Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1212167 keer)

0 gebruikers (en 33 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1500 Gepost op: 8 augustus 2010, 12:51:05
Citaat:
"Als ik aan kom rijden zie ik een grote pijl en een uitroepteken. Ik denk dat een setje oranje flitsers, evt met trafficadvisor mij net zo veel had kunnen vertellen. De drip is te klein om er duidelijk hele teksten op te krijgen. Ik zie er weinig voordelen van eigenlijk. Zeker als ik kijk hoe hij nu ingezet wordt, namelijk als veredelde traffic advisor."

Dat is exact wat de arrow 6 is, een combi tussen led flitsers en een aarowstick. Plat gewoon een arrowstick, opgeklapt een afwisselende versie van flitsers (op de hoeken) afgewisseld met een pijl, plus dat hij prijstechnisch een stuk lager ligt

Even ter aanvulling, ik doel hier op de wagens van Van Amerongen en niet op die van RWS aangezien daar de zwaailichten nog wel zichtbaar blijven en een alarmerende werking geven.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens en ik zie de Engelse striping ook wel zitten :). Vooral de reflectiewaarde is zeer groot.
Ik heb mij er ook over verbaasd dat in Nederland heel lang door het KLPD is vastgehouden aan een enkel blauw pitje. Waarom kunnen alle verkeersafdelingen in korpsen rondom ons wel met een balk rijden maar levert het bij het KLPD klachten op over het windgeruis? En waarom dan niet een tweede lampje erbij. Bij stilstaand vind ik een enkel lampje te kort doen en een volgeduwde ledbalk weer een overkill...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #1501 Gepost op: 8 augustus 2010, 13:17:17
Naja, als die ene losse pit eens een goede was, dat zou ook veel uitmaken.

Zet er een Whelen L32 op, een Hänsch Movia D, een Dracos Polaris een Code 3 LS222, zal allemaal beter aankomen dan een enkele Vision Alert of een AEB



Groeten, Ruud


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #1502 Gepost op: 8 augustus 2010, 13:23:24
Een Engels voertuig is volledig zichtbaar over de volledige achterkant en zijflank, met grote retroreflecterende vlakken over de gehele voertuigzijde. De Nederlandse voertuigen zijn enkel zichtbaar op de snuit en een deel van de achterkant.
Ok, een paar wit reflecterende puntjes langs de daklijn.

Het hoeft niet precies gelijk te zijn aan de Battenburg-striping, maar de striping zoals de rijksoverheidinstanties die voeren (inclusief contourstrepen i.p.v. de BZK stippen om de 30 cm) vind ik vele malen beter zichtbaar, ook zeker 's nachts.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1503 Gepost op: 8 augustus 2010, 13:27:58
Waarom kunnen alle verkeersafdelingen in korpsen rondom ons wel met een balk rijden maar levert het bij het KLPD klachten op over het windgeruis?

Omdat er in Nederland iets andere omstandigheden cq. voertuigen zijn dan in het buitenland. In Nederland is het ''maximum'' de V70/V50 qua voertuig.
In het buitenland zijn dat BMW's (x)5, Mercedes C/E etc.

Het snelheidsverschil (topsnelheid) met een hele balk of een enkel pitje lag bij ons op +/- 15-20 km. Die kilometers kun je gewoonweg niet missen als snelwegsurveillance.
Daarnaast word je inderdaad knettergek van de wind over/om/langs een lichtbalk bij snelheden rond de 150 km per uur.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #1504 Gepost op: 8 augustus 2010, 13:45:22
En dus zou het KLPD over moeten gaan op de setup zoals de VP van R-R die hanteert. Twee pitten en genoeg licht m.i.

Ik dacht ooit op het forum te hebben gelezen dat (iemand dacht dat) het KLPD ook daadwerkelijk een proef draaide met de Rotterdamse setup. Was dat enkel een gedachte toen of is dat ook ooit gebeurd en wat was de uitkomst?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1505 Gepost op: 8 augustus 2010, 13:51:30
Omdat er in Nederland iets andere omstandigheden cq. voertuigen zijn dan in het buitenland. In Nederland is het ''maximum'' de V70/V50 qua voertuig.
In het buitenland zijn dat BMW's (x)5, Mercedes C/E etc.

Het snelheidsverschil (topsnelheid) met een hele balk of een enkel pitje lag bij ons op +/- 15-20 km. Die kilometers kun je gewoonweg niet missen als snelwegsurveillance.
Daarnaast word je inderdaad knettergek van de wind over/om/langs een lichtbalk bij snelheden rond de 150 km per uur.

Ik heb met heel wat verschillende bakken lekker doorgereden maar ik moet zeggen dat de Vista de meest lawaaiige is en dat is nu juist de keuze van het KLPD... De Freedom was nauwelijks aanwezig ook al is hij zo aërodynamisch als een betonblok. Ik moet zeggen dat dat een behoorlijke verademing was. Bovendien is hij ook lager (centimeter of 5) op de Touran en beter zichtbaar. Het inleveren van de topsnelheid is inderdaad jammer maar daarom inleveren aan veiligheid en zichtbaarheid? Bovendien zijn er lagere versies van veel bakken waardoor ze nauwelijks meer wind vangen dan 1 of 2 pitjes.
En wat is het verschil tussen een 5-serie of C-klasse met bak en een V70 of V50 met bak?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #1506 Gepost op: 8 augustus 2010, 14:21:09
Omdat er in Nederland iets andere omstandigheden cq. voertuigen zijn dan in het buitenland. In Nederland is het ''maximum'' de V70/V50 qua voertuig.
In het buitenland zijn dat BMW's (x)5, Mercedes C/E etc.

Het snelheidsverschil (topsnelheid) met een hele balk of een enkel pitje lag bij ons op +/- 15-20 km. Die kilometers kun je gewoonweg niet missen als snelwegsurveillance.
Daarnaast word je inderdaad knettergek van de wind over/om/langs een lichtbalk bij snelheden rond de 150 km per uur.



Bij ons in de regio halen we iets over de  200 km/u op de teller met de Volvo V50 incl Vista-bak(!). En die windruis? Ach, draagt bij aan de snelheidservaring zullen we maar zeggen, hahaha

En wat moeten wij in Nederland met supersnelle auto's voor achtervolgingen (even afgezien van de VHT's)? Je kan beter investeren in luchtsteun, de samenwerking tussen de regio's en het strategisch plaatsen van voertuigen dan er met hoge snelheid achteraan gaan gezien de veiligheid en de intensiteit op het Nederlandse wegennet.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1507 Gepost op: 8 augustus 2010, 15:04:53
Ik dacht ooit op het forum te hebben gelezen dat het KLPD ook daadwerkelijk een proef draaide met de Rotterdamse setup. Was dat enkel een gedachte toen of is dat ook ooit gebeurd en wat was de uitkomst?

Dat was ik, in ieder geval heeft het KLPD diverse dingen geprobeerd, van een platte led-balk, tot de ''losse'' ''Rotterdamse'' set-up.
Zoals bekend is er uit gekomen dat men met de huidige mogelijkheden en eisen aan een Vista is blijven plakken ....

Bij ons in de regio halen we iets over de  200 km/u op de teller met de Volvo V50 incl Vista-bak(!).

En wat moeten wij in Nederland met supersnelle auto's voor achtervolgingen (even afgezien van de VHT's)?

Dat is een keuze, er zijn een aantal regio's die al aangeven bij een vervolgaanbesteding geen V50 meer te nemen, vanwege het ruimte-gebrek.

Het gaat niet zo zeer om de topsnelheid alswel het optrekken en weggedrag. Bij een auto met een lichte motor kun je nou eenmaal niet lekker doorrijden, omdat ook het onderstel er niet aan gewend is. Je kunt beter vermogen ''over'' hebben dan dat je (zoals nu) altijd te kort komt  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #1508 Gepost op: 8 augustus 2010, 19:11:51
Mooi om even op in te haken. Deze vraag zat vandaag bij de vragen over de Europese aanbesteding voor de nieuwe politieauto's:

Citaat
"ook levert Leverancier de dakset"
Het is niet uitgesloten dat inschrijvers allen het zelfde merk dakset aanbieden. Op basis waarvan is dan door de aanbestedende partij een objectieve beoordeling mogelijk m.b.t. een competatieve prijsstelling?

Citaat
Antwoord van Vtspn:
Het ene Politievoertuig zal eenvoudiger op te bouwen zijn als het andere Politievoertuig. Daar kan dus een prijsverschil in zitten. Tevens wijzen wij u op het feit dat er meerdere aanbieders van daksets zijn welke voldoen aan het PvE en die meer state-of-the-art zijn, een betere aerodynamische vormgeving kennen en bovendien voordeliger zijn in aanschafprijs dan de huidige daksets die door diverse korpsen gebruikt worden. Indien de daksets gelijk zijn dan zal het onderscheid tussen de Inschrijvingen tot uitdrukking komen in de TCO.

Zie ik hier wellicht een voorkeur voor een andere lichtbalk dan we nu in Nederland zien op politievoertuigen? hmm..


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1509 Gepost op: 8 augustus 2010, 20:40:21
Onze noodhulpvoertuigen hebben door de scherpere regeltjes ongeveer 35 centimeter striping aan de achterzijde verloren. De grote oranje vlakken hebben plaats gemaakt voor het wit van de kofferklep.

De opvallendste striping in Nederland is ook aan het uitsterven.

Plus dat het een feit is, de reflecterende eigenschappen van de striping zijn al járen niet veranderd, terwijl er zoveel beter spul op de markt is. De huidigde eisen aan bijvoorbeeld nieuwe vrachtwagens (over de gehele lengte reflectie-materiaal) zijn véél hoger (en dus veel opvallender) als de huidige BiZa striping.
Dat is ook iets waar ik mij in hoge mate over verbaas. In de nieuwe (sinds 2009) regelgeving voor verkeersregelaars is voor begeleidingsauto's vastgelegd dat de rood-witte markering aan voor- en achterzijde alsook de chevronpijlen aan de zijkant moeten voldoen aan ECE-104 klasse E (laagste reflectieklasse) en de contourmarkering aan ECE-104 klasse C (hoogste reflectieklasse). De laatste betreft Diamond Grade of vergelijkbare materialen, overeenkomend met reflecterend materiaal klasse III op verkeersborden. ECE-104 klasse E komt globaal overeen met klasse I reflecterende verkeersborden en wordt ook voor reclamedoeleinden gebruikt op iedere bedrijfswagen die iets reflecterends wil. De striping op hulpverleningsvoertuigen is ECE-104 klasse E, contourmarkering op vrachtwagens is klasse C. Voor zover ik weet had alleen Rijkswaterstaat klasse C als reflecterend materiaal in hun striping, maar dat zal met de nieuwe huisstijl vermoedelijk ook afgelopen zijn.

In het kader van 'beplak je eigen bedrijfsauto' heb ik het verschil bekeken tussen het spul van het reclamebureau (klasse E) en de contourmarkering (klasse C). Het is klasse C geworden: dat reflecteert misschien wel 10x zo goed als die klasse E rommel. Als het goed is moet ik nog ergens zo'n proefstukje klasse E folie hebben, eens kijken of ik dat naast de klasse C contourmarkering kan leggen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill