Hoi,
Ik denk dat je goed moet kijken naar wat je gaat doen in je duikpak.
Een heavy-duty droogpak is erg sterk maar ook stugger en met name bedoeld om in te werken.
De reacreatieve duiker zwemt meer als dat er gewerkt wordt en zal zich dus lekkerder voelen in een wat dunner soepeler pak.
Ik heb zelf als instructeur gedoken in een Viking rubben-canvas drookpak van de marine en dat zit prima (mits de schoenen de juiste maat hebben) en is rekbaar.
De kans op lekkage is wat groter maar het is ook vrij eenvoudig zelf te repareren.
In de droogpakken van niet rekbaar materiaal zoals trilaminaat heb je meer ruimte nodig omdat je anders niet door je knieen kunt zakken etc, het pak zit dus losser met meer vouwen etc.
Momenteel duik ik met een compressed neopreen droogpak, het heeft het voordeel van een natpak (sluit goed aan om het lichaam) maar je blijft toch droog.
Een wolletje heb je meestel niet nodig (ik duik eigenlijk met alleen een wat dikker shirt) maar het nadeel is wel dat het wat gemakkelijk beschadigd. Het is dus minder geschikt om in te werken en ook wat minder geschikt voor minder ervaren duikers die nog wel eens tussen de oesters "landen".
Ik adviseer altijd naar een goed gesorteerde duikzaak te gaan (hier in Zeeland ondermeer in Scharendijke).
Wanneer je serieus van plan bent om een duikpak te kopen dan kun je vaak tegen geringe vergoeding of zelfs gratis proefduiken maken in de diverse type pakken.
Iedere duiker heeft zo zijn voorkeur en dus kun je alleen zelf bepalen welk duikpak voor welk doel het best geschikt is.
In je vrije tijd duiken in het zelfde pak als waarmee je als brandweer duiker werkt is misschien niet zo comfortabel, maar je kent het dan wel door en door en dat kan bij lastige inzetten toch een voordeel zijn.
jacques