Nou, er lopen enkele regelingen door elkaar heen hier.
Ten eerste het flitspatroon van de dakset waarmee hij gekeurd is. Volgens de meting, mag de balk enkel links/rechts alterneren en niet voor/achter, anders haal je de lichtwaarden niet en in sommige gevallen is de periode van "donker" te lang.
Een LED balk kan verschillende keuringen hebben:
Simultaan flitsen (officieel alleen als de balk korter is dan 40cm)
Alternerend flitsen (bij langer dan 40cm)
Patroon: Balken kunnen gekeurd worden en er zit que keuring een klein beetje vrijheid in de keuze van het patroon. Zo zie je dat Code 3 ze keurt met een dubbelflits, Hänsch met Quad Flits, Whelen met dubbelflits, Federal Signal met een enkele flits. Zolang dit binnen een bepaalde marge zit, kan dit. Helaas voldoet alleen action flash er niet aan.
De front cut-off functie zit bij de nodige balken erin en is gewoon een draadje dat je aansluit of niet. De klachten over verblinding van klasse II verlichting hebben geresulteerd in de verplichtte nachtstand.
De reden dat er is gekozen om de cutoff functie niet te gebruiken bij de overheid is me een raadsel. Je ziet namelijk een tweedeling ontstaan.
Bij politie, brandweer en ambu is dit vaak niet mogelijk op het voertuig. Enige reden die ik kan verzinnen is omwille van de manier van afzekeren? Omdat we fend-off gebruiken?
Rijkswaterstaat (en voor zover ik weet laatst ook op een ANWB lepelvoertuig gezien) kunnen de balk wel voor/achter los schakelen.
RWS kan de drips kantelen in naar de rijrichting, dus wellicht dat het zo opgelost is. Of ANWB aan afzekering doet, geen idee. Misschien als noodmaatregel IM?
Die cut off functie lever ik wel standaard bij transportbegeleiders, want transportrijders worden er gek van als er continu iets in hun spiegel zit te flitsen.
Het is dus sterk afhankelijk van de functie van de auto en de naam die op de deur staat van de wagen, omdat er verschillende onderlinge regels gelden.
Groeten, Ruud