Ik denk dat je nostalgie daar moet plaatsen waar het hoort, in een blijde gedachte aan vroeger toen je nog om 7 uur zonder files naar je werk kon komen. In dat licht gezien, is het natuurlijk niet allen "wel wat drukker" geworden maar met een veelvoud aan verkeer drukker geworden dat je dat niet met dezelfde veelvoud aan signalen kunt compenseren, en dat hoeft ook niet.
De weg-gebruiker in het algemeen, is mijn rijdende waarneming, let minder op het verkeer om zich heen. Dat beperkt zich niet alleen tot voorrangs-voertuigen maar tot ander verkeer als totaal-plaatje.
Tunnelvisie (ik moet rechtdoor) met of zonder muziek in de auto, met of zonder MP3 speler in de gehoor-ingangen gepropt, gecombineerd met de toegenomen egoïstische houding van de mensen in de afgelopen jaren lijken ertoe te leiden dat de voorrangs-voertuigen niet meer voldoende "gewaardeerd" worden als voorrangs-voertuigen.
Ja, tot ze zelf in die ambu liggen of politie nodig hebben, maar op de weg als weggebruikers zie je vaker en vaker een soort halsstarrige houding van "ik sta in de file, waarom zou ik jou erdoor laten met je lampen"... Ik heb het op de A9 met verbazing een keertje aangezien hoe een auto op de linkerbaan bleef rijden met een Ambu in A1 erachter.... hij ging NIET aan de kant.
Naast het compenseren van in-auto-geluid, oftewel monteer maar 2 speakers op de bumper, gooi er maar 200Watt uit en een Q-siren voor alle brandweer-auto, en meer verlichting op de auto (maar met de nieuwe regels binnenkort zal dat niet gebeuren) is een verandering in mentaliteit nodig bij een deel van de weggebruikers. Zodra je blauw ziet, geluid hoort, aan de kant met je auto.
Een nieuwe overheidscampagne, waarom ook niet, voor betere bewustwording zou best mogen:
"Zie je blauw en hoor je teetuuu, geef dan voorrang en ga aan de kant. Misschien zijn ze wel onderweg naar je huis, familie of vrienden toe"... zoiets.