Erny geeft het al aan, wat is de waarde van een dergelijk persbericht. Vanuit gaande dat de personen die de enquete hebben ingevuld, ook enigszins representatief zijn voor de gemiddelde reddingsbrigade. Ik heb een dergelijke enquete ook voor mijn werkgever in moeten vullen, maar daar bestond de vragenlijst uit meer dan 120 vragen en werd de mogelijkheid geboden om genuanceerder te antwoorden.
Maar als je even informeert bij je mede-redders en daar vraagt wat zij onder geweld verstaan, ligt daar al een wereld van verschil. Ik heb beroepsmatig een agressie protocol, maar als vrijwilliger van een reddingsbrigade bestaat deze niet. Als RedNed een dergelijk persbericht uitvaardigt, laten ze dan eerst aan de basis gaan werken, alvorens hier zo hoog van de toren te blazen en niet achteraf gaan bekijken of de oorzaak van de agressie niet bij de reddingsbrigade leden ligt, omdat zij te ongeschoold zijn.
En dan nog een praktische kanttekening. De vrijwilligers willen dezelfde bescherming als een ambulance broeder. Als ambulance broeder zorg ik voor mijn veiligheid en dat van mijn collega en patičnt. Voor de hele samenleving is duidelijk wie ik ben en wat ik kom doen. Het mag voor reddingsbrigades misschien duidelijk zijn wie ze zijn, maar wat doen ze daar eigenlijk? Ze hebben helemaal geen wettelijke, of anders vastgelegde taken in de OOV.
Volgens een woordvoerder lijkt het erop dat voornamelijk mensen die last hebben van een afzetting agressief worden.
Ben overigens heel nieuwsgierig naar de incidenten waar dusdanig fysiek geweld is gebruikt, zodat ziekenhuis opname gewenst was. Hier heb je eigenlijk namelijk nooit last van agressie want je zorgt ervoor dat de stranbezoeker zelf de lijn vasthouden en dat zij "verantwoordelijk" zijn voor de ruimte. En degene die voor aan staan, hebben de lijn en houden de rest op afstand en hebben het beste uitzicht. Die positie geven ze echt niet op!!!
RR
(onzinnige persberichten > > das pas agressie opwekkend)