Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1211994 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #3130 Gepost op: 26 november 2012, 00:57:03
Tijdzone?

Misschien ook wel, maar dat is niet het eerste waar ik aan dacht.

Zover ik weet werkt GPS (deels) op basis van tijd. Door de tijd van het GPS signaal te nemen weet je zeker dat je "klokje" altijd op tijd loopt.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #3131 Gepost op: 26 november 2012, 05:09:47
Met betrekking tot de tekening van Venture


Waar zit de knop om de dakset te dimmen naar nachtstand? Eén van de eisen voor de nieuwe daksets in het totaalpakketje aan ECE-R65 TB klasse II, zijn de daksets te dimmen naar nachtstand?

Blauw ingedrukt houden werkt niet. Volgens onze (Caprice) bekende ingewijde zou het met indrukken van de rode knop moeten werken omdat dan ook de sirene op nachtstand gaat, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Zal ik vandaag eens kijken, al denk ik niet dat ik in de Touran ga rijden ;)


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #3132 Gepost op: 26 november 2012, 15:35:31
Blauw ingedrukt houden werkt niet. Volgens onze (Caprice) bekende ingewijde zou het met indrukken van de rode knop moeten werken omdat dan ook de sirene op nachtstand gaat, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Zal ik vandaag eens kijken, al denk ik niet dat ik in de Touran ga rijden ;)

Vind het nogal een gepruts allemaal met knopjes langer of korter indrukken. Zeker bij prio 1 denk je daar mogelijk niet aan.

Wat ik ook raar vind is dat je, om gebruik te maken van knipperende koplampen, de knop frontflitsers aan/uit moet gebruiken. Praktijk: helft van de collega's heeft dit niet door en drukt (op zich logisch) kort op het knopje. Gevolg: men denkt extra op te vallen met groot licht maar men heeft net de frontflitsers uitgezet.

Jammer dat daar niet iets anders voor bedacht is. Onze oudere auto's hebben een apart knopje bij de pook waarbij je heel duidelijk ziet of hij aan of uit is.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #3133 Gepost op: 26 november 2012, 15:53:58
Het rare is, de eerste Honac auto's die in GLM werden opgeleverd hadden ook het knopje voor Knipperende Koplampen. Zodra je die indrukte gingen de koplampen knipperen en de grillflitsers gingen NIET uit. Dat laatste is MI ook een onzinnige functie die je maar zeer zelden wil gebruiken en mag er ook wel weer af.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


sylvester1986

  • Gast
Reactie #3134 Gepost op: 26 november 2012, 16:01:24
Wat ik nog steeds mis:
 - Lichtbalk voor/achter apart kunnen inschakelen.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #3135 Gepost op: 26 november 2012, 16:23:42
Wat ik nog steeds mis:
 - Lichtbalk voor/achter apart kunnen inschakelen.

Ik heb balken bij de ANWB in gebruik gezien waarbij de voorkant en de achterkant verschillend van elkaar waren. De voorkant slechts het minimale en de achterkant maximaal. Voor werk op de vluchtstrook is dat natuurlijk ideaal.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #3136 Gepost op: 26 november 2012, 16:34:50
Het rare is, de eerste Honac auto's die in GLM werden opgeleverd hadden ook het knopje voor Knipperende Koplampen. Zodra je die indrukte gingen de koplampen knipperen en de grillflitsers gingen NIET uit. Dat laatste is MI ook een onzinnige functie die je maar zeer zelden wil gebruiken en mag er ook wel weer af.

Mee eens!


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #3137 Gepost op: 26 november 2012, 16:45:01
Wat ik nog steeds mis:
 - Lichtbalk voor/achter apart kunnen inschakelen.
In de balken is deze functie mogelijk. Alleen is het volgens de ECE-R65 niet toegestaan omdat de set 360graden voldoende licht moet uitstralen.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #3138 Gepost op: 26 november 2012, 16:47:36
Ik heb balken bij de ANWB in gebruik gezien waarbij de voorkant en de achterkant verschillend van elkaar waren. De voorkant slechts het minimale en de achterkant maximaal. Voor werk op de vluchtstrook is dat natuurlijk ideaal.
Ik zie achter alleen een extra set knipperlichten in de balk.




Gast

  • Gast
Reactie #3139 Gepost op: 26 november 2012, 17:27:44
De Wegenwacht Freedoms kunnen inderdaad achter/voor geschakeld worden.
Een aparte feature erop is dat de onderste laag in een ander patroon (valt bijna niet op) gaat knipperen zodra er een telefonische of systeem-oproep binnenkomt, voorheen was dat een rood/wit lampje op het dak.

Ik ben heel benieuwd of er überhaupt daksets zijn die, ondanks dat ze goedgekeurd zijn volgende de nieuwe eisen, wel over die optie dag/nacht-stand beschikken. In de Touran van Sanquin zit die functie namelijk niet. Voldoen aan de nieuwe eisen (en dus hele dure en nieuwe daksets kopen en opbouwen) is wel leuk en aardig voor degene die de aanbesteding gewonnen heeft maar als het complete pakket aan regeltjes ook inhoudt dat er dag/nacht-stand moet worden kunnen gebruikt, en het is NIET aanwezig, dan lijkt mij dat er toch iets niet goed zit qua regelgeving/uitvoering/opbouw/naleving.