Professioneel???

Auteur Topic: Professioneel???  (gelezen 9970 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 16 oktober 2006, 17:43:12
Nu is het natuurlijk een bericht uit de media maar als het idd zo is..... :-X :-X

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=11200.msg437381#msg437381




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2006, 18:50:30
Het kan altijd een keertje fout lopen, maar je kan de kans ook vergroten dat je een keer wat overkomt...

Een fikse deuk in het harnas van deze bemanning, sterkte...

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2006, 19:47:22
Citaat
Breskens, zaterdag 14 October 2006
Reddingbrigade Zeeuws Vlaanderen in problemen
  
Vanavond alarm voor de reddingboot van Breskens omdat er op de Westerschelde een bootje van de reddingbrigade West Zeeuws Vlaanderen in problemen was. Drie personen aan boord.

Het strandreddingbootje was in het donker met harde oostenwind zonder navigatie middelen in problemen geraakt tijdens de oversteek van Vlissingen naar Breskens. Enigste communicatie middel was een GSM. Positie was wat onduidelijk. Geen benzine ofwel motorstoring. Van het SCC de positie gekregen bij de Kerncentrale Borsele waar het bootje was gezien door een passerend schip Ter plaatse in het bootje een jerrycan met benzine in de tank gegooid doch de motor wou niet draaien.

De mensen van de reddingbrigade uit de boot gehaald en op de Christien gebracht. De brigade boot mee naar Breskens gesleept. Gemeld aan de kustwachten Vlissingen en Den Helder

Bron: www.knrm.nl

We hebben natuurlijk weinig informatie, we weten niet waarom dat strandreddingsbootje op het water was ?, was het een trainingstochtje ?
Hebben ze zelf via de GSM om hulp gevraagd ?
Waarom hebben ze geen marifoon aan boord ?
Is er voor een trainingstochtje geen backup geregeld ? Bij een trainingstochtje bij dergelijke omstandigheden zorg je toch voor backup of zijn ze overvallen ?

Natuurlijk kan iets mis gaan..  Als we onze boot wegbrengen voor onderhoud, doet dat vaak 1 schipper.. tja kan er ook motorproblemen ontstaan.. Lullig, maar zo iets kan gebeuren.. Maar ik mis hier toch wel het verhaal er achter..


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2006, 20:18:23
In een ander topic staan wat voorbeelden van gechrashte ambulances. Fouten/ ongelukken kunnen gebeuren, maakt niet uit welke hulpverleningsgroep het is... Jammer maar helaas, het kan iedereen overkomen. Vandaag hun, morgen je buurman.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2006, 22:38:48
Jammer dat de KNRM het op deze manier weer naar buiten moet brengen.
Ik moet dan denken aan het spreekwoord, met balk en splinter.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2006, 22:47:57
Het artikeltje gaf mij de indruk dat "een dergelijk ruim en druk bevaren open water bij avond werd overgestoken zonder ten minste een portable vhf en gps aan boord". Indien dit een juiste weergave van de situatie zou zijn zou het niet getuigen van goed zeemanschap.
Laten we het er maar op houden dat de voor het bericht verantwoordelijke zijn werk niet goed heeft gedaan.  :(

Kees  8)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2006, 09:52:23
Jammer dat de KNRM het op deze manier weer naar buiten moet brengen.
Ik moet dan denken aan het spreekwoord, met balk en splinter.

Muistroom,

we zijn het niet vaak met elkaar eens, maar bij deze sla je wel de spijker op z'n kop. Dit soort persberichten komen steeds van dezelfde instelling. Deze instelling "voelt" zich de grote broer van de reddingsbrigades in Nederland. Een korte periode geleden moest de RB IJmuiden het ontgelden, nu deze reddingsbrigade.

Maar als het bij hun fout gaat lees je er niks over. Ja, er wordt kortstondig een stukje geplaatst op hun eigen site, maar na 3 dagen wederom verwijderd. Ik had hele mooie foto's van een Seatrack 3, waarvan de rups gelopen was door een stuurfout. Hierdoor kon de reddingboot niet uitrukken. Maar ik ga die toch ook niet plaatsen.

Het gaat hierbij om elkaar te respecteren. Motorstoring kan een ieder overkomen!!


RR (wat heeft een hulpverleningsboot nodig als inventaris?)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2006, 10:30:25
Ik denk dat het Professioneel is om je eigen fouten, onhandigheden te onderkennen.. en de lessen daar uit ook te delen met andere collega hulpverleners en met je sponsors en met de subsidie verstrekkers als burgers..

Dus als Reddingsbrigade je dit overkomt, publiceer je dat gewoon net als de KNRM..  

We zijn als hulpverleners zo ons best aan het doen om het goed te doen, dat elk "foutje" word uitvergroot.. Laten we van elkaar "foutjes" leren en leermomenten creeeren..

Dat heeft niets met zwarte pieten te maken.. maar wel met een professionele houding en ook met respect..  Respect is niet het onder tafel houden van dingen niet niet helemaal goed gaan.. Respect betekend ook je te realiseren dat iedereen niet perfect is en dat iedereen nog lessen te leren heeft...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2006, 11:16:28
Het gaat om de manier waarop dit naar buiten wordt gebracht. Van huis uit heeft de KNRM al een superieur aanzien. Als deze instantie op zo'n tententieuze manier de publiciteit zoekt nadat je in moeilijkheden geraakt bent, zal je je de volgende keer wel twee keer bedenken eer je hen te hulp roept. Dit terwijl je doel zou moeten zijn de hulpvrager te beschermen en de drempel voor een hulpvrager zo laag mogelijk te houden.

Voor eigen gebruik -we hebben ze nooit gepubliceerd- maakten wij wat foto's van een collega die gesleept werd met motorpech. Uit de felle reactie bleek hoe erg het gevonden wordt op een falend voortdrijvings-systeem te worden "betrapt".

Rationeel kun je beweren dat "het helemaal niet erg is met motorpech te komen te liggen", in de praktijk wordt het echter als zeer beschamend ervaren, ook door de KNRM.

Ook al zou de reddingsboot niet aan de maatstaven van de KNRM voldoen, zelfs dan heeft de boot een niet weg te denken functie op het water, ook als dat wat groter is en ook al waait het.

Als alle reddingsboten die niet aan de maatstaven van de KNRM voldoen van het water afgehaald zouden worden zou deze KNRM het weleens drukker kunnen krijgen dan zij aankan.

De Seeker is lek en heeft nieuwe tubes nodig. Volgens de maatstaven van de KNRM zoui ik nu een reserve boot in moeten zetten. Nu die is er niet. Ik schaam me diep, maar is geen geld voor. Mede door het feit dat jarenlang een gedeelte van de vrijwillige bijdragen van mensen die wij redden al naar de KNRM was gegaan, terwijl die pas in 2006 in dit gebied gekomen zijn.

"Wat leuk, we zijn nu al zo lang redder aan de wal, eindelijk krijgen we eens waar voor ons geld."

Gelukkig kunnen wij nu in noodgevallen gebruik maken van de tweede boot van JSH, die deze belangeloos ter beschikking stelt tot de Seeker gemaakt is.

Ik vind dat het aan de geholpen redders zelf is de publiciteit op te zoeken en dat vingertje achterwege moet blijven.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2006, 14:14:57
Mijns inziens gaat het niet om de motorpech, wat iedereen een keer te beurt kan vallen maar het in betreffend artikeltje gesuggereerde en door mij eerder aangehaalde "slecht zeemanschap" waar in dit geval zo ik inmiddels uit de feiten heb begrepen GEEN sprake van was.
Zover mij nu bekend zijn er geen fouten gemaakt anders dan door de publicist die zaken niet volledig weergeeft zodat verkeerde conclusies kunnen worden getrokken (welke fout ook ik aanvankelijk maakte).

Kees  8)