Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1236223 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #1810 Gepost op: 3 februari 2011, 23:37:50
Als het goed is zal LSV na dit weekend ook over een aantal Spaanse Sputnik Vista's beschikken (en uno por mio...), dan zullen we kijken wat we aan balken samen kunnen brengen voor een vergelijkende lichttest!
Een rijtest met ruis-geluiden wordt wat lastig voor ons denk ik  0098


sylvester1986

  • Gast
Reactie #1811 Gepost op: 3 februari 2011, 23:47:33
Gewoon 2 van zulke pitten erop of zou er dan ook veel ruis zijn?

LE220 Dual Color LED Beacon blue/amber for POV

User: Quickstep80


Gast

  • Gast
Reactie #1812 Gepost op: 3 februari 2011, 23:49:22
Die zou eerst door het hele traject van keuringen, TNO, LFR, KEMA, bureautje hier, bureautje daar heen moeten en dan ben je 2 jaar verder  0098


Bas Witvliet

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,099
Reactie #1813 Gepost op: 4 februari 2011, 01:53:09
Ik heb een politie voertuig gefilmd met een dashboard flitser. (1e filmpje)
Volgens mij zijn er niet veel politie voertuigen met dashboard flitsers of juist wel ?

Hulpdiensten ter plaatse bij verkeersongeval N506 Venhuizen

Hier zie je hem ook duidelijk zitten:


Hv noord-holland

  • Beveiliger,verkeersregelaar,EHBO er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #1814 Gepost op: 4 februari 2011, 07:21:04
aleen van de oude versie maar hebben er een (weinig niet ) de nieuwe hebben ze helaas niet meer


Gast

  • Gast
Reactie #1815 Gepost op: 4 februari 2011, 22:43:56
Het was weer eens tijd om onderdelen en een zwaaibalk op te zoeken in de meest verre hoek van de zwaailichtenkamer.
Verscholen achter dozen en kratjes kwam ik weer allemaal spul tegen, zo van "owja, dat had ik ook nog!"  0098

Om toch nog een paar van de nieuwe aanwinsten in de collectie een plekje te kunnen geven heb ik wat geschoven, getild, geduwd en geperst, het hangt allemaal weer! Nog even snel een paar foto's gemaakt voordat de dozen en kratjes er weer voor geplaatst moesten worden ;)



Klik HIERRRRRR om naar de ietwat grotere foto op photobucket te gaan.

van boven naar beneden
-Aerodynic 24EAH, gesynchroniseerde rotators met alleylights, flashing endlamps voor/achter, Visibeam op speakergrille
-Aerodynic 25RQ, 2 independant rotators en "R" stappen-spiegels
-JetSonic, gesynchroniseerde rotators
-Arjent Solaris
-Arjent Solaris
-Whelen Edge 9400 48inch "Fire Dept"
-Whelen Edge 9M 49 inch, met 5mm model500 LED's in het midden voor
-Code3 XS8000 Intensity
-Whelen Advantedge 4800 draaiers, in reparatie-fase
-Aerodynic 24EH, gesynchroniseerde rotators, flashing endlamps voor/achter
-Aerodynic 24-12A, 10 gesynchroniseerde rotators, met bijbehorend bedienkastje waardoor de hele Aerodynic als traffic advisor links of rechts kan werken.
-MX7000, lege balk, moet nog opgebouwd worden
-Vama7000, lege balk, moet opgebouwd worden
-Excalibur onderlenzen, gaat opgebouwd worden als LEDX2100 met LED's

Zo... more to follow  0098


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #1816 Gepost op: 5 februari 2011, 11:54:45
Ik ben even benieuwd naar gebruikerservaringen (met name op het gebied van windruis) met een Whelen LFL LED, al dan niet voorzien van een Whelen L32 amber lamp.
Al dan niet gemonteerd op een Barclay-bak of op beugels ....

Politie Zuid Holland Zuid gebruikt deze configuratie onder andere op de Golfjes .....

Daar ben ik best wel tevreden over. Groningen heeft op een aantal oudere LFL's een pitje laten zetten en op de wat nieuwere LFL's (bijna 3 jr oud inmiddels) zaten ze al standaard. De rijwindgeluiden vallen me reuze mee. Hiervoor was ik al redelijk content met diverse uitvoeringen van de Edge.

Kan er nu redelijk wat over zeggen omdat er nu ook al redelijk wat Vista's (kale uitvoering) hun intrede gedaan hebben in het Groningse. Betreft zuiver en alleen het kostenplaatje. Dat is wel merkbaar aan de rijwind en wat plasticachtige bak met dikke opvallende schroeven er in.

Wat wel jammer is aan de oudere LFL's dat er geen om en om flits op zit maar een wisselend patroon in 3 of 4 uitvoeringen achter elkaar aan, valt mijns insziens minder goed op. Ook jammer; de led's zitten onder een hoek van 45 graden op de hoeken van de balk. Ik had ze liever recht vooruit gehad ivm zichtbaarheid. Of takedownlights er uit (gebruik ze nóóit) en nog een rij flitsers er voor in de plaats. De frontflitsers doen nu het meeste werk aan de voorzijde qua zichtbaarheid.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #1817 Gepost op: 5 februari 2011, 12:01:58
Ook mijn ervaringen met de LFL mbt. rijwind geluid zijn prima. Eigenlijk weinig last van windgeruis, zeker in vergelijk met een whelen centurion of vista.


Gast

  • Gast
Reactie #1818 Gepost op: 5 februari 2011, 13:22:58
...Wat wel jammer is aan de oudere LFL's dat er geen om en om flits op zit maar een wisselend patroon in 3 of 4 uitvoeringen achter elkaar aan, valt mijns insziens minder goed op.

Dit is inderdaad een ouder patroon, het zgn. Action Flash waarschijnlijk, elke kant 3x een 4flits per unit gevolgd door 6 single-flashes links/rechts en dan weer de 3 series van 4flits per unit. Dit is juist één van de opvallendere patronen die Whelen ontworpen heeft. Zeker bij de strobe-balken is deze bijzonder goed zichtbaar, maar een strobe Edge is ook een keer zo hoog als een LFL Patriot of Liberty. Juist door het onderbreken van de monotone flitsen wordt het oog meer getrokken naar het lichtpunt.

Citaat
Ook jammer; de led's zitten onder een hoek van 45 graden op de hoeken van de balk. Ik had ze liever recht vooruit gehad ivm zichtbaarheid. Of takedownlights er uit (gebruik ze nóóit) en nog een rij flitsers er voor in de plaats. De frontflitsers doen nu het meeste werk aan de voorzijde qua zichtbaarheid.

De LED's (en strobes) staan grofweg onder 45 graden omdat je anders naar de zijkanten helemaal geen lichtoutput hebt. Als je ze alleen naar voren richt moet je op de zijpositie ook een lamp plaatsen voor je 360graden zichtbaarheid. Door de kromming van de reflector wordt het licht toch ook naar voren geprojecteerd. Inderdaad zie je een LED beter als je er recht in kijkt (van voren dus), bij een strobe scheelde dit niet veel in lichtprojectie. De Edge9600 strobe balk, of Edge E-series, had dit wel, de hoek-strobes naar voren gericht met een aparte montage-unit om een kleinere strobe (Dashking model) boven een alleylight te plaatsen in de endcap naar de zijkant toe.
Vooral in Amerika is jarenlang aandacht besteed aan extra verlichting naar de kritieke hoeken, de kruisingen. "Increased intersection warning" is in de US al jaren een belangrijk deel van het ontwerp van balken, en de opbouw van van voertuigen in het bijzonder. Daarin past het ontwerp van de Edge, de LFL en de Ultra dan ook prima met de 45 graden opstelling van de corners. In de USA zijn de balken dan ook verder helemaal volgepropt met licht naar voor en achteren.
Je moet niet vergeten dat de LFL balken gestoeld zijn qua ontwerp op hun oudere broer, de Edge, inclusief dus ook de opstelling van de corner-units. Ook de LEDX2100 van Code3 bijvoorbeeld heeft op de 45 graden hoeken zulke grote LED units zitten (TIR ipv LIN projectie) waar andere merken de hele hoek rondom, voor, 45graden en zijkant LED's inbouwen.

Het nadeel van LED's is dat ze een extra lens nodig hebben om nog enige verstrooiing van het directe licht te kunnen opleveren. Mede daarom zijn de corner-units bij de LFL, maar ook de Ultra, "minder fel" dan een strobe-Edge die recht van voren je nadert.
Maar, we zullen ermee moeten leren leven. Nieuwe regeltjes "jippieee....."....
 ;)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #1819 Gepost op: 5 februari 2011, 14:34:54
@ Caprice,

wat zijn  "R" stappen-spiegels?