Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1233479 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #90 Gepost op: 31 maart 2007, 17:16:02
Heel wat jaartjes geleden is er ook zo'n test al geweest als ik mij niet vergis, sommige ambu's en zelfs afslepers reden met deels een rode balk/flitsers/knipperaars.
Interessant dit!


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #91 Gepost op: 31 maart 2007, 22:29:13
Wat een onzin verhaal over rode lampen op een voertuig van Hoofddorp. Deze voertuigen komen namelijk op het luchthaventerrein(Airsite) en daar maakt men gebruik van rodelampen.

Er is wel in de jaren 80 een proef geweest met twee blauwe en een rode lamp op enkele ambu's ivm de zichtbaarheid van rode lampen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #92 Gepost op: 31 maart 2007, 22:35:10
Wat een onzin verhaal over rode lampen op een voertuig van Hoofddorp. Deze voertuigen komen namelijk op het luchthaventerrein(Airsite) en daar maakt men gebruik van rodelampen.

Er is wel in de jaren 80 een proef geweest met twee blauwe en een rode lamp op enkele ambu's ivm de zichtbaarheid van rode lampen.

Ik weet dat je het nooit met me eens bent, maar ik spreek wel degelijk de waarheid!

Kijk maar eens na alle brandweervoertuigen van Schiphol, daar zit geen een rode zwaailamp in / op! (Alleen de rode toplichten, welke je trouwens ook niet vind op alle brandweervoertuigen die niet van Schiphol zijn maar er wel regelmatig komen. Denk daarbij aan bijv. de 651!)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #93 Gepost op: 31 maart 2007, 22:35:49
Op het luchthaventerrein maken alleen de sneeuwschuivers gebruik van rode lampen.

Dus, hoe kom jij daarbij?


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #94 Gepost op: 31 maart 2007, 22:39:19
Ik weet dat je het nooit met me eens bent, maar ik spreek wel degelijk de waarheid!

Met enige regelmaat moet ik constateren dat je van bepaalde zaken geen kaas heb gegeten, das weer iets heel anders.


Gast

  • Gast
Reactie #95 Gepost op: 31 maart 2007, 22:41:03
In dit geval mag je die constatering op jezelf spiegelen voor wat betreft het gebruik van de rode lampen.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #96 Gepost op: 31 maart 2007, 22:43:20
Dames, kunt u het geheel iets minder "spiegelen op de persoon" en iets meer "ontopic" houden??

Dank u
JvO
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #97 Gepost op: 1 april 2007, 01:53:41
Even voor de duidelijkheid over de rode toplichten:
Elk 'opstakel', waaronder ook voertuigen, dat zich in het landingsgebied bevindt moet namelijk voorzien zijn van rode toplichten. Zie:

Citaat van: eindrapport rijkswerkgroep signalen
6.9.1. Rode toplichten voor voorrangsvoertuigen die ook op luchthavens optreden

Huidige situatie
Voorrangsvoertuigen die ook op luchthavens moeten optreden zijn voorzien van
rode toplichten. De aanwezigheid van deze rode toplichten is niet geregeld in de
wegenverkeerswetgeving.

Gewenste situatie
Voorrangsvoertuigen die ook op luchthavens optreden moeten zijn voorzien van
rode toplichten. Deze toplichten moeten voldoen aan de eisen van Annex 14 van de
ICAO richtlijnen. De toplichten mogen uitsluitend gebruikt worden tijdens het
optreden op de luchthaven.

Toelichting op de gewenste situatie
De voorrangsvoertuigen die op luchthavens gebruikt worden kunnen zich ook in
het normale verkeer begeven. Dit is in principe niet uniek voor voorrangsvoertuigen,
maar doet zich bij deze categorie voertuigen wel nadrukkelijker voor.
Het gebruik van rode toplichten is voor voertuigen op vliegvelden en luchthavens
opgenomen in de normen die zijn opgesteld door de ICAO (International Civil
Aviation Organization.)
– Een van deze normen is de Annex 14 (Aërodromen design and operations). Hierin
staat dat obstakels, waartoe ook voertuigen behoren, in het landingsterrein moeten
zijn verlicht om risico’s van vliegtuig ongelukken te voorkomen. Opgenomen zijn
de plaats, de kleur en de intensiteit van het licht. Ieder voertuig dat zich zelfstandig
in het landingsterrein bevindt dient uitgerust te zijn met ten minste twee rondom
schijnende rode toplichten, aangebracht op het hoogste punt van het voertuig.
– Bij voertuigen langer dan 6 meter dient op iedere buiten hoek een toplicht
gemonteerd te worden. De lichtsterkte moet minimaal 10 candela zijn. Het is aan
de betreffende luchthaven hoe zij dat verder invullen. Schiphol heeft dit gedaan in
het Aërodromen manual (voertuigreglement schiphol)

Dat zijn dus niet alleen de sneeuwschuivers, zou jij toch moeten weten René ;)
Sowieso de luchthavenauthoriteit, brandweer schiphol en airport medical services.

Rode lampen in een lichtbalk heeft daarvoor geen nut, want van de bovenkant zie je die niet goed genoeg. Daarnaast gaan brandweervoertuigen van de regio onder begeleiding van de luchthaven authoriteit over het luchthaventerrein. Zij hoeven daarom geen rode toplichten te hebben (luchthavenauthoriteit heeft dat wel)
Ik moet je dus helaas geen gelijk geven Ron ;)

PS: Jeroen, de AFO's (B1 en B2) hebben wel een rode flitspit, maar dat is om de commandofunctie aan te duiden ;)

Nog wat plaatjes voor de bewijslast:
(goed kijken, twee kleine bolletjes achterop de lichtbalk)
http://www.airliners.nl/images/SH_210402_Security.jpg

op deze foto heel duidelijk te zien
http://www.airliners.nl/images/SH_160502_Brandweer.jpg

rode flitser B1:
http://www.brandweerschiphol.nl/sloten/brw1/brw1.html
Edit:
deze link komt niet goed uit :-\
Je moet hebben: main station sloten --> voertuigen --> brandweer 1 (of brandweer 2)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Gast

  • Gast
Reactie #98 Gepost op: 1 april 2007, 01:58:37

Dat zijn dus niet alleen de sneeuwschuivers, zou jij toch moeten weten René ;)

Het ging ook over zwaailichten, niet over toplichtjes ;)
En rode zwaailichten?... kom ik toch weer op de sneeuwschuivers uit  ;D


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #99 Gepost op: 1 april 2007, 02:03:52
Het ging ook over zwaailichten, niet over toplichtjes ;)
En rode zwaailichten?... kom ik toch weer op de sneeuwschuivers uit  ;D

Ik kon me al niet voorstellen dat jij het niet wist :)
Dacht dat je het over toplichtjes had ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s