, 19:32:36
Hoop niet dat we te ver offtopic gaan met mijn vragen, maar toch, in hoeverre is een stop / volgen / afstanden houden LED matrix bord een transparant? Bij een verlichte transparant denk ik zelf meer aan zo'n verlichte taxi bak?

Ik ben benieuwd naar de inzet van de discussie, die jij eerder aangaf te hebben met iemand. Waarom zou een burger überhaupt naar achteren toe "AFSTAND HOUDEN" willen tonen? Tenzij degene niet al te zeker is van zijn eigen rij-kwaliteiten  ;D  ;D