Die Volkswagen van Winterswijk is niet conform de eis. Plaatsing van 2 zwaailichten in elkaars verlengde mag simpelweg niet. Hij voldoet dan niet meer aan de eis 360 graden rondom zichtbaar.
Een L31 en een L32 is echter wel een goede lamp, mits fatsoenlijk geplaatst...
Groeten, Ruud
Behoorlijk kortzichtig is het niet? Voordat ik mijn grote wijsneuzierigheid weer ergens in ga steken, wil even benoemen dat ik absoluut geen verstand heb van flitsers, draailampen, regelgeving en alles wat daarmee te maken heeft. Het interesseerd me niet en ik vind het veel te veel geouwehoer over licht. Wat bij mij van belang is, en volgens mij spreek ik voor 100% van de dienders en alle andere mensen die met OGS te maken hebben, is dat we opvallen. Opvallen in een maatschappij waarin vliegtuigen, trams, auto's, bussen, fietsers en voetgangers door elkaar krioelen en waarin mensen meer bezig zijn met mobiele telefoons en koptelefoons dan met datgene wat om zich heen gebeurd.
Daarnaast denk ik dat ik met een paar wiskundige en natuurkundige wijsneuzen best wel eens kan gaan aantonen dat die lampen van Winterswijk meer licht geven en beter opvallen dan het door de VTS(pn) voorgeschreven concept dat 360 graden rondom zichtbaar is. Want die eis is begrijpelijk maar raakt kant nog wal. Een lamp kan namelijk prima 360 graden rondom zichtbaar zijn maar op een afstand van 20 meter een totaal verwaarloosbare lichtopbrengst geven. En dan is het doel van de zichtbaarheid nog niet bereikt. Doorslaggevend moet dus zijn de lichtopbrengst en niet de 360 graden zichtbaarheid.
Ik heb liever een lamp die op een afstand van 100 meter én 240 graden zichtbaar is dan een lamp die zichtbaar is bij 30 meter én 360 graden. Want bij de een kan ik de lampen verwisselen en het voertuig laten staan en bij de ander moet ik het voertuig gaan verplaatsen waardoor mijn veiligheidsbuffer in het geding komt.
Het gaat niet om een eis het gaat om veiligheid! Als de veiligheid in gedrang komt is de eis niet goed en dan moet je niet vasthouden aan de eis maar aan de veiligheid. Want hetis de veiligheid die mij 's avonds thuis brengt, niet een eis gesteld door de/het/een VTS(pn).
Een ieder met gezond verstand heeft dus <piep> aan de eisen en denkt aan zijn eigen veiligheid. En als je daarvoor de eisen opzij moet leggen: