Mountainbike teams Rode Kruis

Auteur Topic: Mountainbike teams Rode Kruis  (gelezen 151482 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #70 Gepost op: 25 februari 2007, 20:36:46
Jeps, met de mountainbike fietsen is echt iets anders dan met de gewone fiets fietsen. Het is nu zo dat het kernteam mountainbike bestaat uit alleen maar mensen die zelf ruime ervaring hebben met mountainbiken en er zelf eentje in het bezit hebben. Zo kunnen we garanderen dat de mountainbikers weten hoe ze met hun 'voertuig' om moeten gaan en ook technisch weten hoe die in elkaar zit. Er is zelfs een professioneel mountainbiker (biketeam politie Utrecht) in het kernteam die het niveau hoog houdt. Ook heeft de politie positief gereageerd op ons verzoek een dag te mogen trainen in hun politie-bike-trainingscentrum.

Hopelijk zijn je zorgen over het niveau van het biketeam hiermee een beetje gerustgesteld ;)


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #71 Gepost op: 25 februari 2007, 20:59:45
Het is nog beter als jullie een IBT fietstraining gaan doen. Dat heeft die biker ook moeten doen. Is wel zo handig ivm jullie verzekering. Zie het even als een tip ;)


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #72 Gepost op: 25 februari 2007, 22:06:52
Tja, het hangt er maar vanaf hoe ver je wilt gaan met fietsen. We hoeven niet te weten hoe je met 30 kilometer per uur een verdachte neerschiet vanaf de mountainbike of hoe je met mensen vecht terwijl je op de fiets zit. Ik zou graag zo'n training willen doen, maar ik vrees dat het geld kost en dat het RK Utrecht Midden dat niet zo ziet zitten. Ik denk dat ze daar zeggen dat het niet nodig is voor de manier waarop wij de fietsen gaan gebruiken.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #73 Gepost op: 25 februari 2007, 22:38:44
De IPMBA heeft een speciale training voor EMS-bikes.. Deze is iets anders omdat de EMS-Bike met zwaardere fietsen en bepakking rijden dan politieagenten.

IPMBA Equipmentlijst voor EMS en SAR bike teams



Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #74 Gepost op: 25 februari 2007, 23:10:33
Dat lijkt me geen Nederlandse training ;)
Arts  www.alphalog.nl


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #75 Gepost op: 25 februari 2007, 23:16:15
Dat lijkt me geen Nederlandse training ;)

Het is een internationale organisatie met instructeurs in diverse landen. Deze training kan ook in Nederland gegeven worden ;) (en wordt hier dacht ik daadwerkelijk ook gevolgd)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #76 Gepost op: 25 februari 2007, 23:17:32
Zekers.. o.a. door Bikepatrol


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #77 Gepost op: 25 februari 2007, 23:29:32
De IPMBA heeft een speciale training voor EMS-bikes..  

Lijkt me erg professioneel allemaal. Zo'n cursus lijkt me zeer interessant, leerzaam en erg gaaf. Ik zou 'm graag volgen. Maar is ie echt nodig?... (daar heb ik een beetje mijn twijfels over).
In het kernteam zitten geen onervaren mountainbikers. Het zijn allemaal mensen met mountainbiken als hoofdsport of zelfs als beroep. Geeft dat niet al een voldoende basisniveau?


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #78 Gepost op: 26 februari 2007, 15:08:49
Tja, het hangt er maar vanaf hoe ver je wilt gaan met fietsen. We hoeven niet te weten hoe je met 30 kilometer per uur een verdachte neerschiet vanaf de mountainbike of hoe je met mensen vecht terwijl je op de fiets zit. Ik zou graag zo'n training willen doen, maar ik vrees dat het geld kost en dat het RK Utrecht Midden dat niet zo ziet zitten. Ik denk dat ze daar zeggen dat het niet nodig is voor de manier waarop wij de fietsen gaan gebruiken.

De IBT fietstraining geeft je bepaalde handvaten voor het fietsen. En heeft niets te maken met het neerschieten van een vd. Snap trouwens niet hoe je aan die onzin komt. Het geeft je gewoon een betere beheersing van je fiets onder alle omstandigheden.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #79 Gepost op: 26 februari 2007, 16:33:53
De IBT fietstraining geeft je bepaalde handvaten voor het fietsen. En heeft niets te maken met het neerschieten van een vd. Snap trouwens niet hoe je aan die onzin komt. Het geeft je gewoon een betere beheersing van je fiets onder alle omstandigheden.

Wat thomas zal bedoelen is dat aanhoudingstechnieken e.d. die in de IBT-opleiding zitten voor bikers, totaal irrelevant zijn voor de taak die wij als EHV-ers uitoefenen (hij maakt een kleine overstatement  :)).

Het lijkt alsof er nogal zwaar wordt getild aan zo'n cursus/opleiding/training, althans door sommigen. Als EHV-er, zoals wij van het NRK, ben je niet vrijgesteld van welk reglement dan ook. Dus trucjes als van trappen af fietsen hebben wij helemaal niet nodig omdat wij dat nou eenmaal niet mogen (aannemende dat de meeste trapjes waar je mee te maken krijgt als urban-fietser binnen een voetgangersgebied liggen). Zoals Thomas als zei, fietsen wij veel als hobby waardoor de controle over en beheersing van de fiets ruimschoots voldoende is.

En over dat gedoe met het fietsen van zware tassen.... nooit scholier geweest zeker die 10-15 km moest fietsen met een zware boekentas achterop?  ;) Daar heb je echt geen aparte cursus voor nodig. Die EMS-cursussen waarover in dit topic wordt gesproken is voor ons in NL misschien leuk, maar tis natuurlijk ook commerciele handel.

gr. Michel