Even voor de duidelijkheid over de rode toplichten:
Elk 'opstakel', waaronder ook voertuigen, dat zich in het landingsgebied bevindt moet namelijk voorzien zijn van rode toplichten. Zie:
6.9.1. Rode toplichten voor voorrangsvoertuigen die ook op luchthavens optreden
Huidige situatie
Voorrangsvoertuigen die ook op luchthavens moeten optreden zijn voorzien van
rode toplichten. De aanwezigheid van deze rode toplichten is niet geregeld in de
wegenverkeerswetgeving.
Gewenste situatie
Voorrangsvoertuigen die ook op luchthavens optreden moeten zijn voorzien van
rode toplichten. Deze toplichten moeten voldoen aan de eisen van Annex 14 van de
ICAO richtlijnen. De toplichten mogen uitsluitend gebruikt worden tijdens het
optreden op de luchthaven.
Toelichting op de gewenste situatie
De voorrangsvoertuigen die op luchthavens gebruikt worden kunnen zich ook in
het normale verkeer begeven. Dit is in principe niet uniek voor voorrangsvoertuigen,
maar doet zich bij deze categorie voertuigen wel nadrukkelijker voor.
Het gebruik van rode toplichten is voor voertuigen op vliegvelden en luchthavens
opgenomen in de normen die zijn opgesteld door de ICAO (International Civil
Aviation Organization.)
– Een van deze normen is de Annex 14 (Aërodromen design and operations). Hierin
staat dat obstakels, waartoe ook voertuigen behoren, in het landingsterrein moeten
zijn verlicht om risico’s van vliegtuig ongelukken te voorkomen. Opgenomen zijn
de plaats, de kleur en de intensiteit van het licht. Ieder voertuig dat zich zelfstandig
in het landingsterrein bevindt dient uitgerust te zijn met ten minste twee rondom
schijnende rode toplichten, aangebracht op het hoogste punt van het voertuig.
– Bij voertuigen langer dan 6 meter dient op iedere buiten hoek een toplicht
gemonteerd te worden. De lichtsterkte moet minimaal 10 candela zijn. Het is aan
de betreffende luchthaven hoe zij dat verder invullen. Schiphol heeft dit gedaan in
het Aërodromen manual (voertuigreglement schiphol)
Dat zijn dus niet alleen de sneeuwschuivers, zou jij toch moeten weten René
Sowieso de luchthavenauthoriteit, brandweer schiphol en airport medical services.
Rode lampen in een lichtbalk heeft daarvoor geen nut, want van de bovenkant zie je die niet goed genoeg. Daarnaast gaan brandweervoertuigen van de regio onder begeleiding van de luchthaven authoriteit over het luchthaventerrein. Zij hoeven daarom geen rode toplichten te hebben (luchthavenauthoriteit heeft dat wel)
Ik moet je dus helaas geen gelijk geven Ron
PS: Jeroen, de AFO's (B1 en B2) hebben wel een rode flitspit, maar dat is om de commandofunctie aan te duiden
Nog wat plaatjes voor de bewijslast:
(goed kijken, twee kleine bolletjes achterop de lichtbalk)
http://www.airliners.nl/images/SH_210402_Security.jpgop deze foto heel duidelijk te zien
http://www.airliners.nl/images/SH_160502_Brandweer.jpgrode flitser B1:
http://www.brandweerschiphol.nl/sloten/brw1/brw1.htmlEdit:
deze link komt niet goed uit
Je moet hebben: main station sloten --> voertuigen --> brandweer 1 (of brandweer 2)