Helft reddingsbrigadiers geconfronteerd met geweld

Auteur Topic: Helft reddingsbrigadiers geconfronteerd met geweld  (gelezen 4486 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bleij

• Senior gebruiker
Gepost op: 20 oktober 2006, 20:02:58
Helft reddingsbrigadiers geconfronteerd met geweld
20 Oktober 2006 (ANP)

NOORDWIJK - Bijna de helft van alle vrijwillige reddingsbrigadiers krijgt te maken met geweld. In alle gevallen worden de vrijwilligers uitgescholden, in 25 procent van de incidenten is er sprake van fysiek geweld. In 1,25 procent van de incidenten moeten vrijwilligers naar het ziekenhuis.

Dat heeft de Reddingsbrigade Nederland vrijdag laten weten naar aanleiding van een zogeheten Quickscan onder 5000 vrijwilligers. De brigade onderzocht het geweld tegen vrijwilligers naar aanleiding van recente berichtgeving over geweld tegen ambulancebroeders.

Tevens hoopt de brigade dat minister Johan Remkes (Binnenlandse Zaken) de vrijwilligers op dezelfde manier zal beschermen als ambulancepersoneel. Dat moet worden vastgelegd in een actieprogramma dat de minister binnenkort presenteert.

De Reddingsbrigade doet nog onderzoek naar de aard van het geweld. Volgens een woordvoerder lijkt het erop dat voornamelijk mensen die last hebben van een afzetting agressief worden. Daarnaast zijn ook slachtoffers in staat de vrijwilligers uit te schelden. De brigade bekijkt ook of de vrijwilligers voldoende geschoold zijn om goed met geweld te kunnen omgaan.

Ervaringen hiermee ?

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2006, 22:25:24
Geen ervaringen, gelukkig, maar wel een aantal vraagtekens bij de waarde van dit onderzoek. De vragenlijst is de 17e om vijf uur verstuurd en sluitdatum de 19e een zeer korte invulperiode dus. Vraag me dan ook af op hoeveel reacties/ingevulde lijsten de conclussies zijn gebasseerd.
De vragen (uit mijn hoofd 4 stuks) zijn redelijk oppervlakkig en zwart wit. Ben benieuwd naar wat men dan precies onder fysiek/verbaal geweld verstaat.

Ik denk zeker dat geweld ook bij reddingsbrigades voorkomt, maar vind de conclussies zoals nu geformuleerd iets te kort door de boch. Ben blij dat ik morgen, als woordvoerder van onze vereniging, voor een week het land uit ben, want wacht nu al met spanning op alle pers die ook onze vereniging om een reactie zal vragen... 8)

Daarnaast hoop ik dat Redned een gedegen, landelijk, breed, onderzoek zal doen om beter inzicht te krijgen in het nu geconcludeerde en hoop ik dat de cjifers die er nu liggen daardoor iets genuanceerder zullen worden.
[img]/img]

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2006, 09:09:04
En natuurlijk willen ze dezelfde rechten als de ambulancechauffeurs: geweld tegen redders moet wel gestraft worden, hun zaken met voorrang behandeld en de straf moet -net als bij politie- dubbel zo "zwaar" zijn als dat bij een burger als gedupeerde het geval zou zijn.
Straks komen de bus- , daarna de taxichauffeurs, treinconducteurs en de pizza- en krantenbezorgers.

Geweldig, geef toch gewoon iedere burger voorrang en straf iedere misdadiger zwaarder!

Als je de vraag stelt "heb je wel eens geweld meegemaakt, zullen meer mensen die "wel" invullen het briefje terugsturen dan de niet stemmers.

Trouwens, de uitslag verbaasd me niets, geweld is ingebakken in de samenleving en wie dit nooit mee maakt, staat kennelijk buiten deze samenleving.
Geweld begint vaak al op de peuterspeelzaal.

(mijn moeder zit in een verzorgingstehuis en maakt zelfs daar nog veel geweld mee :P)

Henk

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2006, 09:40:28
Erny geeft het al aan, wat is de waarde van een dergelijk persbericht. Vanuit gaande dat de personen die de enquete hebben ingevuld, ook enigszins representatief zijn voor de gemiddelde reddingsbrigade. Ik heb een dergelijke enquete ook voor mijn werkgever in moeten vullen, maar daar bestond de vragenlijst uit meer dan 120 vragen en werd de mogelijkheid geboden om genuanceerder te antwoorden.

Maar als je even informeert bij je mede-redders en daar vraagt wat zij onder geweld verstaan, ligt daar al een wereld van verschil. Ik heb beroepsmatig een agressie protocol, maar als vrijwilliger van een reddingsbrigade bestaat deze niet. Als RedNed een dergelijk persbericht uitvaardigt, laten ze dan eerst aan de basis gaan werken, alvorens hier zo hoog van de toren te blazen en niet achteraf gaan bekijken of de oorzaak van de agressie niet bij de reddingsbrigade leden ligt, omdat zij te ongeschoold zijn.

En dan nog een praktische kanttekening. De vrijwilligers willen dezelfde bescherming als een ambulance broeder. Als ambulance broeder zorg ik voor mijn veiligheid en dat van mijn collega en patičnt. Voor de hele samenleving is duidelijk wie ik ben en wat ik kom doen. Het mag voor reddingsbrigades misschien duidelijk zijn wie ze zijn, maar wat doen ze daar eigenlijk? Ze hebben helemaal geen wettelijke, of anders vastgelegde taken in de OOV.

Citaat
Volgens een woordvoerder lijkt het erop dat voornamelijk mensen die last hebben van een afzetting agressief worden.

Ben overigens heel nieuwsgierig naar de incidenten waar dusdanig fysiek geweld is gebruikt, zodat ziekenhuis opname gewenst was. Hier heb je eigenlijk namelijk nooit last van agressie want je zorgt ervoor dat de stranbezoeker zelf de lijn vasthouden en dat zij "verantwoordelijk" zijn voor de ruimte. En degene die voor aan staan, hebben de lijn en houden de rest op afstand en hebben het beste uitzicht. Die positie geven ze echt niet op!!!

RR (onzinnige persberichten > > das pas agressie opwekkend)
Elke hulpverlening start met communicatie.

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2006, 18:49:25
Quickscan

Ik ben blij dat jullie een positieve instelling hebben en zeker het woordje Quickscan hebben gelezen.
De bond haakt ergens mooi op in en wat gebeurt er, ja hoor onze positivoos reageren meteen

Samen met jullie bereiken we wat mannen

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2006, 22:53:23
Iedereen herkent/doorziet toch meteen het verlangen "met de grote jongens mee te willen spelen". Dat is geen reclame, daar maak je jezelf bel..

Ik bedoel daarna wordt je nog minder serieus genomen.

Henk

bram@knrm

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2006, 23:30:51
Ben het wel met je eens RESCUE-RANGER....... de vraag blijft natuurlijk wat het geweld inhoud. (fysiek/ lichamelijk)
In de meeste gevallen kun je dit ZELF voorkomen, misschien wel door simpelweg de discussie niet aan te gaan.....!!!          

Zeker voor mensen die hier niet voor getraind zijn. Mensen die in de hulpverlening werken zoals ambulance, politie en brandweer zijn herkenbaar aan hun kleding en hebben (in de meeste gevallen) hier een cursus voor gehad. Als lid van een reddingsbrigade ben je niet altijd herkenbaar en ligt het ook aan de benadering c.q. uitdrukking naar bepaalde personen toe.

Denk dat je zelf ten alle tijde moet voorkomen dat je een discussie aangaat met geirriteerde of aggressieve personen..

Lifeliner

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2006, 23:37:58
Gelukkig met onze ploeg van Reddingsbrigade Dordrecht nog niet mee gemaakt..

Wel af en toe tijdens een evenement wat woordje horen vallen over hoe we eruit zagen met onze overlevingspakken.. maar als je dat negeerd :P merk je er niets van ;)

Wel dieptriest dat je als hulpverlener word uitgescholden en of geslagen  >:( je bent er toch om mensen te helpen.. of om zelf hulp nodig te hebben  ??? Helaas moeten wij als reddingswerkers hetzelfde ondergaan als Ambulance personeel. ik heb ze bij ons in de regio op de ambulance de laatste tijd veel gehoord over dit soort grappen.. naja, wat je grappen kunt noemen..

Hele foute instelling van de maatschappij!!!  >:(

case

• Junior gebruiker
  • **
    • IJRB
Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2006, 00:50:35
Toch komt verbaal geweld met enige regelmaat voor. Paar voorbeeldjes van onze situatie: Bij afsluiten van de zuidpier zijn in het verleden diverse leden uitgescholden en werd hen verteld dat ze wel "wisten waar ze woonden" toen ze daar stonden te posten. Terwijl bakken water er over heen spoelen en er borden, slagbomen en hekken staan en er doden en gewonden zijn gevallen. Nog steeds krijg je de wind van voren van sommige figuren.

Afgelopen zomer tijdens feestweek: 's avonds alarmering voor persoon te water in jachthaven. uitrukploeg die voor ehbodienst op de post aanwezig was gaat ter plaatse en wil boot van trailerhelling lanceren, maar ziet daar vanaf omdat gedreigd wordt de boot en hunzelf lek te steken als er iemand uit het water wordt gehaald. De reden? betrokkene was om arrestatie te voorkomen in de haven gesprongen en werd "beschermd" door zijn vriendjes. Politie nam toen ook even afstand van de menigte.

Paar jaar geleden: Lid stuurt na paar keer waarschuwen een groepje kinderen uit een voor anker liggende uitrukboot en ontvangt klap in gezicht van een omstander. Deze laatste werd even later gearresteerd was niet voor het eerst te gast bij de politie, maar toch.

Kortom geweld, verbaal en fysiek komt zeker wel voor.

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2006, 11:32:28
Ik had al gereageerd op het Reddingsnet forum maar omdat hier tenslotte weer andere mensen lezen nogmaals mijn reactie.
Het is een algemene tendens dat mensen assertiever worden en helaas heeft niet iedereen de geestelijke vermogens om fatsoenlijk met elkaar om te gaan.

Ik wil niet recht praten wat krom is. Alleen iets ter overweging.
Als 2 brigadepatrouilles met mensen onder de 20 afzonderlijk een aanvaring hebben met een oudere meneer met een bootje op het strand en een ouder lid met die zelfde meneer een praatje maakt en met een vriendelijke handdruk uit elkaar gaan, zou het dan alleen aan die meneer liggen?
Zou het er ook aan kunnen liggen dat jongeren die voor toezichthoudende taken worden ingezet te weinig bagage hebben t.a.v. mensenkennis en omgangs-/ communicatievormen in het algemeen en crisisbeheersing in het bijzonder?
Ik denk dat er dus mogelijk ook een taak ligt t.a.v. selectie van personeel en opleiding.

Ook ik denk dat de Quickscan de basis ontbeert en heb daarom NIET aan hieraan meegedaan, zeker met de brede opbouw aangaande leeftijd is de ervaringswereld heel verschillend en vrees dus dat de uitkomsten van dit onderzoekje niet representatief zijn.

Kees  8) , die tegen amerikanisatie in het algemeen is en strafverzwaring in het bijzonder.