Mountainbike teams Rode Kruis

Auteur Topic: Mountainbike teams Rode Kruis  (gelezen 151354 keer)

0 gebruikers (en 28 gasten bekijken dit topic.

ehboŽer quinten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #280 Gepost op: 23 september 2012, 11:51:30
Het uitrustingsniveau van Medical Bikers (First Response, Ambulance, EHBO) zijn ook geen eenheidsworst, dus de uitrusting hoeft ook niet het zelfde..

Een Medical Biker in grote stad in het publieke domein, zal veel langer op assistentie, moeten wachten, langere fietstijden, hele dag op de fiets,   Zal uitgebreidere uitrusting, en specifiekere kleding moeten hebben.  

Een biker die een fietstocht begeleidt zal misschien wel weer een andere uitrusting nodig hebben.

Een biker die alleen af en toe even hoeft te fietsen, van ongeveer 5 minuten, en die ook nog binnen 5 minuten versterking krijgt van een team kan misschien wel af met een simpel heuptasje of een vest met simpele eerste hulp middelen.

Dus alles hangt af, van de aard van de inzet, aard van terrein, aard van de werkzaamheden.  

Soms is een mountainbike geschikt, soms zijn er misschien wel handiger fietsen te bedenken.

Ik denk dat Rescue daar zeker een punt heeft. Natuurlijk zijn er zat producten te krijgen en zijn er genoeg praktijkvoorbeelden.
Kijk naar de London Ambulance Service, de RAVU enz. enz.
Wat we echter niet moeten vergeten is dat deze diensten zorg verlenen op ALS niveau. Deze zorg vergt simpelweg meer uitrusting.
De opbergmiddelen die zij gebruiken voor hun biketeams zijn daarop afgestemd.
Binnen het Rode Kruis leveren we 'zorg' op EHBO niveau, en specifiek voor die 'zorg' bestond nog geen geschikt product.
Wij waren van mening dat de fietstassen niet mogen uitsteken in de breedte waardoor de biker uit evenwicht gebracht wordt.
Door die eis vallen producenten zoals Peli Case en PAX (bestaande fietstas) af.
Wij hebben daarom een eigen product laten ontwikkelen waar we ontzettend tevreden over zijn. In eerste instantie bedoelt voor eigen gebruik, maar als andere afdelingen mee willen en kunnen liften op dit "succes", why not?


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #281 Gepost op: 23 september 2012, 17:29:40
Binnen het Rode Kruis leveren we 'zorg' op EHBO niveau, en specifiek voor die 'zorg' bestond nog geen geschikt product.
Niet iedere afdeling is blijven steken op het EHBO niveau hoor ;)
afd. Nijmegen e.o. levert zorg op basis huisartsenniveau en zo zijn er nog wel meer afdelingen die zorg op een hoger niveau bieden dan EHBO zorg.
Binnen de afd Nijmegen e.o. kunnen we bijvoorbeeld ook ALS zorg leveren. Alleen is er voor nu voor gekozen om dat niet te doen omdat er genoeg commerciele aanbieders zijn die dat doen.


ehboŽer quinten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #282 Gepost op: 23 september 2012, 18:03:11
Niet iedere afdeling is blijven steken op het EHBO niveau hoor ;)
afd. Nijmegen e.o. levert zorg op basis huisartsenniveau en zo zijn er nog wel meer afdelingen die zorg op een hoger niveau bieden dan EHBO zorg.
Binnen de afd Nijmegen e.o. kunnen we bijvoorbeeld ook ALS zorg leveren. Alleen is er voor nu voor gekozen om dat niet te doen omdat er genoeg commerciele aanbieders zijn die dat doen.

Er zullen ongetwijfeld afdelingen zijn die zichzelf geprofessionaliseerd hebben en een hoger niveau zorg aan kunnen bieden. Een goede ontwikkeling!
Ik denk echter dat het gros van de afdelingen zorg op EHBO niveau aanbieden.
Zeker als we kijken naar de biketeams van het Rode Kruis denk ik dat er bijzonder weinig teams zullen zijn die zorg aanbieden op ALS niveau en die daar tot uitgerust zijn.
Voor hen zijn de ontwikkelde tassen minder geschikt en is een alternatief zoals in gebruik bij de RAVU wellicht een goede oplossing.

Wat is de mening over de tassen? Een goede oplossing of zouden jullie voor een ander product kiezen?  
Zoals het er nu naar uitziet zullen naast de biketeams in Zeeland in de toekomst ook het team van Tilburg deze tassen gaan gebruiken.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #283 Gepost op: 23 september 2012, 18:40:45
Bieden gewone rugtassen niet voldoende ruimte? en mogelijkheden?

Nog goedkoop ook want die heb je al liggen in veel gevallen.


ehboŽer quinten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #284 Gepost op: 23 september 2012, 18:50:33
Bieden gewone rugtassen niet voldoende ruimte? en mogelijkheden?

Nog goedkoop ook want die heb je al liggen in veel gevallen.

Rugtassen op de bike hebben een tal van nadelen:
  • Het fietst bijzonder onprettig, ze houden zweet vast en beperken je sterk in je bewegingsvrijheid
  • Rugtassen verhogen je zwaartepunt, waardoor je sneller uit balans raakt en valt
  • Rugtassen kunnen een risico vormen bij een eventuele val omdat je een extra klap in je rug krijgt
  • Rugtassen zijn niet comfortabel om de hele dag mee te fietsen. De meeste biketeams zijn constant aan het patrouilleren, ook als ze geen melding hebben.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #285 Gepost op: 23 september 2012, 19:00:02
Rugtassen op de bike hebben een tal van nadelen:
  • Het fietst bijzonder onprettig, ze houden zweet vast en beperken je sterk in je bewegingsvrijheid
  • Rugtassen verhogen je zwaartepunt, waardoor je sneller uit balans raakt en valt
  • Rugtassen kunnen een risico vormen bij een eventuele val omdat je een extra klap in je rug krijgt
  • Rugtassen zijn niet comfortabel om de hele dag mee te fietsen. De meeste biketeams zijn constant aan het patrouilleren, ook als ze geen melding hebben.

duidelijk :)


tnkdriver82

  • Ambulance chauffeur / Het NL Rode Kruis / SIGMA-lid / ex-DBBO en Militair
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #286 Gepost op: 24 september 2012, 02:55:23
Wat ik niet snap is dat er zoveel over nagedacht word e.d terwijl er een standaard concept bestaat, de ambulance fiets.. 2 simpele fietskoffers en een tas op het stuur.. thats all en genoeg lijkt mij?




Juist komen we weer terug op het zorg niveau wat aangeboden word. Bij de RAVU bieden ze dan ook ALS niveau. ik heb uitgebreid met deze heren gesproken aantal jaren geleden. Voor ons (rode kruis biketeams) die hoofdzakelijk alleen BLS leveren moeten we niet te veel mee sjouwen. Geen overbodig gewicht. Dit is dus weer afhankelijk van het evenement. Maar zoals deze bike uitgerust is, is dit voor ons niet nodig. Uit ervaring is gebleken dat de AGU tassen die gebruikt werden tot heden niet voldoen. Door kosten gebrek en uitblijven van landelijke aansturing was er voor dat Afdeling Hulst/Zeeland niets beschikbaar. ehbo'er quinten heeft de mogenlijkheid en budget gehad om hier in door te ontwikkelen omdat de landelijke afdeling (nog steeds) op zich liet wachten. Ik heb hun tassen persoonlijk gezien en op persoonlijke voorkeur na waren deze tassen eindelijk een ideaal concept voor hulpverlening per bike. Tevens kwa kleur en uitstraling nog steeds in uniform met het rode kruis. de tassen zijn handig in te delen, makkelijk schoon te maken en te onderhouden, een stevige mal waarin ook beschermt is denk dan aan de AED. en het steekt niet uit zoals de tassen en koffers van de ALS team dat wel doen. ik ben van mening dat er snel te veel meegenomen word. wij gaan er in de toekomst ook niet snel mee op uit met een tas voor op het stuur. dit is ook balans verstoring en als ik het niet nodig heb (zoals extreem grote evenementen) dan gaat ook die tas niet meer mee.


ehboŽer quinten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #287 Gepost op: 24 september 2012, 10:01:17

Juist komen we weer terug op het zorg niveau wat aangeboden word. Bij de RAVU bieden ze dan ook ALS niveau. ik heb uitgebreid met deze heren gesproken aantal jaren geleden. Voor ons (rode kruis biketeams) die hoofdzakelijk alleen BLS leveren moeten we niet te veel mee sjouwen. Geen overbodig gewicht. Dit is dus weer afhankelijk van het evenement. Maar zoals deze bike uitgerust is, is dit voor ons niet nodig. Uit ervaring is gebleken dat de AGU tassen die gebruikt werden tot heden niet voldoen. Door kosten gebrek en uitblijven van landelijke aansturing was er voor dat Afdeling Hulst/Zeeland niets beschikbaar. ehbo'er quinten heeft de mogenlijkheid en budget gehad om hier in door te ontwikkelen omdat de landelijke afdeling (nog steeds) op zich liet wachten. Ik heb hun tassen persoonlijk gezien en op persoonlijke voorkeur na waren deze tassen eindelijk een ideaal concept voor hulpverlening per bike. Tevens kwa kleur en uitstraling nog steeds in uniform met het rode kruis. de tassen zijn handig in te delen, makkelijk schoon te maken en te onderhouden, een stevige mal waarin ook beschermt is denk dan aan de AED. en het steekt niet uit zoals de tassen en koffers van de ALS team dat wel doen. ik ben van mening dat er snel te veel meegenomen word. wij gaan er in de toekomst ook niet snel mee op uit met een tas voor op het stuur. dit is ook balans verstoring en als ik het niet nodig heb (zoals extreem grote evenementen) dan gaat ook die tas niet meer mee.

Tnkdvriver82 heeft zeker een punt. Bij de meeste inzetten waar een biketeam wordt ingezet zijn ook vaste EHBO posten aanwezig. Het is dus niet noodzakelijk om per bike dezelfde verbandinhoud mee te nemen.
Een minimalistische Eerste Hulp uitrusting waarmee spoedeisende gevallen kunnen worden geholpen in één achtertas en een AED uitrusting in de andere achtertas is dan voldoende.
Voor evenementen waarbij die bijvul mogelijkheid niet bestaat kan de stuurtas meegenomen worden.
Met de stuurtas rijden is goed mogelijk maar je moet er wel aan gewend zijn.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #288 Gepost op: 24 september 2012, 20:26:14
Tnkdvriver82 heeft zeker een punt. Bij de meeste inzetten waar een biketeam wordt ingezet zijn ook vaste EHBO posten aanwezig. Het is dus niet noodzakelijk om per bike dezelfde verbandinhoud mee te nemen.
Een minimalistische Eerste Hulp uitrusting waarmee spoedeisende gevallen kunnen worden geholpen in één achtertas en een AED uitrusting in de andere achtertas is dan voldoende.
Voor evenementen waarbij die bijvul mogelijkheid niet bestaat kan de stuurtas meegenomen worden.
Met de stuurtas rijden is goed mogelijk maar je moet er wel aan gewend zijn.

ik sluit mij daar volledig bij aan.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ehboŽer quinten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #289 Gepost op: 25 september 2012, 22:33:03
Zijn er mensen die naar de tassen zelf hebben gekeken? Wat zijn jullie op- en aanmerkingen?
Ik ben best benieuwd...