het verschil zit niet alleen in felheid maar ook in kleur, halogeen balk is waneer deze uit staat blauw, maar als geeft groenig licht als die aan staat, daarom zie je bij deze balken dat ze donkerblauwe kappen hebben (europees blauw) en niet de standaard blauw, hierdoor wordt het schijnsel weer echt blauw de keerzijde is wel dat het licht minder fel is omdat deze wordt geremt door de donkerblauwe kap, een ander punt is dat halogeen balken echte stroomvreters zijn.
Bij strobe is de verkleuring minder dus zijn deze balken met standaard blauwe kappen uitgerust,
maar geeft wel lichtblauwe kleur af, ze zijn wel zuiniger met stroom, maar geven wel hindelijke pulsen af die radio signalen stoort .
LED is blauw en blijft blauw, de balk is compact, fel, onderhoudts vrij, gaat langer mee en is zuinig in verbruik
Niet helemaal correct, het donkerblauwe is volgens Europese voorschriften, en Europees ECE-R65 keurmerk schrijft een bepaalde kleur en intensiteit blauw voor.
De eerdere modellen Edge waren dan ook allemaal voorzien van donkerblauwe-bijna paarse lenzen. Kijk maar naar de Advantedge's van de KMAR, die zijn zo donker dat je er bijna niet doorheen kan kijken.
De keuzen voor bepaalde lenzen heeft niets te maken met of er strobe of halogeen onder zit, het is maar net welke lading lenzen op dat moment zijn aangeleverd bij de zwaailichten-fabrikant. De lichtblauwe lenzen die op de Whelen Edge zitten voldoen ook niet aan dat keurmerk, maar worden zo standaard geleverd vanuit de USA, de oude donkerblauwe lenzen worden gewoon niet meer op de frames gezet. Deze lenzen werden ook aangeduid in de USA als "European blue" oftewel donkerblauw.
Ik zal één dezer dagen eens wat lenzen naast elkaar leggen, van de eerste tot de laatste Edge en alle kleuren die er gebruikt zijn laten zien. Niks is standaard, het is maar net hoeveel kleurkorrels er toevallig bij het proces van lenzen maken voor die partij gebruikt zijn.
De donkerblauwe lenzen op de VISTA's zijn volgens de kleurwaardes wel R65 gekeurd, de lichtblauwe zoals ze op de Transporters zitten bijvoorbeeld weer niet. Maar dat zal een bestuurder van een voertuig weinig boeien, er zit blauw op het dak toch?
De verkleuring van strobe onder blauw staat los van de verkleuring van halogeen onder blauw.
Zowel strobe als halogeen leveren wit licht op, de kleur lens bepaalt de uitstraling. Een halogeen lamp onder een blauwe kap zal geen groenig licht geven dus.
Voor wat betreft stroomafname, een rotator met lampje trekt ongeveer 4.5ampere per stuk, een Vista met 4 draaiers trekt dus 18ampere alleen bovenin. Niet voor niets dat er een "spaarstand" op zit, zodra het contact uitgezet wordt worden 2 lampen uitgeschakeld.
Een EB6 power supply trekt met 4 strobes erop ongeveer 15Ampere. Zoveel verschil zit er dus niet tussen een Strobe en halogeenbalk qua stroomafname.
Een Edge, of welke andere strobe-balk dan ook, die goed aangesloten is zal geen radio-interferentie opleveren, er zit zelfs een extra beschermings-bedrading in de kabel zelf om die RFI te voorkomen.
En het LED blauw is een heel ander soort, LICHTER, blauw dan het blauw "dat we gewend zijn" Het neigt meer naar wit dan naar blauw, mede daarom is het gebruik van blauwe voorzet-lenzen niet eens zo'n heel slecht idee, het neigt meer naar blauw dan wit nu.
En voor wat betreft je 2e vraag over de balken, de MX7000 zoals je bedoelt zoals ze op de RAVU Mercesessen hebben gezeten heb ik helaas niet, een VISTA zou wel eens kunnen gaan lukken, ik zal eens kijken hier en daar.