Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1212035 keer)

0 gebruikers (en 23 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #3140 Gepost op: 26 november 2012, 17:30:48
Voor dat je de nachtdienst ingaat, een donkere hoes over de lichtbalk doen ;D >:D


Gast

  • Gast
Reactie #3141 Gepost op: 26 november 2012, 18:12:33
Daar had ik vanmorgen echt geen tijd voor, bovendien erg lastig met een balk zo hoog op de Touran ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3142 Gepost op: 26 november 2012, 20:08:02
Praktijk: helft van de collega's heeft dit niet door en drukt (op zich logisch) kort op het knopje. Gevolg: men denkt extra op te vallen met groot licht maar men heeft net de frontflitsers uitgezet.

Praktijk: Collega's weten niet hoe het werkt en horen een relais niet (duidelijk) klikken... Zéker zonder radio moét je dat toch horen lijkt mij  ::)

Dat laatste is MI ook een onzinnige functie die je maar zeer zelden wil gebruiken en mag er ook wel weer af.

Volgens de IM-richtlijnen gebruikt het fend-off voertuig géén knipperende grill-lampen maar alleen op het dak. Zodoende zit deze optie er op. Ik gebruik hem zelden  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #3143 Gepost op: 26 november 2012, 20:25:19
Hihi, het is wel fijn als de groot licht flitsers uit gaan als iets stilstaat...
Regelmatig kom ik een ambu tegen in Arnhem welke (ook 's nachts) bij stilstand de grootlichtflitsers aan laat staan. En dat terwijl het rijdend in het donker ook niet toegestaan is. Je ziet werkelijk niks als tegemoet komende bestuurder! :|


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #3144 Gepost op: 26 november 2012, 21:03:05
Praktijk: Collega's weten niet hoe het werkt en horen een relais niet (duidelijk) klikken... Zéker zonder radio moét je dat toch horen lijkt mij  ::)

Volgens de IM-richtlijnen gebruikt het fend-off voertuig géén knipperende grill-lampen maar alleen op het dak. Zodoende zit deze optie er op. Ik gebruik hem zelden  ::)

En welke slimmerik dat van die IM richtlijn dan weer heeft bedacht...... lekker zinvol in ieder geval  :-\


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #3145 Gepost op: 26 november 2012, 22:41:26
En welke slimmerik dat van die IM richtlijn dan weer heeft bedacht...... lekker zinvol in ieder geval  :-\

Ehmm, bij fend off zie je de frontflitsers alleen bij het incident zelf en als tegemoet rijdend verkeer. het achterop rijdend verkeer ziet ze niet. Je kan ze dus beter uit hebben... Dus erg zinvol


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #3146 Gepost op: 26 november 2012, 23:20:32
Ehmm, bij fend off zie je de frontflitsers alleen bij het incident zelf en als tegemoet rijdend verkeer. het achterop rijdend verkeer ziet ze niet. Je kan ze dus beter uit hebben... Dus erg zinvol

Wellicht dan handiger voor de bestuurders om het systeem zo te maken dat de grill-flitsers (en grootlicht) automatisch uit gaan wanneer de handrem is aangetrokken (of iets in die richting). Hoeft de bestuurder niet te klooien met verschillende blauw blauw knopjes.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #3147 Gepost op: 27 november 2012, 02:14:08
Ehmm, bij fend off zie je de frontflitsers alleen bij het incident zelf en als tegemoet rijdend verkeer.
het achterop rijdend verkeer ziet ze niet. Je kan ze dus beter uit hebben... Dus erg zinvol

Je vergeet voor mijn gevoel 1 optie TDMdR.
Als je op rijstrook 1 en/of 2 in fend-off staat met je neus naar de vluchtstrook staat dan ziet het tegemoet rijdend verkeer
je frontflisters niet maar hooguit het verkeer wat over rijstrook 3 en/of 4 en dan nog alleen maar in het passeren in de linker
zijde van het voertuig wat voor mijn gevoel geen hinder zal opleveren.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #3148 Gepost op: 27 november 2012, 05:17:09
Je vergeet voor mijn gevoel 1 optie TDMdR.
Als je op rijstrook 1 en/of 2 in fend-off staat met je neus naar de vluchtstrook staat dan ziet het tegemoet rijdend verkeer
je frontflisters niet maar hooguit het verkeer wat over rijstrook 3 en/of 4 en dan nog alleen maar in het passeren in de linker
zijde van het voertuig wat voor mijn gevoel geen hinder zal opleveren.
Nou stel even een klein ongeval. Er staat een politie auto met grill flitsers en groot licht flitsers vanaf mijn kant gezien achter het ongeval(dus zoals het volgens im hoort). Dan schijnt hij vol met zijn geflits in mijn bakkus en zie ik dus niks meer (verblind door het groot licht wat vooral bij ambus erg hoog zit en dus recht op gezichtsveld zit) wat alleen maar extra gevaar opleverd!
En bij veel systemen zit de handrem functie ingebouwd. Handrem erop= geluid en extra verlichting aan de voorkant uit. Tevens automatische dag/nacht schakeling is erg fijn!


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #3149 Gepost op: 27 november 2012, 06:10:58
Nou stel even een klein ongeval. Er staat een politie auto met grill flitsers en groot licht flitsers vanaf mijn kant gezien achter het ongeval(dus zoals het volgens im hoort). Dan schijnt hij vol met zijn geflits in mijn bakkus en zie ik dus niks meer (verblind door het groot licht wat vooral bij ambus erg hoog zit en dus recht op gezichtsveld zit) wat alleen maar extra gevaar opleverd!
En bij veel systemen zit de handrem functie ingebouwd. Handrem erop= geluid en extra verlichting aan de voorkant uit. Tevens automatische dag/nacht schakeling is erg fijn!

Ik laat alles gewoon aanstaan, dat zorgt ervoor dat het verkeer vanzelf afremt, dus MINDER gevaar voor mij, wel zo prettig, en die nachtstand NOOOIIIITTTT gebruiken !!