Mountainbike teams Rode Kruis

Auteur Topic: Mountainbike teams Rode Kruis  (gelezen 152584 keer)

0 gebruikers (en 28 gasten bekijken dit topic.

Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #400 Gepost op: 3 juli 2014, 22:37:36
Denk vooral ook aan (hard-)loopevenementen en evenementen in de binnenstad
CN NRK


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #401 Gepost op: 4 juli 2014, 12:12:22
De Biketeams hebben een beperkte inzet. Het terrein moet groot genoeg zijn en er moet om menigtes geen gefietst kunnen worden door backstage gebieden/achterafstraatjes.  Het moet ook weer niet te druk zijn want dan komen fietsen minder goed door menigtes heen dan looppattrouilles.
Een valkuil is het bekende rode kruis probleem. Zo gauw ehbo-ers een taakaccent hebben lijken ze opeens "beter" te zijn dan andere ehbo-ers en zul je zien dat er verdringing gaat plaatsvinden. De lopende ehbo-er kan minder ervaring opdoen en de gevallen waarin elke seconde telt zijn op 1 hand te tellen. Bovendien moeten Bikers vaak op hun houding letten en is snel ter plaatse vaak belangrijker dan veilig ter plaatse, wat een slechte uitstraling geeft. Bikers hebben een meerwaarde op redelijk drukke evenementen waar ze de lopende ehbo-er ondersteunen door bijvoorbeeld ruimte maken, begeleiden naar de post van een brancard. Zaken die op evenementen ook vaak door de beveiliging gedaan worden. Bikers vervangen m.i. geen loopploegen en je kunt echt niet minder mensen inzetten.

Het inzetten van voertuigen wordt  m.i. interessant als je met een bewegende massa (sport, wielrennen, hardlopen) te maken hebt. Dan wil je je ehbo-ers mee kunnen verplaatsen.

Biketeams zijn momenteel een hype in NL, en hun nut is nog niet bewezen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #402 Gepost op: 4 juli 2014, 12:19:01
Bikes gaan ook bij ons zeker geen vervanging zijn van de huidige mensen, maar een verrijking, zij kunnen makkelijker zich verplaatsen in de meeste gevallen. Alles heeft voor en nadelen, zowel lopende als fietsende patrouilles. En bij het ene evenement wegen de voordelen van een bike team op tegen de nadelen en anders. Het blijft een afweging die gemaakt moet blijven worden bij elke (grotere) inzet. Groter kan zowel zijn in oppervlakte maar ook in hulpverleners. Niet elk evenement met groot oppervlakte heeft veel hulpverleners. Wij zullen ze in het begin voor 3 a 4 inzetten per jaar gebruiken binnen onze eigen afdeling. Daarbuiten is de planning de bikes met bikers te verhuren aan de regio, waardoor ze rendabel worden.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #403 Gepost op: 4 juli 2014, 12:39:16
Ik ben als plv hoofd evenementenhulp wellicht bevooroordeeld, maar ik denk dat we specialistische functies zeker niet meer op afdelingsniveau moeten organiseren. Als elke afdeling een Biketeam gaat opzetten (want dat is "stoer") dan hebben we straks heel nederland volstaan met rode kruis fietsen en wel/niet getrainde mensen die op die fiets gaan zitten.

Is er eigenlijk wel eens onderzoek gedaan naar de Markt, of gaat iedereen er maar vanuit dat het gaat werken en rendabel gaat zijn?

Regionale (dus districtelijke) biketeams, waar vrijwilligers uit alle afdelingen op kunnen inschrijven, is denk ik de enige manier. Alle bikers een gedegen (gelijke) opleiding, minimaal 4 sterren diploma, goed aannamebeleid (evenementen en vrijwilligers) en een goede anlyse van het nut bij elk evenement voor ze ingezet worden. Dit is wat mij betreft de basis voor een functioneel biketeambestand in Nederland.
Niet inzetten om het inzetten, maar inzetten waar nodig en nuttig. En dan analyseren of het rendabel en kostendekkend is en evt zelfs wat het effect van biketeams is op de hulpverlening.

En nee Grumpy, dit is niet op Roermond gericht, maar algemeen, wij hebben in Den Haag immers ook een Biketeam, en daar is dit ook nog niet geregeld.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #404 Gepost op: 4 juli 2014, 12:43:43
Dat is niet helemaal waar Golly....misschien nog niet evidenced-based doch in moeilijk bereikbare gedeeltes van Nld is het een feit dat je met een quad en/of mountainbike sneller ter plaatse bent...net als in druk stedelijk gebied (zoals Hoog-Catharijne).

Er moet idd een bepaalde infrastructuur zijn om echt effectief te zijn...maar beide hebben we hier ervaring in om de positieve effecten te weten.

En ja...wat je zegt over EHBO'ers....helaas klopt het...dat geld ook voor EHBO'ers en RK-personeel dat zichzelf zo belangrijk vind dat ze een SOL op de kleding moeten hebben en/of helmen moeten aanschaffen voor THV omdat ze daar een belangrijke rol in hebben. Maar zowel voor de EHBO'ers als voor ambulancepersoneel geldt...'doe lekker gewoon dan doe je gek genoeg' en 'schoenmaker blijf bij je leest'.....


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #405 Gepost op: 4 juli 2014, 12:52:29
Dat er plekken zijn waar Bikes (ehbo of ambu) nut kunnen hebben ontken ik niet. Ik vraag me alleen af of we niet allemaal bikes nemen omdat het stoer is en vervolgens bij elk evenement bikes neerzetten omdat het rendabel moet worden.

Als je het goed doet, dan heb je goede fietsen, kleding, helmen en een poule goed getrainde mensen en dat is duur. Als je dan vervolgens zo veel biketeams hebt dat ze elk 2x per jaar echt nuttig ingezet kunnen worden haal je de kosten er nooit uit en is het niet rendabel. Zo heeft ook niet elke RAV een ambubike.

We denken verkeerd om, eigenlijk moeten we kijken, hoe veel evenementen zijn er op jaarbasis waarbij een biketeam toegevoegde waarde heeft (op basis van EB criteria) en dan kijken hoeveel bikes en vrijwilligers er nodig zijn in NL. Als er in elk District (=VR) een rode kruis biketeam is dan kun je altijd bikes en/of vrijwilligers van andere districten te hulp vragen. Wellicht is dit zelfs veel!

Waar ik alleen voor pleit is een meer zakelijke approach, we moeten immers geen collectegeld in biketeams gaan pompen :P
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #406 Gepost op: 4 juli 2014, 12:56:52


Helemaal correct. Net zoals binnen de ambulancezorg is er binnen de EHBO en RK organisaties geen eenheid en geen afstemming van zaken en taken. Elke organisatie zijn eigen targets; heilige huisjes en stokpaardjes. En vooral....beter willen zijn dan een ander..... :-X


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #407 Gepost op: 4 juli 2014, 15:14:06
Citaat van: Golly link=msg=1281907 date=1404471149
Dat er plekken zijn waar Bikes (ehbo of ambu) nut kunnen hebben ontken ik niet. Ik vraag me alleen af of we niet allemaal bikes nemen omdat het stoer is en vervolgens bij elk evenement bikes neerzetten omdat het rendabel moet worden.

Als je het goed doet, dan heb je goede fietsen, kleding, helmen en een poule goed getrainde mensen en dat is duur. Als je dan vervolgens zo veel biketeams hebt dat ze elk 2x per jaar echt nuttig ingezet kunnen worden haal je de kosten er nooit uit en is het niet rendabel. Zo heeft ook niet elke RAV een ambubike.

We denken verkeerd om, eigenlijk moeten we kijken, hoe veel evenementen zijn er op jaarbasis waarbij een biketeam toegevoegde waarde heeft (op basis van EB criteria) en dan kijken hoeveel bikes en vrijwilligers er nodig zijn in NL. Als er in elk District (=VR) een rode kruis biketeam is dan kun je altijd bikes en/of vrijwilligers van andere districten te hulp vragen. Wellicht is dit zelfs veel!

Waar ik alleen voor pleit is een meer zakelijke approach, we moeten immers geen collectegeld in biketeams gaan pompen :P

Jij bent mij voor :P O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #408 Gepost op: 5 juli 2014, 12:05:12
Citaat van: Golly link=msg=1281891 date=1404468742
De Biketeams hebben een beperkte inzet. Het terrein moet groot genoeg zijn en er moet om menigtes geen gefietst kunnen worden door backstage gebieden/achterafstraatjes.  Het moet ook weer niet te druk zijn want dan komen fietsen minder goed door menigtes heen dan looppattrouilles.
Een valkuil is het bekende rode kruis probleem. Zo gauw ehbo-ers een taakaccent hebben lijken ze opeens "beter" te zijn dan andere ehbo-ers en zul je zien dat er verdringing gaat plaatsvinden. De lopende ehbo-er kan minder ervaring opdoen en de gevallen waarin elke seconde telt zijn op 1 hand te tellen. Bovendien moeten Bikers vaak op hun houding letten en is snel ter plaatse vaak belangrijker dan veilig ter plaatse, wat een slechte uitstraling geeft. Bikers hebben een meerwaarde op redelijk drukke evenementen waar ze de lopende ehbo-er ondersteunen door bijvoorbeeld ruimte maken, begeleiden naar de post van een brancard. Zaken die op evenementen ook vaak door de beveiliging gedaan worden. Bikers vervangen m.i. geen loopploegen en je kunt echt niet minder mensen inzetten.

Het inzetten van voertuigen wordt  m.i. interessant als je met een bewegende massa (sport, wielrennen, hardlopen) te maken hebt. Dan wil je je ehbo-ers mee kunnen verplaatsen.

Biketeams zijn momenteel een hype in NL, en hun nut is nog niet bewezen.

Het kan wel vaker nuttig zijn om de lopende RK-ers aan te vullen met een vpk en assisterende op de fiets, die (in beperkte mate) binnen het ALS spectrum kunnen werken. Je moet je daarbij wel afvragen of het RK hierin een geschikte organisatie is.

Daarbij kan je natuurlijk ook altijd achterin een politiewagen met blauw-blauw o.i.d. stappen als je naar een melding verder weg moet, maar je hebt dan wel je fiets bij om je snel zelfstandig te kunnen verplaatsen.


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #409 Gepost op: 5 juli 2014, 19:47:08
Ik volg niet helemaal waar je heen wil met je verhaal.
EHBO'ers zijn geen verpleegkundigen en ik ken ook géén evenementenhulp-organisatie die zelf verpleegkundigen in dienst heeft speciaal voor evenementen. Meestal worden er verpleegkundigen ingezet die in hun dagelijks leven iets anders doen. Om die dan te trainen voor op een bike lijkt me niet logisch: Ze worden los ingehuurd/gevraagd bij evenementen; dus waarom zou de 'hoofdaannemer' ze trainen op de bike?

Daarnaast, bij de politie instappen.. met blauw blauw.. wat voor meerwaarde heeft dat? Politiewagens hebben een AED, personeel is getraind in BLS en een EHBO'er mag niets meer doen dat de agenten die er rechtstreeks heen kunnen rijden.

Ik ben het eens met Golly, de nut van inzetten (buiten dat het voor promotie en aantrekken van jongere vrijwilligers nuttig is) en kostendekkendheid moet onderzocht worden voordat er een smak geld aan uitgegeven worden.

Een Biketeam kost klauwen vol geld: Aanschaf van de fietsen, persoonlijke beschermingsmiddelen (helm, handschoenen etc), eerste training van je mensen, fietstassen etc. etc. En de volgende jaren: onderhoudscontract voor de fietsen, afschrijving/vervanging, trainingsdagen voor de bikers, afschrijving van het andere materiaal. En dan ook nog kleding: Speciaal voor bikers iets aanschaffen en wat? Per biker of algemeen gebruik? Hoe zit het met het vervoer naar evenementen toe? Je bent zo enkele duizenden euro's kwijt de eerste jaren.

Daarnaast is een fiets ook een wapen als di verkeerd gebruikt wordt. Welke extra risico's levert het fietsen door drukte of woest terrein op? Welke schade/klachten / merkafbreuk kun je verwachten als het fout gaat? Hoe selecteer je de juiste mensen?

Het starten en houden van een biketeam is niet zo simpel als een stel fietsen kopen...