Professioneel???

Auteur Topic: Professioneel???  (gelezen 9973 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #30 Gepost op: 3 november 2006, 14:31:04
is de locatie niet gevaarlijker dan het weer???? met grondzeeen kan je met iedere boot weinig doen. De taken blijven met iededere boot gevaarlijk, bij slechts weinig boten kan je wel je buiten begeven met dit weer.

9910001
9910001


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #31 Gepost op: 3 november 2006, 18:11:18
Daarom denk ik ook dat het niet aan de boten of bemanning ligt. Op dit weer is simpelweg geen boot te bouwen, denk ik..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #32 Gepost op: 3 november 2006, 20:05:21
Ik denk wel dat het een menselijke fout betrof. De hele weg er naar toe gebeurd er niets. Ter plaatse gekomen slaan ze ineens om.  Als je aan lij van zo'n vrachtschip gaat liggen en daar de problemen bekijkt sla je niet om, ook al lig je dwars.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #33 Gepost op: 3 november 2006, 20:08:12
Ik heb niet gesteld dat de boten van de RNLI beter zijn, ik vind het alleen ook zoveel jaren na het loslaten van het Medina project vreemd dat men nooit meer iets in deze richting heeft ondernomen.

Kees  8)


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #34 Gepost op: 4 november 2006, 15:47:53
Ik denk wel dat het een menselijke fout betrof. De hele weg er naar toe gebeurd er niets. Ter plaatse gekomen slaan ze ineens om.  Als je aan lij van zo'n vrachtschip gaat liggen en daar de problemen bekijkt sla je niet om, ook al lig je dwars.

Henk

Probeer maar eens sleep verbinding te maken( dat waren ze aan het doen) als je zelf aan lijzijde bent (tegen wappertje 11 ingooien zal niet meevallen). 8)

Voor het hele relaas zie onderstaande bericht uit de leeuwarder courant;


DRIE KEER EEN PROOI VAN DE GOLVEN

De Amelander redders beleefden woensdag een wild avontuur op de Noordzee. Drie keer rolden ze met hun reddingsboot om hun as door de woeste zee.

Door Arend van der Meulen
NES (Am,)-Alsof je in de trommel van een draaiende wasmachine zat. Zo voelde het. Maar gelukkig liep het goed af voor schipper Cees de Boer en zijn drie bemanningsleden van de Amelander reddingboot Anna Margaretha. Een paar schrammen, wat bulten en hier en daar een hechtinkje. Maar het was wel een avontuur. Drie keer rolde hun boot om de lengteas in een zee met golven tot wel 20 meter hoog. Dat wil je niet nog een keer meemaken;
Ameland maakt zich woensdagmorgen grote zorgen om de bemanning van de boot. Om tien over vier was de ploeg vertrokken naar de coaster Cementlna die boven Schier problemen had met het roer. Het schip dreigde op de verraderlijke gronden tussen Schier en Rottum te lopen. Omdat een sleepboot nog niet ter plaatse was, besloot Cëes de Boer zelf een lijn naar de coaster te brengen. „Het was niet zo'n groot schip. Tachtig meter. En het had alleen maar roerproblemen. We hoefden alleen hun kop maar In de wind te trekken. Aandrijving hadden ze zelf wel."
Op het moment dat ze een tros wilden overgooien, en de drie bemanningleden op het dek stonden, zag Cees een enorme breker aankomen. Hij kon zijn mannen nog net binnenroepen. Maar voordat ze de deur van de stuurhut konden sluiten, had de enorme golf hen te pakken. De Anna Margaretha sloeg om, de stuurhut liep vol, het schip rolde door en richttefzich weer op.
Nadat het water weggelopen was, probeerde De Boer de motoren - die automatisch uitslaan als het schip opzij geworpen wordt - te starten om de kop in de wind te gooien. Maar voor hij zover was had een tweede golf het scheepje te pakken en weer sloegen de mannen door de stuurhut. Ze hadden nog wel de deur kunnen sluiten, maar hadden niet eens de tijd gehad zich op hun zetels vast te gespen.
Na deze golf wilden de mannen naar buiten om de tros binnen te halen en had ook Cees de Boerr die als enige wel vast zat op zijn stoel, zich losgemaakt om de apparatuur te inspecteren en weer aan te zetten. Maar net toen ze de deur hadden geopend, kwam de derde breker en werd het schip voor de andermaal ondersteboven gegooid. „Je voelt je als in een wasmachine. Ik lag bovenop het dashboard en een van de jongens die achterin hadden gestaan lag bovenop mij." Pas na deze golf kregen de mannen even rust: Met slechts één motor die aan wilde slaan kon Cees de Boer de kop in de wind gooien en uit de woeste zee boven de gronden varen.
Het water had in de stuurhut alle apparatuur onklaar gemaakt met als gevolg dat het schip door de kustwacht ook niet meer kon worden gevolgd. Daarop werd groot alarm geslagen. Bijkomstig was dat de bemanning ook geen navigatieapparatuur beschikbaar had. „Maar we wisten waar de wind vandaan kwam, hoe laat het was en waar de zon stond/' Dat was voor de redders genoeg om een globale koers naar Ameland uit te zetten. Hun missie om de coaster Cementina verder te helpen werd afgebroken.
Cees de Boer, plaatsvervangend schipper, machinist Jan Hoekstra en de opstappers Pieter Mosterman en Paul Veenstra hadden geen van alle ooit een kanteling meegemaakt. „Je weet dat het schip het kan want het is er op getest, maar als redder maak je het eigenlijk nooit zelf mee. We hebben echt ons leven aan de boot te danken."
NoordBorgh go's North again in 2009


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #35 Gepost op: 4 november 2006, 16:18:19
Als ik dit zo lees heb je toch diep respect voor deze heren. Soms krijg je een melding en denk je niet, maar ga je. Soms tegen beter weten in. Soms is eigen veiligheid iets, waar je te makkelijk overheen stapt. Ook nu loopt het goed af. Mede door de kwaliteit van het gebruikte materiaal, de kennis van de bemanning, enz.enz. De kans dat dit anders had kunnen aflopen was groot, maar dat deed het niet. Bedankt.

Zelf ook wel op melding afgegaan, waarbij je dan achteraf denkt van . . . . . "Had ik maar" of "Oeps dat ging maar net". Maar dat zijn afwegingen die je achteraf krijgt. Het is hetzelfde als een melding krijgen en gebaseerd op jou kennis en kundigheid er gewoon "in" gaan. Dat er altijd stuurlui aan de kant blijven staan en altijd commentaar hebben is een dagelijks gegeven. So be it.

Maar voor deze heren mijn petje af. Vind alleen het stuk op de site van de KNRM beschamend monotoon. Hier had men veel meer van kunnen maken.

RR (PR is noodzakelijk kwaad)
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #36 Gepost op: 4 november 2006, 16:56:37
er zal nog wel wat volgen verwacht ik, dit mag niet onder persoonlijke fout worden gezien. Hier kan ook geen oefening tegen op. Maar dit toont aan de schepen geschikt zijn voor het werk, en de bemanning goed getraint.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 4 november 2006, 17:02:15
er zal nog wel wat volgen verwacht ik, dit mag niet onder persoonlijke fout worden gezien. Hier kan ook geen oefening tegen op. Maar dit toont aan de schepen geschikt zijn voor het werk, en de bemanning goed getraint.

9910001

Ook van mijn kant een diep respect voor de heldenmoed van deze kerels!

Ik heb echter ook wat opgestoken van een keer dat ik voor de rechter stond. Hoewel ik in het gelijk gesteld werd* hield deze mij voor dat in het aannemen van uitdagingen techneuten wel eens verder gaan dat hun kunnen reikt en dat ze dan vaak later met de brokken komen te zitten**.

Redders zijn net techneuten...

En het bevestigt mijn eerdere stelling dat slepen en bergen een appart vak is...

Henk

*Audio Rent versus Telesite. Een ict bedrijf had mijn assistentie gevraagd bij het oplossen van een audio/video transmissie probleem in een systeem van zo'n praatbaal bij een slagboom via een netwerk. Aangezien het een netwerkprobleem was en niet de audio/video zelf betrof kon ik het ter plaatse gekomen niet oplossen want van netwerken heb ik geen verstand. Hij kreeg wel een rekening voor mijn tijd maar wilde die niet betalen want het had hem niets opgeleverd. Gelukkig onderkende hij het feit dat ik slechts toegezegd had "er naar te willen kijken" wat een inspanningsverplichting oplevert en geen prestatieverplichting volgens deze kantonrechter. Hij vroeg zich daarbij echter wel af of ik bij die inspanning niet te ver doorgeschoten was, techneuten hebben die neiging altijd wist hij te vertellen. Vandaar bovenstaande vergelijking met redders. Die hebben die neiging ook altijd denk ik.

** deze "reddings" aktie had zomaar ook fout af kunnen lopen...


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #38 Gepost op: 4 november 2006, 19:40:35
Ik denk wel dat het een menselijke fout betrof. De hele weg er naar toe gebeurd er niets. Ter plaatse gekomen slaan ze ineens om.  Als je aan lij van zo'n vrachtschip gaat liggen en daar de problemen bekijkt sla je niet om, ook al lig je dwars.

Henk

Beetje voorbaardig om dat te zeggen als je nog niet weet wat er exact is gebeurd, niet? Die mannen zijn ook niet gek, ze hebben het beste matriaal tot hun beschikking... Er stond windkracht 10 en er waren grondzeeën, en jij vind het een menselijke fout? Op die manier kan je zelfs een motorstoring of vuile diesel tot de fout van de bemanning rekenen... En als het krantenartikel op waarheid is gebaseerd kan ik me het ongeluk heel goed voorstellen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #39 Gepost op: 4 november 2006, 21:13:09
Het was een vermoeden waarbij het krantenartikel eerder hetgeen bevestigd wat ik dacht dan ontkracht.

Ik probeer te analyseren wat de andere mogelijkheden waren geweest waardoor het anders had kunnen gaan om er van te leren.
Als je roept dat alles onder controle was en het prima gegaan is dan zul je niet ook nadenken over hoe het beter kan.
Het is zinnig om met z'n allen na te denken na een dergelijk gebeuren om te kijken of er toch niet dingen zijn die de kans op omslaan verminderen, dat geldt voor ons allemal ook wij "van de prutsloot" kunnen in zo'n situatie komen dat de golven dwars aan komen rollen en je omslaat.

Zoals de vanzelfsprekendheid waarmee res er vanuitgaat dat er maar één manier is om een tros over te brengen: aan loef en van de sleper naar de het vrachtschip.

Ik vraag mij af, is dit de echt enige mogelijkheid, of kent iemand nog een andere, misschien nog veiligere methode...

En moet je je niet afvragen of er ergens een grens is waar materieel voor "het is maar spul" gelaten moet worden en het echt om de mensen moet gaan, die maar van boord halen met de heli en het "eigen veiligheid eerst" principe moet gaan gelden?

En hoe belangrijk is het "ho!! Even een stapje achteruit, alles in ogenschouw nemen en even aandacht voor de risico's"?

Nogmaals, het is moeilijk te verwoorden zonder "een beste stuurman aan de wal" indruk te vestigen, en te leren van wat bij anderen niet helemaal goed gegaan is.

Het opnemen voor de collega's zit de hulpverlener in het bloed. Maar het gaat wel om mensenlevens, dat moet je ook niet vergeten. Wij kunnen allemaal in zo'n zelfde situatie komen, het maakt niet uit in welk water je verdrinkt.
Als je dan -door je iets te herinneren wat je je bedacht hebt toen je een (bijna) ongeval analiseerde- een beslissing neemt die de afloop van een aktie naar de gunstige kant kan laten doorslaan dan zijn die gedeukte ego's een kleine prijs die daarvoor beltaald moet worden.

Ik vermoed dat het een menselijk fout is neem ik terug, dat is te sterk uitgedrukt. Overeind blijft dat ik denk dat het beter gekund had met wat andere keuzes. En die wijsheid hebben we het liefst vooraf.
En daar kunnen we nu wat aan doen.

Henk