Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1212381 keer)

0 gebruikers (en 57 gasten bekijken dit topic.

Alex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #1240 Gepost op: 20 april 2010, 00:54:51
Heb je de functie 'knipperende koplampen'  ( knopje kk rechtsboven op het bedienpaneel van de honac HB serie ) al gebruikt? Dit in combi met de nieuwe sirene werkt helemaal fantastisch...
Wij hebben het knopje inmiddels wel, alleen is deze nog uitgeschakeld... Denk weer een gevalletje 'koudwatervrees' van de regio. Dus tot die tijd trek ik zelf aan het hendeltje. ;)


Andreej

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #1241 Gepost op: 20 april 2010, 15:45:27
Hoi Luitjes, even een andere vraag in mbt het onderwerp van dit topic:

Ik heb een whelen edge 3000 balkje, en ben bezig deze te herstellen etc. nu zit er een printje in waarmee de verschillende delen van de balk geregeld worden, het is een printje wat afkomstig is van Honac en waar het type nr. 1901 op staat. Is er misschien iemand die me hier meer over kan vertellen? Het zou natuurlijk leuk zijn dit originele setje weer te gebruiken..

Alvast bedankt!


Gast

  • Gast
Reactie #1242 Gepost op: 20 april 2010, 15:46:23
Je weet toch wel bij wie je terecht kan ;)
PM me maar of mail ;)


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #1243 Gepost op: 20 april 2010, 22:10:14
Bij deze zit het oranje aan de bovenkant, en bij de DHV's van Rotterdam weer aan de onderkant... Weet iemand waarom dat zo is (nieuwere iod)?

Hallo, in antwoord op bovenstaande vraag kan ik het volgende mededelen; in Amsterdam hebben enkele mensen het idee opgevat, dat wanneer de achterklep van desbetreffende voertuig geopend is, de oranje led's niet meer te zien zijn wanneer deze in de onderste laag gemonteerd zijn. Dat het blauw nu niet of minder goed zichtbaar is, is kennelijk niet belangrijk. Zelfs monteurs van Honac vonden het geen goede keuze. Jammer dat er in Amsterdam niet of nauwelijks naar de werkvloer wordt geluisterd.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #1244 Gepost op: 20 april 2010, 22:48:08
Ik wilde trouwens deze met jullie delen en vragen wat jullie van deze dakset (haztec Xcess) vinden: NEF Rettung Innsbruck


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #1245 Gepost op: 20 april 2010, 23:27:08
IN deze configuratie komt er een aardige puist licht uit. Mooi is ook de dual color optie en ingebouwde trafficadvisor. Echter in Nederland zou er voor en achter nog een stoptransparant in moeten komen, die zie ik bij de xcess niet op het optielijstje staan. Vind het wel een mooi strakke en compacte lichtbalk.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #1246 Gepost op: 20 april 2010, 23:31:47
IN deze configuratie komt er een aardige puist licht uit. Mooi is ook de dual color optie en ingebouwde trafficadvisor. Echter in Nederland zou er voor en achter nog een stoptransparant in moeten komen, die zie ik bij de xcess niet op het optielijstje staan. Vind het wel een mooi strakke en compacte lichtbalk.


Vind ik dus ook. Sommige diensten in het Amsterdamse hebben geen stoptransparant in de dakset. Nu omdat ze geen dakset hebben, maar in de toekomst wellicht wel. Het is dan nog de vraag of de stoptransparant in de dakset komt, of in de zonneklep en op de hoedenplank.


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #1247 Gepost op: 21 april 2010, 06:51:45
Hallo, in antwoord op bovenstaande vraag kan ik het volgende mededelen; in Amsterdam hebben enkele mensen het idee opgevat, dat wanneer de achterklep van desbetreffende voertuig geopend is, de oranje led's niet meer te zien zijn wanneer deze in de onderste laag gemonteerd zijn. Dat het blauw nu niet of minder goed zichtbaar is, is kennelijk niet belangrijk. Zelfs monteurs van Honac vonden het geen goede keuze. Jammer dat er in Amsterdam niet of nauwelijks naar de werkvloer wordt geluisterd.

Volgens mij is dit nog niet zo stom:
Heb al vaker aangehaald dat het volgens mij de bedoeling is om blauw uit te schakelen bij aankomst incident locatie en over te schakelen naar oranje.
Blauw is spoed (aanrijdend), oranje is gevaar (ter plaatse). Wanneer je dus bij incident aankomt en spullen uit kofferbak pakt is het belangrijk dat oranje 360 graden rondom zichtbaar blijft. Blauw staat dan toch uit als het goed is.
Servo Per Amikeco


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #1248 Gepost op: 21 april 2010, 11:19:49
Dat is wel zo, met een uitzondering. Het eerste, bufferende voertuig mag wel blauw voeren, de overige voertuigen moeten dan oranje voeren. Het is alleen zo jammer dat, ondanks het feit dat de oranje led-module naar boven is geplaatst, deze nog niet zichtbaar is wanneer de achterklep is geopend.......... . En het feit dat de led-modules  in de dakset tegelijkertijd aan en uit gaan is afgeleid van de stelling als gesteld in de:  Regeling houdende aanwijzing hulpverleningsdiensten, omschrijving werkzaamheden en omstandigheden, en vaststelling van optische en geluidssignalen (Regeling optische en geluidssignalen 2009). Op pagina 9 van deze regeling staat namelijk: De betrokken bestuurders mogen overdag, aanvullend op de blauwe signaalverlichting, knipperende koplampen voeren. De koplampen moeten tegelijkertijd aan en uit gaan. Onderzoek heeft uitgewezen dat knipperende koplampen een goede bijdrage leveren aan de herkenbaarheid van voorrangsvoertuigen, mede doordat zijn de aandacht trekken van voorliggers. Deze herkenbaarheid is het grootst wanneer de koplampen tegelijkertijd aan en uit gaan. Dat het hierbij gaat om een totaal andere lichtunit, namelijk het grootlicht en niet om een led-dakset met ander eigenschappen etc, daar wordt door sommige mensen aan voorbij gegaan. Gelukkig komt er in het Amsterdamse alweer een kentering in deze  denkwijze en zal het niet lang duren tot dat er weer een afwisselend patroon gehanteerd zal worden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1249 Gepost op: 21 april 2010, 11:58:19
Dat is wel zo, met een uitzondering. Het eerste, bufferende voertuig mag wel blauw voeren, de overige voertuigen moeten dan oranje voeren. Het is alleen zo jammer dat, ondanks het feit dat de oranje led-module naar boven is geplaatst, deze nog niet zichtbaar is wanneer de achterklep is geopend.......... . En het feit dat de led-modules  in de dakset tegelijkertijd aan en uit gaan is afgeleid van de stelling als gesteld in de:

Alleen is het jammer dat het patroon wat nu gebruikt word in het Amsterdamse helemaal niet voldoet aan de nieuwe eisen ;)
Kun je nog zo'n mooie balk er op plakken, maar als het patroontje niet voldoet aan de frequentie's, dan had je net zo goed de oude balk er op kunnen laten zitten.
Vind de Amsterdamse sirene (met versneller) wél erg duidelijk, maar de hoeveelheid licht uit de lichtbalk is rondom triest ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !