Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1212269 keer)

0 gebruikers (en 56 gasten bekijken dit topic.

RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik
Reactie #1270 Gepost op: 23 april 2010, 18:31:39
Heb even goed gekeken naar die bak die op die KLPD-Polo ligt en volgens mij is die erg karigjes uitgerust. Zag onlangs de nieuwe noodhulp-Touran van Uithuizen (groningen) met eenzelfde bak. Hier zaten alleen op de hoeken een enkele rij blauw en oranje en geen arrow-stick of tegen de stoptransparant nog blauw. Er moet zeker weer met dubbeltjes en kwartjes een miljoen bespaard worden.... Jammer, ik zeg: Hoe meer licht des te beter.

Het was mij ook al opgevallen dat korps Groningen over gestapt is naar de LED Vista balk voor de Noodhulp Touran voertuigen.
BE Hoogezand heeft ook net weer een nieuw voertuig gekregen.
Volgens mij zit er 1 rij blauw in met op de hoeken amber, verder was de balk opvallend leeg....
Ik weet niet of Groningen met de groot licht knipper module gaat werken.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #1271 Gepost op: 23 april 2010, 22:27:35
Dit is de nieuwe bak die Haaglanden gebruikt. Een goed gevulde Vista. Ook het KLPD is naar de Vista overgestapt, juist omdat hij zo goed voldoet. Eigenlijk best opvallend als je ziet dat tegelijk heel veel korpsen van de Vista of LFL naar de Freedom gaan om aan de eisen te voldoen... terwijl er bijvoorbeeld bij ons al heel lang 360 graden blauw, amber en groen in zat.

heeft niks met de lichtbak te maken, maar met de inbouwers en leveranciers.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1272 Gepost op: 24 april 2010, 00:48:19
heeft niks met de lichtbak te maken, maar met de inbouwers en leveranciers.

Noem de PON Holding, waaronder ook Honac en Volkswagen vallen  :)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #1273 Gepost op: 24 april 2010, 10:09:20
Op het team een nieuwe VW Touran gekregen met een Whelen Freedom op het dak, alleen zit er geen PD groen meer op.
Zijn bij facilitair erachter gekomen denk ik dat dit de grootste onzin ooit is op een noodhulpauto, ipv daarvan nu knipperende koplampen  O0 en dat heeft absoluut meerwaarde  :D
Ben benieuwd of er ook andere regio's zijn welke gestopt zijn met groen in de balk bij noodhulpauto's  :)
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1274 Gepost op: 24 april 2010, 20:15:11
Op het team een nieuwe VW Touran gekregen met een Whelen Freedom op het dak, alleen zit er geen PD groen meer op.
Zijn bij facilitair erachter gekomen denk ik dat dit de grootste onzin ooit is op een noodhulpauto, ipv daarvan nu knipperende koplampen  O0 en dat heeft absoluut meerwaarde  :D
Ben benieuwd of er ook andere regio's zijn welke gestopt zijn met groen in de balk bij noodhulpauto's  :)

Ik mag aannemen dat facilitair dat niet zelf bepaald heeft?
In de PD-regeling is als het goed is namelijk vastgelegd dat de functie van beheerder PD (welke wordt ingevuld door een noodhulp eenheid) kenbaar wordt gemaakt middels een groene lamp en groen hesje. Dat is ooit landelijk zo bedacht en als het goed is regionaal overgenomen.

Hier een bejaard topic daarover: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,4326.0.html

Overigens waren m.i. veel van die groene PD lampjes op een totaal verkeerde manier toegepast. Soms alleen een flitsertje naar voren en naar achteren. Dat heeft weinig nut. ::)

Rotterdam-Rijnmond heeft het als volgt weggewerkt in de lichtbalk:


Als het consequent wordt toegepast, heeft het volgens mij best toegevoegde waarde :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1275 Gepost op: 24 april 2010, 20:57:34
Overigens waren m.i. veel van die groene PD lampjes op een totaal verkeerde manier toegepast. Soms alleen een flitsertje naar voren en naar achteren. Dat heeft weinig nut. ::)

Als je een keuze moet maken tussen amber, alley-lights of een groen lampje wat je weinig/bijna nooit gebruikt weet ik wat de uitslag is.
Het hesje verplicht is in mijn optiek duidelijk genoeg (uitgezonderd van CvD/OvD-P voertuigen)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #1276 Gepost op: 25 april 2010, 08:30:46
Mag jij mij uitleggen wat het nut is om aan te geven met welk voertuig je bent gekomen, persoontje loopt toch wel met een groen hesje rond... Wat is de meerwaarde om te weten met welke auto de BPD is gekomen.. 8)
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1277 Gepost op: 25 april 2010, 10:46:56
Mag jij mij uitleggen wat het nut is om aan te geven met welk voertuig je bent gekomen, persoontje loopt toch wel met een groen hesje rond... Wat is de meerwaarde om te weten met welke auto de BPD is gekomen.. 8)

Als de coördinerend functionaris (ik houd het maar even algemeen) zich op één punt bevindt, zoals op onderstaande foto, is het wel handig om dat punt te markeren. Collega's, ook van andere disciplines, weten dan in één oogopslag waar ze zich moeten melden. Probeer in natriumverlichting een groen hesje ook maar eens te onderscheiden van een gele.

Niet elk incident zal zich lenen voor de groene lamp; als de coördinerend functionaris 'rondloopt in het veld' heeft een groene lamp op de auto sowieso geen nut.

Als je een keuze moet maken tussen amber, alley-lights of een groen lampje wat je weinig/bijna nooit gebruikt weet ik wat de uitslag is.

De het zou ook niet OF moeten zijn, maar EN ^-^
Zo'n klein lampje als een Whelen L32 of UL12 heb je ook geen last van als dat bovenop het voertuig zit.


Overigens heb ik het niet bedacht natuurlijk, maar volgens mij moet het er gewoon op zitten, zoals ik eerder al aangaf.
Wat mij betreft zou de groene lamp beperkt blijven tot OvD / CvD / senior / LPD voertuigen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1278 Gepost op: 25 april 2010, 16:29:39
Als de coördinerend functionaris (ik houd het maar even algemeen) zich op één punt bevindt, zoals op onderstaande foto, is het wel handig om dat punt te markeren. Collega's, ook van andere disciplines, weten dan in één oogopslag waar ze zich moeten melden. Probeer in natriumverlichting een groen hesje ook maar eens te onderscheiden van een gele.

Niet elk incident zal zich lenen voor de groene lamp; als de coördinerend functionaris 'rondloopt in het veld' heeft een groene lamp op de auto sowieso geen nut.

Over het algemeen krijg je de grotere incidenten (waarbij van elke dienst een OvD ter plaatse is) wél een groene lamp. Aanspreekpunt voor de blauwe collega's die ter plaatse komen, is dan het voertuig met de groene lamp+ de gene in het groene hesje.
Beheerder PD o.i.d. is veelal te herkennen aan het groene hesje en dan zijn de incidenten dermate ''klein'' dat er meestal geen noodzaak is om een auto met groene lampen aan te gaan zetten.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1279 Gepost op: 25 april 2010, 22:39:45
Over het algemeen krijg je de grotere incidenten (waarbij van elke dienst een OvD ter plaatse is) wél een groene lamp. Aanspreekpunt voor de blauwe collega's die ter plaatse komen, is dan het voertuig met de groene lamp+ de gene in het groene hesje.
Beheerder PD o.i.d. is veelal te herkennen aan het groene hesje en dan zijn de incidenten dermate ''klein'' dat er meestal geen noodzaak is om een auto met groene lampen aan te gaan zetten.

Van mij hoeft het niet hoor, ik heb de regeling niet gemaakt.
Vandaar ook dat ik zeg:
Overigens heb ik het niet bedacht natuurlijk, maar volgens mij moet het er gewoon op zitten, zoals ik eerder al aangaf.
Wat mij betreft zou de groene lamp beperkt blijven tot OvD / CvD / senior / LPD voertuigen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s