Het gaat om de manier waarop dit naar buiten wordt gebracht. Van huis uit heeft de KNRM al een superieur aanzien. Als deze instantie op zo'n tententieuze manier de publiciteit zoekt nadat je in moeilijkheden geraakt bent, zal je je de volgende keer wel twee keer bedenken eer je hen te hulp roept. Dit terwijl je doel zou moeten zijn de hulpvrager te beschermen en de drempel voor een hulpvrager zo laag mogelijk te houden.
Voor eigen gebruik -we hebben ze nooit gepubliceerd- maakten wij wat foto's van een collega die gesleept werd met motorpech. Uit de felle reactie bleek hoe erg het gevonden wordt op een falend voortdrijvings-systeem te worden "betrapt".
Rationeel kun je beweren dat "het helemaal niet erg is met motorpech te komen te liggen", in de praktijk wordt het echter als zeer beschamend ervaren, ook door de KNRM.
Ook al zou de reddingsboot niet aan de maatstaven van de KNRM voldoen, zelfs dan heeft de boot een niet weg te denken functie op het water, ook als dat wat groter is en ook al waait het.
Als alle reddingsboten die niet aan de maatstaven van de KNRM voldoen van het water afgehaald zouden worden zou deze KNRM het weleens drukker kunnen krijgen dan zij aankan.
De Seeker is lek en heeft nieuwe tubes nodig. Volgens de maatstaven van de KNRM zoui ik nu een reserve boot in moeten zetten. Nu die is er niet. Ik schaam me diep, maar is geen geld voor. Mede door het feit dat jarenlang een gedeelte van de vrijwillige bijdragen van mensen die wij redden al naar de KNRM was gegaan, terwijl die pas in 2006 in dit gebied gekomen zijn.
"Wat leuk, we zijn nu al zo lang redder aan de wal, eindelijk krijgen we eens waar voor ons geld."
Gelukkig kunnen wij nu in noodgevallen gebruik maken van de tweede boot van JSH, die deze belangeloos ter beschikking stelt tot de Seeker gemaakt is.
Ik vind dat het aan de geholpen redders zelf is de publiciteit op te zoeken en dat vingertje achterwege moet blijven.
Henk