Mountainbike teams Rode Kruis

Auteur Topic: Mountainbike teams Rode Kruis  (gelezen 152601 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #90 Gepost op: 27 februari 2007, 16:00:13
Ik heb naast het basisniveau en de de benodigde trainingen nog een ander discussiepunt dat speelt bij het Rode Kruis Utrecht, waar het biketeam gestationeerd is.
Een interessante is bijvoorbeeld hoe het zit met verkeersregels. De eerstvolgende grote inzet is een grote en drukbezochte marathon (de Fortis marathon). Hoe moet het biketeam zich aan de verkeersregels houden? Even een stukje op de stoep fietsen om geen overlast te veroorzaken voor de hardlopers, of juist even door de berm heen achter het publiek langs, door rood licht rijden in geval van spoed, tegen de rijrichting in fietsen... wat zou wel en niet toegestaan moeten zijn voor de EHBO-ers van het biketeam?
Ik ben ook hierbij weer benieuwd naar jullie reacties; dit is in ieder geval een punt waar we nu een beetje mee stoeien.

Beste ThomasW,

Ik denk dat je onder normale condities je gewoon aan de spelregels moet houden..
Ik denk dat wanneer je een inzet hebt, Dus je moet met spoed naar een incident, dat er een soort gedoog regeling kunt afspreken met de lokale politie.  

Verder is een parcour voor evenement, meestal afgezet.. en daarmee heb je te houden aan de spelregels van de opdrachtgever.. Ik zou eens in overleg gaan met de opdrachtgever, c.q. evenementen organisatie.

Normaal hebben wij geen ontheffing om bij voorbeeld snel te varen met onze boot voor een uitruk om sommige stukken.. Echter bij een uitruk, zal de waterpolitie, eventueel na navraag bij de kustwacht, geen bekeuring schrijven..

ThomasW

• Forum gebruiker
Reactie #91 Gepost op: 27 februari 2007, 16:14:35
Over bekeuringen maak ik me niet zo druk; ik denk dat we het wel heel bont moeten maken voordat de politie het Rode Kruis een bekeuring geeft voor een verkeersovertreding. Maar ik heb in mijn hoofd ook verzekeringen zitten; stel dat je bijvoorbeeld door de berm rijdt om van de weg naar een ventweg te komen (ik noem maar iets), en je veroorzaakt dan een ongeluk of komt ten val, dan weet ik niet of de verzekering dit soort schade -  ontstaan door overtredingen - willen vergoeden. Rescue, hebben jullie daar ervaring mee met de boten? Of andere jurisprudentie? Ik ben benieuwd...

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 27 februari 2007, 17:18:42
Dat soort schades vallen gewoon onder je aansprakelijkheidsverzekering en ongevallenverzekering van het RK..

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #93 Gepost op: 27 februari 2007, 21:37:57
Dus hij vindt rood licht niet toegestaan en over de stoep wel, terwijl we het allebei wettelijk gezien niet mogen.

Ja, om de simpele reden dat door rood licht over het algemeen veel meer risico met zich meebrengt dan over de stoep of door de berm.
Zo zijn er natuurlijk wel meer voorbeelden te noemen. Net wat Peter zegt, zijn afspraken met politie Utrecht denk ik van belang. Al is het maar met één hoge pief bij wie je terecht kan om een eventuele bekeuring kwijt te schelden (wel afsrpaken op papier, voor de zekerheid).

Bij een evenement is het handig als de politie het meeneemt in de briefing, dat jullie rondrijden met MTB's, zodat agenten daar niet voor bekeuren (voor de overfanatieke aspirant :P).

Ik ben benieuwd of wetgeving in de toekomst zal veranderen, voor wat betreft ontheffingen voor hulpverleners op de fiets, nu steeds meer hulpdiensten gebruik maken van de mountainbike voor 1e lijns inzet.

Die foto's trouwens, zijn die achter de Galgenwaard genomen?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

7194

• Senior gebruiker
Reactie #94 Gepost op: 27 februari 2007, 22:19:43

Die foto's trouwens, zijn die achter de Galgenwaard genomen?
Een beetje ruim gezien, ja...  ;)

Michel D.

• POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
Reactie #95 Gepost op: 5 maart 2007, 18:31:06
En we zijn inmiddels in het nieuws! In het gloedjenieuwe maandblad BikeFreak, (het maandblad voor de Nederlandse mountainbiker) staat een klein artikeltje in de nieuwsrubriek:

sorry voor het slechte fotootje..

groetjes, Michel

Michel D.

• POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
Reactie #96 Gepost op: 5 maart 2007, 19:14:10
En nog even een mooie pic:

frankj

• Gast
Reactie #97 Gepost op: 5 maart 2007, 21:07:36
gave foto michel..............

Michel D.

• POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
Reactie #98 Gepost op: 31 maart 2007, 12:34:24
Even een reminder:

Volgende week maandag, 9 april, zal het biketeam van het Rode Kruis Utrecht-Midden voor het eerst een grote inzet draaien. Dit is bij de Fortis Marathon Utrecht waarvan de start-finish bij de Jaarbeurs in Utrecht is. Onze snelle interventieteams zijn uitgerust met AED's en natuurlijk de gebruikelijke verbandmiddelen. Inmiddels zijn er ook bikers van ons meegeweest met een biker van de politie Utrecht om een deel van een dienst te ervaren hoe het fietsen in drukke (stads)gebieden is en handigheden te leren. Wie weet zien jullie ons over het parcours of op TV nog langs fietsen!

groetjes, Michel

ThomasW

• Forum gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 4 april 2007, 21:09:19
Een artikel in het stadblad is verschenen over de Fortis Maratahon en dat het Rode Kruis Biketeam daar voor het eerst groot ingezet gaat worden. Zie:  http://www.riddersborch18.demon.nl/Rodekruis.JPG

De foto is op hoge resolutie en is in te zoomen voor als het niet te lezen is (lukt het niet, dan downloaden en inzoomen)

De oplage van het stadsblad is bijna 200.000 stuks, dus dat is mooie publiciteit voor het Rode Kruis Utrecht!