Mountainbike teams Rode Kruis

Auteur Topic: Mountainbike teams Rode Kruis  (gelezen 151355 keer)

0 gebruikers (en 29 gasten bekijken dit topic.

NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #330 Gepost op: 8 april 2014, 09:21:33
Verslag van BIKE-team inzet bij de Parelloop te Brunssum Zondag, 6-04-2014

In de ochtend aan de organisatie gevraagd of we met de bike's het parcours op mochten en dat mocht gelukkig. De hele dag achter de renners (jong en oud, professionals en recreanten) gefietst. Aan het eind van de dag hadden zo'n 70 km erop zitten.

Gedurende de dag geen inzetten voor ons gehad, natuurlijk wanneer je even bij de tent neerploft om op adem te komen, wordt er gegild door porto (organisatie), met spoed EHBO naar die en die locatie. Daar gaat je rust, maar de adrenaline neemt het over, je weer niks op dat moment wat er aan de hand is. Gelukkig was het parcours net leeg dus wij naar de locatie (800 meter vanaf de tent), onderweg bij een oversteekplaats moeten stoppen, omdat men niet in de gaten had dat wij eraan kwamen (logisch wij gingen tegen de richting in). eenmaal bij de locatie, fiets afgesloten en naar binnen, na wat zoek werk kwamen we bij het slachtoffer, gelukkig niet veel aan de hand.. de jongeman bleek alleen wat schaafwonden te hebben, na gemeld te hebben dat we ter plaatse waren, samen met mijn collega snel de behandeling gedaan. Tijdens de behandeling werd gezegd dat de jongeman flink overstuur was (vandaar de gil van de organisatie), maar doordat de vrijwilliger die hem had opgevangen met hem was gaan praten, kwam die tot rust. Na de behandeling weer beschikbaar gemeld.
Tevens geregeld dat er een extra team kwam te staan op de rotonde waar deze jongeman was gevallen, daar de rotonde door de regen glad was geworden.
Daarna samen met de jongeman over het parcours naar de finish gegaan, waar geregeld werd dat ook deze jongeman zijn medaille kreeg.
Daarna zijn we naar de start gegaan van de andere runs om zo de laatste renner te begeleiden en zo kon de organisatie tevens zien dat het de laatste was.
Tijdens de laatste run, waren ze bijna een renner vergeten, maar door onze oplettendheid en de oplettendheid van de clowns, kwam ook deze laatste renster over de streep, gevolgd door de collega's van het rode kruis (immers mochten alle posten retour komen).
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #331 Gepost op: 8 april 2014, 15:02:44
Citaat van: NicoHeerlen link=msg=1256942 date=1396941693
Gedurende de dag geen inzetten voor ons gehad, natuurlijk wanneer je even bij de tent neerploft om op adem te komen, wordt er gegild door porto (organisatie), met spoed EHBO naar die en die locatie. Daar gaat je rust, maar de adrenaline neemt het over, je weer niks op dat moment wat er aan de hand is. Gelukkig was het parcours net leeg dus wij naar de locatie (800 meter vanaf de tent), onderweg bij een oversteekplaats moeten stoppen, omdat men niet in de gaten had dat wij eraan kwamen (logisch wij gingen tegen de richting in).

Wordt vooral niet opgefokt van zo'n melding, hou lekker de rust erin. Kalmte is alles binnen de witte kolom, bedenk je eens hoe het overkomt als je stijf van de adrenaline daar binnen komt huppelen. De meldingen van dergelijke organisaties zijn altijd paniekerig, terwijl het meestal geen drol voorstelt. Oja, en koop een fluit.. ::)

Citaat van: NicoHeerlen link=msg=1256942 date=1396941693
Tijdens de behandeling werd gezegd dat de jongeman flink overstuur was (vandaar de gil van de organisatie), maar doordat de vrijwilliger die hem had opgevangen met hem was gaan praten, kwam die tot rust. Na de behandeling weer beschikbaar gemeld.


Neem aan dat je wel even hebt uitgevraagd of hij niks met z'n kokosnoot geraakt heeft? Een onrustige/verwarde patiënt past bij het beeld van een neurotrauma. Iets waar je als EHBO-er dus wel op bedacht moet zijn als je bij zo'n wedstrijd rondjes-rijden-voor-gevorderden staat.


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #332 Gepost op: 8 april 2014, 22:16:56
Citaat van: -Joost- link=msg=1257012 date=1396962164
Wordt vooral niet opgefokt van zo'n melding, hou lekker de rust erin. Kalmte is alles binnen de witte kolom, bedenk je eens hoe het overkomt als je stijf van de adrenaline daar binnen komt huppelen. De meldingen van dergelijke organisaties zijn altijd paniekerig, terwijl het meestal geen drol voorstelt. Oja, en koop een fluit.. ::)
 

Neem aan dat je wel even hebt uitgevraagd of hij niks met z'n kokosnoot geraakt heeft? Een onrustige/verwarde patiënt past bij het beeld van een neurotrauma. Iets waar je als EHBO-er dus wel op bedacht moet zijn als je bij zo'n wedstrijd rondjes-rijden-voor-gevorderden staat.

Tsja... ik noem het een gezonde portie adrenaline... ook wel nodig want de energie zat op een laag pitje op dat moment.

Fluitje is zeker 1 van de punten die ik ga aankaarten bij de eerst volgende les (staat al op het lijstje) :).

Slachtoffertje had niks met zijn hoofd geraakt... was op knie en arm gevallen. Hij zou wel flink overstuur zijn geweest omdat het net na de start was gebeurd en hij niet verder kon... Overigens is de Parelloop een ren wedstrijd zie : Parelloop.nl
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #333 Gepost op: 8 april 2014, 22:46:53
Citaat van: NicoHeerlen link=msg=1257071 date=1396988216
Slachtoffertje had niks met zijn hoofd geraakt... was op knie en arm gevallen. Hij zou wel flink overstuur zijn geweest omdat het net na de start was gebeurd en hij niet verder kon... Overigens is de Parelloop een ren wedstrijd zie : Parelloop.nl

Aha ik zag al wat laagvliegende wielrenners voor me, duidelijk O0


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #334 Gepost op: 8 april 2014, 23:40:07
Fluitje kan heel fijn werken inderdaad, al zijn er ook schapen die juist stil gaan staan precies in je pad in plaats van aan de kant gaan (niet opzettelijk, ze bevriezen gewoon) of die het gewoon niet snappen. Ze horen de fluit, draaien om, zien je aankomen, denken " hey een fiets"  en gaan gewoon door met waar ze mee bezig zijn.

Adrenaline kan heel nuttig zijn, maar pas ook op met meteen op iedere "spoed"  melding met zo een dosis adrenaline heen te vliegen. Toen je niet op de fiets zat maar gewoon te voet een ehbo inzet deed was je immers ook niet elke keer de benen uit je lijf aan het rennen als er een melding binnen kwam. (neem ik tenminste aan) Doe dat op de fiets dus ook niet meteen, de meldingen worden niet opeens ernstiger omdat je op de fiets zit :).

Laatste tip: als iemand anders dan je eigen inzetleider/basis station etc. met spoed EHBO vraagt, vraag dan onmiddelijk waarom de spoed is. Als het echt spoed is (reanimatie, beknelling, amputatie, verzin nog wat bloederige en dodelijke dingen) dan wil je wellicht ook meteen wat meer in werking zetten dan alleen er snel heen fietsen, maar wil je waarschijnlijk ook al een ambulance gaan inschakelen etc. Waarom zou je immers wachten met die ambulance inschakelen tot jij ter plaatsen bent als uit de melding al duidelijk kon zijn dat je hem nodig gaat hebben. Het zelfde voor bijvoorbeeld extra ehbo'ers. Misschien zijn er wel meerdere slachtoffers. Of het blijkt uit het stellen van de vraag " waarom spoed, wat is er aan de hand?"  dat de spoed inderdaad wel mee valt, en dan hoef je ook geen onnodige risico's te nemen tijdens het fietsen.

Vergeet ook niet dat wanneer publiek voor de 3e keer in 2 uur tijd aan de kant moet voor bikers die er met spoed langs moeten ze waarschijnlijk minder geloven dat er spoed is en ook minder voor je aan de kant zullen gaan.


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #335 Gepost op: 9 april 2014, 09:06:58
De organisatie zat niet direct op ons kanaal, dus ik kon helaas niks uitvragen, verder heb ik ook onderweg geen informatie ontvangen, maar goed we waren vrij snel daar, dus voordat de info binnen kwam hadden we het zelf al gezien.
Afspraak is dat ieder zelf de ambulance belt, dus mocht er daadwerkelijk een reanimatie zijn, dan had de organisatie zelf al 112 moeten bellen, immers waren zij de melder.
Toen ik van de fiets af stapte was de adrenaline ook alweer ver weg, want als je naar binnen loopt door de menigte doe je natuurlijk ook iets rustiger aan.

Mensen die bevriezen heb je overal... zie het vaker gebeuren als ik als verkeersregelaar iemand een ander kant op stuur... staan ze ook stil, zo van... ja maar daar moet ik niet heen...

Wij waren op de fiets alleen voor snelle en korte hulp (immers geen uitgebreide tas op de rug, alleen basis spullen en AED) en het signaleren van mensen die hulp behoefde tussen de posten in, duurde een behandeling langer dan 10 minuten, even contact opnemen en een ander team laten komen die het overnemen, zodat wij weer snel beschikbaar zijn.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #336 Gepost op: 9 april 2014, 12:21:48
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1257114 date=1396993207
Adrenaline kan heel nuttig zijn, maar pas ook op met meteen op iedere "spoed"  melding met zo een dosis adrenaline heen te vliegen. Toen je niet op de fiets zat maar gewoon te voet een ehbo inzet deed was je immers ook niet elke keer de benen uit je lijf aan het rennen als er een melding binnen kwam. (neem ik tenminste aan) Doe dat op de fiets dus ook niet meteen, de meldingen worden niet opeens ernstiger omdat je op de fiets zit :).

Als ik me ergens aan kan irriteren bij EHBO-ers is dat het wel, het is juist de kunst om in hectische situaties rationeel te blijven nadenken. Wat voor meldingen krijg je tijdens een gemiddelde dienst voor je kiezen?.. 20-40 misschien? Dan zitten daar wellicht 1 á 2 SEH/IC waardige patiënten tussen. Daarbij gaat het verschil m echt niet zitten in die 10 seconden die je eerder of later bent, maar eerder in je rustig en kordaat optreden. O0

Je moest eens weten wat ik soms voor meldingen door krijg van organisatoren c.q. beveiligers op hoog-complexe evenementen, de kreet "onwelwording" is dan nog wel het mooiste van allemaal. Van mensen met een blaar tot lui die uitgebreid hun behoefte zitten te doen op het toilet.  ::)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #337 Gepost op: 9 april 2014, 20:00:27
Citaat van: NicoHeerlen link=msg=1257131 date=1397027218
De organisatie zat niet direct op ons kanaal, dus ik kon helaas niks uitvragen, verder heb ik ook onderweg geen informatie ontvangen, maar goed we waren vrij snel daar, dus voordat de info binnen kwam hadden we het zelf al gezien.
Afspraak is dat ieder zelf de ambulance belt, dus mocht er daadwerkelijk een reanimatie zijn, dan had de organisatie zelf al 112 moeten bellen, immers waren zij de melder.
Toen ik van de fiets af stapte was de adrenaline ook alweer ver weg, want als je naar binnen loopt door de menigte doe je natuurlijk ook iets rustiger aan.

Was ook niet als kritiek bedoeld, maar wellicht iets om te bespreken met de persoon die de meldingen aanneemt van de organisatie en aan de ehbo teams doorgeeft. Ongeacht over wat voor EHBO, of hulpdienst je het dan ook hebt, meldingen moeten gewoon goed zijn.
Vertrouw er ook maar niet direct op dat ze zelf 112 bellen ook al is dat de afspraak. Kans is groot dat in paniek situaties een beveiliger bijvoorbeeld gewoon de melding via zijn porto maakt en er dan van uit gaat dat wie dan ook aan de andere kant luistert regelt dat alles in orde komt voor hem.


Citaat van: NicoHeerlen link=msg=1257131 date=1397027218
Wij waren op de fiets alleen voor snelle en korte hulp (immers geen uitgebreide tas op de rug, alleen basis spullen en AED) en het signaleren van mensen die hulp behoefde tussen de posten in, duurde een behandeling langer dan 10 minuten, even contact opnemen en een ander team laten komen die het overnemen, zodat wij weer snel beschikbaar zijn.

Wat ik zelf fijn vind is zo min mogelijk behandelen als biker, dat doe je het liefste gewoon op een post, niet op straat of waar dan. Op een post heb je een goede werkomgeving, privacy, al het materiaal wat je maar kunt dromen.  Daarom helemaal eens met de beperktere bepakking op de fiets, maar waarom zou je niet meteen een looppost mee sturen achter het bike team aan? Het bike team is snel ter plaatsen en kan eerste handelingen verrichten, 10 minuten later is je looppost ter plaatsen en draag je over, zij begeleiden het s.o. naar een gewone post en regelen de verdere behandelling of maken de behandeling ter plaatsen af als je toch besluit ter plaatsen te behandelen. Dan zijn je bikers na maximaal 10 minuten weer inzetbaar. Wanneer je pas na 10 minuten op straat besluit dat het te lang gaat duren en je dan nog een looppost moet gaan regelen is je bike team zo 20 minuten niet inzetbaar.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #338 Gepost op: 9 april 2014, 20:06:18
Citaat van: -Joost- link=msg=1257169 date=1397038908
Als ik me ergens aan kan irriteren bij EHBO-ers is dat het wel, het is juist de kunst om in hectische situaties rationeel te blijven nadenken. Wat voor meldingen krijg je tijdens een gemiddelde dienst voor je kiezen?.. 20-40 misschien? Dan zitten daar wellicht 1 á 2 SEH/IC waardige patiënten tussen. Daarbij gaat het verschil m echt niet zitten in die 10 seconden die je eerder of later bent, maar eerder in je rustig en kordaat optreden. O0

Je moest eens weten wat ik soms voor meldingen door krijg van organisatoren c.q. beveiligers op hoog-complexe evenementen, de kreet "onwelwording" is dan nog wel het mooiste van allemaal. Van mensen met een blaar tot lui die uitgebreid hun behoefte zitten te doen op het toilet.  ::)

Dan heb je nog een erg drukke dienst als je er 20-40 hebt waarvan 1 a 2 SEH/IC, hoor graag waar je dat soort diensten draait, dat wil ik ook wel eens mee maken ;-)
En die 10 seconden, inderdaad die gaan het verschil niet maken voor 99,9% van de meldingen. Zeker als je bedenkt dat je door de stress van zo een melding waarbij het echt nodig was zo snel ter plaatsen te zijn je  waarschijnlijk zelf ook nog wat staat na te trillen en die seconden zo weer verliest tijdens het zoeken van het materiaal etc ;-)

Leuk he die onwelwordingen :-)


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #339 Gepost op: 11 april 2014, 10:39:41
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1257278 date=1397066427
Was ook niet als kritiek bedoeld, maar wellicht iets om te bespreken met de persoon die de meldingen aanneemt van de organisatie en aan de ehbo teams doorgeeft. Ongeacht over wat voor EHBO, of hulpdienst je het dan ook hebt, meldingen moeten gewoon goed zijn.
Vertrouw er ook maar niet direct op dat ze zelf 112 bellen ook al is dat de afspraak. Kans is groot dat in paniek situaties een beveiliger bijvoorbeeld gewoon de melding via zijn porto maakt en er dan van uit gaat dat wie dan ook aan de andere kant luistert regelt dat alles in orde komt voor hem.

Non taken, organisatie is organisatie.. hebben geen EHBO kennis, dus bij een druppel bloed beginnen de meeste al te schreeuwen... Daarnaast werd er ook gevraagd ALLE RK's naar dezelfde plek te sturen.. no way.. Maar achteraf bleek dat zij bedoelde om meer RK's naar de rotonde te sturen (iets waar ik direct op gereageerd heb en terug gekoppeld heb).

Citaat van: ir. Auditor link=msg=1257278 date=1397066427
Wat ik zelf fijn vind is zo min mogelijk behandelen als biker, dat doe je het liefste gewoon op een post, niet op straat of waar dan. Op een post heb je een goede werkomgeving, privacy, al het materiaal wat je maar kunt dromen.  Daarom helemaal eens met de beperktere bepakking op de fiets, maar waarom zou je niet meteen een looppost mee sturen achter het bike team aan? Het bike team is snel ter plaatsen en kan eerste handelingen verrichten, 10 minuten later is je looppost ter plaatsen en draag je over, zij begeleiden het s.o. naar een gewone post en regelen de verdere behandelling of maken de behandeling ter plaatsen af als je toch besluit ter plaatsen te behandelen. Dan zijn je bikers na maximaal 10 minuten weer inzetbaar. Wanneer je pas na 10 minuten op straat besluit dat het te lang gaat duren en je dan nog een looppost moet gaan regelen is je bike team zo 20 minuten niet inzetbaar.

Het slachtoffer zelf zat binnen in een sporthal.. we moesten even zoeken voordat we hem hadden gevonden (aandachtspuntje: waarom niemand bij de deur zetten.) Dus we hadden alle ruimte hem te behandelen.
Looppost was niet nodig, eer dat die er waren, waren wij al klaar.. vandaar niet naar gevraagd. Als wij bij aankomst hadden gezien dat het een lange behandeling ging worden, of omdat het slachtoffer naar de tent moest, wel direct gevraagd voor een looppost natuurlijk.

Overigens meldingen zijn er niet binnen gekomen die dag, buiten bovengenoemde van ons. Wel heeft de tent (die op de eindstreep stond) het behoorlijk druk gehad.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.