Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1211959 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #3470 Gepost op: 13 mei 2013, 13:29:14
Wigwag heet dat Piet O0
L/R en dan tegelijk is de 'oude' manier en valt beter op als het simultaan knipperen, zoals nu gebeurd.
Het simultaan knipperen hedendaags heeft ook meerdere versies, namelijk aan/uit/aan/uit en 2x snel/1x langzaam.

Voorbeeld van 2x snel/1x langzaam.
Politie nieuwe Touran
Marvin Fleer

@Piet,

Jij bedoelt dan onderstaand patroon, denk ik.
Ambulance 15-112 (oude) in Den Haag met Spoed vanaf post Laak
112Ambulance112


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #3471 Gepost op: 14 mei 2013, 19:34:07
**DEFECTE BLAUWE LEDBALK** A1 AMBULANCE AMSTERDAM 13-120 NAAR MARKEN

Apart een chevy met een geheel defecte lichtbalk..
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #3472 Gepost op: 14 mei 2013, 19:38:00
Idd erg apart. :-\


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #3473 Gepost op: 14 mei 2013, 19:39:25
**DEFECTE BLAUWE LEDBALK** A1 AMBULANCE AMSTERDAM 13-120 NAAR MARKEN

Apart een chevy met een geheel defecte lichtbalk..
Nu is goed het verschil te zien met een lichtbalk die het wel doet. Althans... ik zie het verschil niet  98uiye


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #3474 Gepost op: 15 mei 2013, 07:46:06
Wat me wel opviel hierbij is dat afwisselend L\R knipperen eerder duidelijk is dan tegelijk, want dan denk je een een haastig of irritant figuur die seint.

Tja, helaas bedacht door mensen achter een bureau. Een zinvolle reden voor dit besluit heb ik nog niet kunnen bedenken.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #3475 Gepost op: 16 mei 2013, 12:44:07
als de monteur van Honac weer eens hier is, zal ik vragen of hij een oogje toeknijpt terwijl hij mij het draadje aanwijst waarmee ik het patroon kan veranderen  8)


RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik
Reactie #3476 Gepost op: 16 mei 2013, 12:57:28
als de monteur van Honac weer eens hier is, zal ik vragen of hij een oogje toeknijpt terwijl hij mij het draadje aanwijst waarmee ik het patroon kan veranderen  8)

Gaat dat echt zo makkelijk?
 :D


sylvester1986

  • Gast
Reactie #3477 Gepost op: 17 mei 2013, 09:04:45
Tja, helaas bedacht door mensen achter een bureau. Een zinvolle reden voor dit besluit heb ik nog niet kunnen bedenken.
Ik dacht dat iemand op het forum eens zei dat het te maken had met bestuurders met epilepsie.

#Diznozzo zei het eens.
Omdat dat niet mag volgens de Regeling Optische en Geluidssignalen.

Voor de wijziging in 2009 waren ambulances en in mindere gevallen brandweervoertuigen al ingericht met knipperende koplampen. De politie bleef achter omdat zij zich confirmeerde aan de wettelijke bepalingen waarin het nog niet toe was gestaan en daardoor op basis van de Regeling Voertuigen en het RVV verboden. In 2009 is de regeling aangepast dat simultaan knipperende koplampen zijn toegestaan. Ik meen dat de reden dat gekozen is voor simultaan knipperen gekozen is te maken heeft met dat het alterneren een ongewenst effect zou kunnen hebben op mensen met epilepsie. Dit ging boven de hogere attentiewaarde die het meebrengt.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #3478 Gepost op: 17 mei 2013, 09:24:56
Ohja, want die blauwe lampjes met een veel hogere knipperfrequentie zijn natuurlijk veel minder fel  :'( :'(


Neetje

  • ICTer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • Zwaailichten/balken en sirene verzamelaar
Reactie #3479 Gepost op: 17 mei 2013, 10:17:09
Ik dacht dat iemand op het forum eens zei dat het te maken had met bestuurders met epilepsie.

#Diznozzo zei het eens.

Het heeft ook te maken met technische beperkingen ;)
De alternerende wig-wag zorgt ervoor dat de boordcomputer van nieuwere voertuigen volloopt met foutmeldingen dat er een koplamp kapot is.
Dan schieten ze in de 'repairmode'  en het is lastig spoed rijden met max. 40 km/h lijkt mij :P