kou rillingen

Auteur Topic: kou rillingen  (gelezen 2337 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

miv

• Gast
Gepost op: 24 oktober 2006, 08:14:16
Ik wil graag van jullie antwoord op mijn experience.

om .01.30 vind ik snachts in de  benedenverdieping (kelder) van het Hotel! een man met een winterjas, muts, sjaal handschoenen etc tegen een verwarming (stand 5) aangekropen in een soort spleet. was echt heeel krap. Ik vroeg wat hij daar deed (was aan het werk nacht receptie), maar hij antwoorde niet. Toen heb ik hem zover gekregen om naar de lobby te lopen, en heb ik 5x gevraagd waarom hij daar was, wie hij is, wat hij daar doet. Hij kon alleen zijn naam geven. Hij bleek al meer dan een uur bij die verwarming te zitten (echt er tegen aan). Hij liep wat doeloos rond eerst en toen ging in 1 seconde op zijn kont op de grond zitten, benen vooruit en handen tegen het gezicht. Bleef heel erg beven van de kou. (binnentemperatuur was 20 graad of zo). Ik heb hem thee gegeven. En gevraagd wat er was. hij bleef steeds vol houden dat dit niets is, hij heeft dit wel vaker , zo 1x per week. Hij was niet in staat om zijn ogen volledig open te houden en kwam verward over. Ik heb hem naar een stoel over gebracht , maar bleef het zelfde. Mijn andere collega dacht eerst aan drugs, maar hij bleef vol houden dat hij niets had genomen. Ik heb hem een aantal vragen gesteld zoals waar hij was geweest etc. Ik kwam er achter dat hij, 2,5 maand geleden in een licht malaria gebied in india is geweest,(kan zich niet herrinnere dan hij is gestoken) en daarna 2 weken aan de diaree. Die kou aanvallen had hij al enkele weken, en de dokter had tegen hem gezegd dat er niets aan de hand was. Ook zat hij al echt te hoesten(heel vast zittend) voor een tijdje. Mijn andere collega heeft daarna 112 gebeld en dit bovenstaande precies doorgegeven. 112 meldkamer heeft gezegd dat wij de doctor on coll (ijsland is het land) moesten bellen. Dat nummer gebeld en wilden ook niet komen maar hun gaven het advies mee, deze persoon de ochtend naar het ziekenhuis te laten komen, maar dat gaat erg veel geld kosten of terug laten vliegen naar zijn eigen land (londen, engeland). Hij mocht absoluut niet verder reizen.

Ik heb het zo duidelijk en in detail mogelijk uitgelegd, Deze persoon is toen gaan slapen (we hebben iets geregeld voor hem, omdat hij geen gast was) en is sochtends vroeg plotseling vertrokken , is ook NIet naar het ziekenhuis geweest.

Ik en me collega voelen ons erg voor het blok gezet. , omdat we niet wisten wat er met deze persoon aan de hand was, hij werd gewoon echt niet goed. , en dat 112 en doctors on call ook niet wilden komen. we wisten daarna dus ook niet meer wat we met hem moesten doen, we konden hem niet op straat zetten, ook al was hij geen gast, hij is toen op een emergency kamer gaan slapen.

Herkent iemand deze bovenstaande klachten, en zou mij mogelijk een idee kunnen geven wat er aan de hand zou kunnen zijn met deze persoon ?

(niemand weet waar hij nou is, hij is hier alleen op vakantie, kreeg het idee dat hij ook weinig vrienden en familie thuis heeft).

Alvast bedankt.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2006, 08:28:02
Heel moeilijk om met de beperkt beschibare gegevens een diagnose te geven.
Ik ga me er niet aan wagen

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

miv

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2006, 08:32:05
Als je dit leest (deze gegevens zijn door gegeven aan beide hulpdiensten), denk je dat het sowieso wel fout is geweest dat er geen ambulance of arts tp. kwam?

Marno

• Forum gebruiker
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2006, 09:43:07
Er zijn twee opties:

1) die kerel heeft een mooi toneelstuk opgevoerd en zo een mooie kamer voor niets gekregen ;)

2) hij heeft echt iets. en meer kun je er eigenlijk niet over zeggen :)

ook in nederland was er waarschijnlijk niemand gekomen. Deze meneer heeft zijn klachten al gedurende langere tijd (en is er al die tijd dus niet aan dood gegaan). Het was 1.30 's nachts, hij moest dus ongeveer nog een 6 uur wachten tot hij in het ziekenhuis terecht kon. "geef de man nog een kop thee, kijk het aan en als het veel verslechterd terugbellen" lijkt me hier een mooi advies.
Ik kan me voorstellen dat het in jullie geval lastig is omdat je iemand die zich zo rot voelt niet op straat wilt zetten, maar medisch gezien lijkt me dat er juist gehandeld is.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h