Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1212112 keer)

0 gebruikers (en 34 gasten bekijken dit topic.

Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #1350 Gepost op: 1 juni 2010, 21:24:39
Recentelijk werd er bij Blik op de Weg nog een zwaailamp in beslag genomen, ga er maar vanuit dat de gemiddelde (verkeers)diender de regels omtrent verlichting (héél erg) goed kent
Diegene reed de hele tijd met het lampje aan door het verkeer terwijl er geen noodzaak was. Dat vond ik ook een terrechte bekeuring.
Ik heb bij een ongeval mijn Whelen Slimlighter TIR6 (amber) ook wel eens aangehad. Agenten vonden het alleen maar fijn en waren lovend over "mijn rijbaanafzetting". Kreeg in ieder geval de nodige complimenten. Speelt misschien ook wel mee dat ik me ook om de slachtoffers bekommerde als verpleegkundige zijnde. Hangt dus van de situatie af denk ik.
Ik zal mijn flitsers nooit onnodig gebruiken en als ze uit staan zie je ze ook niet.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #1351 Gepost op: 1 juni 2010, 21:36:04
De politie kent de regels niet. De garagehouder kent de regels niet. Ofwel je kunt rustig met een zwaailichtset rondkarren zonder bekeuring en met APK (strikt genomen moet ie afgekeurd worden). Met als gevolg dat iedereen denkt dat het zou mogen. Zwaailichten, flitsers (ongeacht de kleur zelfs), brandweerbordjes, matrixbordjes, hele autodrips, enzovoort enzovoort  :D
Onee?
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=15357.0

http://frontpage.fok.nl/nieuws/189205/1/1/50/man-gepakt-met-blauw-zwaailicht.html

http://www.autoblog.nl/archive/2009/05/06/grapjas-rijdt-met-blauw-zwaailicht-door-tilburg

Nou en of de politie deze regels kent ;)
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1352 Gepost op: 1 juni 2010, 21:46:38
Ik heb bij een ongeval mijn Whelen Slimlighter TIR6 (amber) ook wel eens aangehad. Agenten vonden het alleen maar fijn en waren lovend over "mijn rijbaanafzetting". Kreeg in ieder geval de nodige complimenten. Speelt misschien ook wel mee dat ik me ook om de slachtoffers bekommerde als verpleegkundige zijnde. Hangt dus van de situatie af denk ik.
Ik zal mijn flitsers nooit onnodig gebruiken en als ze uit staan zie je ze ook niet.

Dus nou komen we weer bij de bron uit .... Als je normaal verstand gebruikt en indien je signalering bezit deze op een verantwoorde manier gebruikt er geen vuiltje aan de lucht is....

Onee?

Juist, dat gaat over blauw ...  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #1353 Gepost op: 1 juni 2010, 22:43:27
Ik zal jullie alvast waarschuwen voor mijn persoon: als ik een voertuig zie rijden met amber lampen in strijd met de geldende wet- en regelgeving, gaat ie bij mij aan de kant voor een gesprekje over het onnodig voeren van amber verlichting ;-)


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #1354 Gepost op: 1 juni 2010, 23:07:23
Ik zal jullie alvast waarschuwen voor mijn persoon: als ik een voertuig zie rijden met amber lampen in strijd met de geldende wet- en regelgeving, gaat ie bij mij aan de kant voor een gesprekje over het onnodig voeren van amber verlichting ;-)

Volgens de letter van de wet zul je helemaal gelijk hebben, maar ik vind heel erg kort door de bocht. Je zult echt per situatie moeten bekijken of iets nodig of onnodig in gebruik is. Mijn auot is voor en achter voorzien van amber (zie ander topic). Tevens heb ik een hella magneetpit in de kofferruimte. Ik doe in de zomer maanden veel bij festivals, waaronder parkeer/verkeer begeleiding. Ook zijn er situaties waarbij ik door drukke publieke stukken moet met de auto.

Ook op de openbare weg maak ik gebruik van mijn signalering, ALS de situatie daar om vraagt. Onlangs een gestrande auto afgeschermd, welke ongelukkig gestrand was en waar kort daarvoor een auto zowat achterop was gereden. Door mijn plaatsing en signaalverlichting kon het verkeer ruim op tijd zien dat er een probleem was en op tijd reageren. Na paar startpogingen de gestrande auto weer aan de praat gekregen en problemen zonder ongelukken opgelost.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #1355 Gepost op: 1 juni 2010, 23:27:22
Ik zal jullie alvast waarschuwen voor mijn persoon: als ik een voertuig zie rijden met amber lampen in strijd met de geldende wet- en regelgeving, gaat ie bij mij aan de kant voor een gesprekje over het onnodig voeren van amber verlichting ;-)

Speciaal @Michel D de volgende casus (vorige week gebeurd op de Hogering in Almere):
Ik rijd op een autoweg, twee door een brede grasstrook (ongeveer 10m.) gescheiden rijbanen, ieder met twee rijstroken, geen straatverlichting, geen verlichting uit de directe omgeving van de weg en dus aardedonker. Op rijstrook 2 (de rechterrijstrook dus) staat een zwarte auto met accupech en dus zonder verlichting. Daarachter een andere auto (hulpbiedende toevallige passanten, net als ik) met de alarmlichtjes aan, ook op de rijstrook. Ik ben voorbij de auto's in de berm gaan staan, alarmlichtjes aan. Ik heb geen (andere) signalering in of op mijn auto. RWS-gestripete veiligheidsjas aan en met de maglite met gele cone het verkeer van rijstrook 2 naar rijstrook 1 gedirigeerd en tot snelheid verminderen gemaand. Tot zover hoe het gegaan is.

Michel, STEL dat ik WEL amber signalering op dan wel in mijn auto had gehad, mijn auto op rijstrook 2, minimaal 80m. vóór het pechvoertuig (in IM-termen, dus tussen voertuig en aankomend verkeer) had gezet (voorwielen naar de berm gestuurd) en dan de amber signalering had aangezet. Zou jij mij dan een prent geven en/of de signalering in beslag nemen omdat ik officieel die signalering niet mag hebben dan wel voeren?


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1356 Gepost op: 2 juni 2010, 16:27:17
Een kleine nuance dan voor de dienders onder ons die mijn opmerking "agenten kennen de regels niet" een klein beetje verkeerd hebben opgevat.

1) Een in werking zijnde zwaailichtset, zonder dat daartoe noodzaak is, is niet toegestaan, dat weet inderdaad iedere agent. Dan wordt dat bekeurd op basis van onnodig voeren van verlichting, in de zin dat je het ook daadwerkelijk uitstraalt. Of dat blauw, oranje, geel of pimpelpaars is doet dan even niet terzake.

2) Een niet in werking zijnde (doch aangesloten, etc.) blauwe zwaailichtset is niet toegestaan, dat weet ook iedere agent. Dan wordt dat bekeurd op het hebben van niet toegestane verlichting.

3) Agenten weten doorgaans niet dat je ook niet mag rondkarren met een niet in werking zijnde oranje zwaailichtset. Volgens de letter van de wet mag je op geen enkel voertuig (uitgezonderd de daartoe aangewezen voertuigen, zoals begeleidingsvoertuigen) extra verlichting monteren (zie Regeling Voertuigen). Iedere auto die je als agent dus tegenkomt met een zwaailamp, lichtbalk, etc. op het dak, flitsers in de grill voldoet dus niet aan de wet. Dat weet vrijwel geen enkele agent. En de APK keurmeesters weten het ook niet, want zij moeten de auto feitelijk afkeuren door de aanwezigheid van extra verlichting. Dat er niet voor bekeurd wordt is een tweede; baat het niet dan schaadt het ook niet. En in verreweg de meeste gevallen wordt het goed gebruikt, veelal naar wens van 'Brigadier Bromsnor'.

Kernpunt is dat je het niet mag hebben, maar wel moet gebruiken in de opgegeven omstandigheden. En bovendien is dan ook nog voorgeschreven dat het aan Europese regelgeving moet voldoen.... Hoe gaat dit als er een bekeuring wordt uitgedeeld voor het voeren van verlichting die je niet mag hebben, terwijl het wel verplicht is te voeren?  :D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #1357 Gepost op: 2 juni 2010, 16:43:41
Een kleine nuance dan voor de dienders onder ons die mijn opmerking "agenten kennen de regels niet" een klein beetje verkeerd hebben opgevat.

1) Een in werking zijnde zwaailichtset, zonder dat daartoe noodzaak is, is niet toegestaan, dat weet inderdaad iedere agent. Dan wordt dat bekeurd op basis van onnodig voeren van verlichting, in de zin dat je het ook daadwerkelijk uitstraalt. Of dat blauw, oranje, geel of pimpelpaars is doet dan even niet terzake.

2) Een niet in werking zijnde (doch aangesloten, etc.) blauwe zwaailichtset is niet toegestaan, dat weet ook iedere agent. Dan wordt dat bekeurd op het hebben van niet toegestane verlichting.

3) Agenten weten doorgaans niet dat je ook niet mag rondkarren met een niet in werking zijnde oranje zwaailichtset. Volgens de letter van de wet mag je op geen enkel voertuig (uitgezonderd de daartoe aangewezen voertuigen, zoals begeleidingsvoertuigen) extra verlichting monteren (zie Regeling Voertuigen). Iedere auto die je als agent dus tegenkomt met een zwaailamp, lichtbalk, etc. op het dak, flitsers in de grill voldoet dus niet aan de wet. Dat weet vrijwel geen enkele agent. En de APK keurmeesters weten het ook niet, want zij moeten de auto feitelijk afkeuren door de aanwezigheid van extra verlichting. Dat er niet voor bekeurd wordt is een tweede; baat het niet dan schaadt het ook niet. En in verreweg de meeste gevallen wordt het goed gebruikt, veelal naar wens van 'Brigadier Bromsnor'.

Kernpunt is dat je het niet mag hebben, maar wel moet gebruiken in de opgegeven omstandigheden. En bovendien is dan ook nog voorgeschreven dat het aan Europese regelgeving moet voldoen.... Hoe gaat dit als er een bekeuring wordt uitgedeeld voor het voeren van verlichting die je niet mag hebben, terwijl het wel verplicht is te voeren?  :D

Check de apk regels nogeens goed. Een voertuig mag allerlei verlichting hebben gemonteerd het moet alleen uitschakelbaar zijn voor als je op de openbare weg rijdt, de standaard verlichting moet dan goed kunnen blijven werken.



Verlichting
Andere opmerkelijke verandering is dat de sterk vereenvoudigde controle van niet toegestane verlichting. In de huidige situatie moet deze voor de APK afgekoppeld zijn. Vanaf 1 mei a.s. wordt alleen gekeken of deze verlichting niet werkt. Als deze verlichting later toch wordt gebruikt, kan de politie hier een bekeuring voor uitschrijven. Auto's met xenonverlichting die vanaf 31 december 2006 zijn toegelaten moeten voldoen aan bepaalde eisen waaronder een reinigingsinstallatie. Deze installatie moet er voor zorgen dat de koplampen niet bevuild raken. Xeonverlichting is feller dan conventionele verlichting en vervuiling leidt tot verblinding van tegenliggers.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1358 Gepost op: 2 juni 2010, 17:46:50
3) Agenten weten doorgaans niet dat je ook niet mag rondkarren met een niet in werking zijnde oranje zwaailichtset. Volgens de letter van de wet mag je op geen enkel voertuig (uitgezonderd de daartoe aangewezen voertuigen, zoals begeleidingsvoertuigen) extra verlichting monteren (zie Regeling Voertuigen). Iedere auto die je als agent dus tegenkomt met een zwaailamp, lichtbalk, etc. op het dak, flitsers in de grill voldoet dus niet aan de wet. Dat weet vrijwel geen enkele agent.  Dat er niet voor bekeurd wordt is een tweede; baat het niet dan schaadt het ook niet. En in verreweg de meeste gevallen wordt het goed gebruikt, veelal naar wens van 'Brigadier Bromsnor'.

En hoe kom je daar bij ?  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1359 Gepost op: 2 juni 2010, 18:01:56
2) Een niet in werking zijnde (doch aangesloten, etc.) blauwe zwaailichtset is niet toegestaan, dat weet ook iedere agent. Dan wordt dat bekeurd op het hebben van niet toegestane verlichting.

Een kleine aanvulling: Tegenwoordig is alleen het hebben van blauwe armaturen al verboden in de Regeling Voertuigen. Of je het aangesloten hebt doet er niet meer toe...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein