Een kleine nuance dan voor de dienders onder ons die mijn opmerking "agenten kennen de regels niet" een klein beetje verkeerd hebben opgevat.
1) Een in werking zijnde zwaailichtset, zonder dat daartoe noodzaak is, is niet toegestaan, dat weet inderdaad iedere agent. Dan wordt dat bekeurd op basis van onnodig voeren van verlichting, in de zin dat je het ook daadwerkelijk uitstraalt. Of dat blauw, oranje, geel of pimpelpaars is doet dan even niet terzake.
2) Een niet in werking zijnde (doch aangesloten, etc.) blauwe zwaailichtset is niet toegestaan, dat weet ook iedere agent. Dan wordt dat bekeurd op het hebben van niet toegestane verlichting.
3) Agenten weten doorgaans niet dat je ook niet mag rondkarren met een niet in werking zijnde oranje zwaailichtset. Volgens de letter van de wet mag je op geen enkel voertuig (uitgezonderd de daartoe aangewezen voertuigen, zoals begeleidingsvoertuigen) extra verlichting monteren (zie Regeling Voertuigen). Iedere auto die je als agent dus tegenkomt met een zwaailamp, lichtbalk, etc. op het dak, flitsers in de grill voldoet dus niet aan de wet. Dat weet vrijwel geen enkele agent. En de APK keurmeesters weten het ook niet, want zij moeten de auto feitelijk afkeuren door de aanwezigheid van extra verlichting. Dat er niet voor bekeurd wordt is een tweede; baat het niet dan schaadt het ook niet. En in verreweg de meeste gevallen wordt het goed gebruikt, veelal naar wens van 'Brigadier Bromsnor'.
Kernpunt is dat je het niet mag hebben, maar wel moet gebruiken in de opgegeven omstandigheden. En bovendien is dan ook nog voorgeschreven dat het aan Europese regelgeving moet voldoen.... Hoe gaat dit als er een bekeuring wordt uitgedeeld voor het voeren van verlichting die je niet mag hebben, terwijl het wel verplicht is te voeren?