Wil het op lange afstand best eens uitproberen wat beter zichtbaar is. Ik wil best mijn auto voor een test ter beschikking stellen. We hebben dan alleen een vrijwilliger van RWS nodig en een groot industrieterrein of testfaciliteit.
Voor het afzekeren van een ongeval. Autodrip vs. Arrow 6.
Het gaat niet alleen om hoeveelheid lampen die aanstaan, maar ook het patroon waarin het gebeurt.
Citaat:
"Als ik aan kom rijden zie ik een grote pijl en een uitroepteken. Ik denk dat een setje oranje flitsers, evt met trafficadvisor mij net zo veel had kunnen vertellen. De drip is te klein om er duidelijk hele teksten op te krijgen. Ik zie er weinig voordelen van eigenlijk. Zeker als ik kijk hoe hij nu ingezet wordt, namelijk als veredelde traffic advisor."
Dat is exact wat de arrow 6 is, een combi tussen led flitsers en een aarowstick. Plat gewoon een arrowstick, opgeklapt een afwisselende versie van flitsers (op de hoeken) afgewisseld met een pijl, plus dat hij prijstechnisch een stuk lager ligt
Tja, wat betreft zichtbaarheid van politievoertuigen kan ik Jerommeke wel gelijk geven.
In vergelijking met Engeland zijn er namelijk graverende verschillen in striping én signalering.
De engelse striping is uitgevoerd in 3M diamondgrade. Deze is vele malen meer retroreflecterend bij nacht dan de in Nederland gebruikte striping.
Daarnaast berust de specifieke kleurencombinatie op onderzoek, dat dit een combinatie van kleuren en patroon is, dat het meest opvalt, omdat het in de natuur niet voorkomt.
Dat is weliswaar bij NL politievoertuigen ook zo, maar de verschillen vallen vooral op bij nacht.
Daarnaast is er in NL gekozen voor de kleur daylight red (RAL 3024 of 3026?), die heeft op voertuigen een maximale houdbaarheid van ongeveer een jaar of 4, voordat hij begint te vervagen.
Een Engels voertuig is volledig zichtbaar over de volledige achterkant en zijflank, met grote retroreflecterende vlakken over de gehele voertuigzijde. De Nederlandse voertuigen zijn enkel zichtbaar op de snuit en een deel van de achterkant.
Ok, een paar wit reflecterende puntjes langs de daklijn.
Wat betreft signalering is er ook een andere opvatting dan in Engeland. Motorway police of RPU (Road Policing Units) rijden standaard met een balk, ipv een enkele losse pit op het dak.
De extra lampen die in NL op de voertuigen worden gemonteerd (Whelen TIR/LIN6, Whelen Talon/Avenger) verliezen bij fend off positie hun effectiviteit. Ook logisch, het zijn directionele flitsmodules.
Ik zeg niet meteen dat er een daklichtpijl op zo'n auto moet. Maar een opvallendere contourmarkering, in combinatie met een betere 360 graden lamp op het dak zou een uitkomst kunnen zijn.
Groeten, Ruud