Mooi! Heb me daar altijd al over verbaasd dat we dit in Nederland nog niet hadden.
Voor werk in uitvoering vermoed ik dat deze systemen niet worden gebruikt, omdat:
1. De actieramen gemonteerd op voertuigen een bepaalde afmeting moeten hebben;
2. Kruisen in tegenstelling tot België en Duitsland niet in actieramen of op actiewagens worden gebruikt (maar uitsluitend boven de weg);
3. De knipperende pijl wordt gebruikt zonder de 4 alternerende lampen op de hoeken;
4. De knipperende pijl uitsluitend wordt gebruikt op botsabsorbers (bewegend) of op pijlwagens (stilstaande aanhangers).
Hierbij de kleuren buiten beschouwing latend omdat dit uiteraard een eenvoudige aanpassing is.
Voor de hulpverlening (politie, brandweer) kunnen deze systemen mogelijk wel van waarde zijn, hoewel ik ook daar bedenkingen heb:
1. Het systeem is (zoals ik het kan bekijken) in de lengte van het voertuig gemonteerd. Bij fend-off heb je er dus niets aan, en fend-off is op dit moment de standaard in de afscherming van ongevallen/incidenten op autosnelwegen;
2. Op autosnelwegen is Rijkswaterstaat doorgaans razendsnel in het oproepen van gespecialiseerd afzettingsmateriaal (botsabsorbers, pijlwagens, etc.), waardoor het systeem naar verhouding voor slechts korte tijd wordt gebruikt en dus prijstechnisch minder interessant is;
3. Op overige wegen (provinciaal, gemeentelijk) is meestal niet direct een verdrijfpijl noodzakelijk, de snelheden zijn (zeker bij file) stukken lager en een afzetting is dan eenvoudig opgezet.
Desondanks vind ik het wel een heel mooi ding, ik moest wel even twee keer kijken voor ik de pijl ook goed in beeld had (framerate?) en de lichtopbrengst lijkt me ook uitstekend.
Zit er nu overigens ook nog een tekstmatrix boven of lijkt dat zo?