Buitenlandse regelgeving

Auteur Topic: Buitenlandse regelgeving  (gelezen 5998 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roelof

  • Gast
Gepost op: 23 oktober 2006, 18:47:16
Beste allemaal

Ik ben opzoek naar de Duitse, Belgische en Engelse tegenhanger van het Bouwbesluit/Bouwverordening voor mijn scriptie (vluchten uit voetbalcomplexen). Wie kan mij aan deze tegenhangers helpen.

Roelof




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2006, 19:06:15
Beste allemaal

Ik ben opzoek naar de Duitse, Belgische en Engelse tegenhanger van het Bouwbesluit/Bouwverordening voor mijn scriptie (vluchten uit voetbalcomplexen). Wie kan mij aan deze tegenhangers helpen.

Roelof

In Engeland (UK) hebben ze vaak wetten die gemaakt zijn na 'rampen'. Na bradford is er volgens mij een wet gekomen voor de brandveiligheid van stadions. Na Kings Cross is er een wet gekomen voor metrostations. Dit noemen ze volgens mij vaak '....... Act'
Zie o.a. http://en.wikipedia.org/wiki/Bradford_City_disaster

ff googlen en je komt al een eind.... ;)
http://www.hse.gov.uk/LAU/lacs/63-2.htm Volgens mij moet je het nu wel zelf kunnen vinden...  :)

Voor de overige landen kan ik je nu even niet helpen maar misschien weten andere leden van het forum daar wel veel meer over (en misschien ook over de UK)... :)


Roelof

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2006, 08:38:39
Beste Palmpie,

Ik ben weer wat verder. Het is inderdaad een Sportact uit 1975 die later weer is vervangen. "Probleem is" dat de Engelse wetgeving moet worden aangeschaft. Da's minder. Heeft iemand nog Duitse en Belgische regelgeving op dit vlak voor mij ter beschikking of weet haar ik het kan halen?. De Duitse versie heet Brandschutz maar dat is leuk zoeken op internet. Weet iemand hoe het Belgische Bouwbesluit heet?

Roelof


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2006, 08:57:23
Duitsland heeft een landelijke Bouwwet, en Bau-anordnungen van de verschillende deelstaten. 'Brandschutz' is geen aparte regelgeving, zoals jij denkt, maar een hoofdstuk uit deze Anordnungen. (Dit is een beetje een herhaling van wat ik je al heb gemeld op het www.brandpreventieforum.nl) Elk Duits Bundesland dus haar eigen regelgeving wat dat betreft. Wanneer je op de sites van de afzonderlijke Bundesländer kijkt moet je de Bouwregelgeving zo kunnen vinden. Voor Nederlanders werkt dit heel lastig, omdat dit niet lijkt op het rijk-gemeente systeem wat we hier kennen, maar meer op het amerikaanse systeem met deelstaten.

Als voorbeeldje: de Staat Beijeren (Bayern in het duits) is te vinden op www.bayern.de (stukje logica). Vanuit het keuzemenu kom je in het gedeelte bouwen en wonen (bauen und wohnen), waarbij je doorverwezen wordt naar deze sites

http://www.stmi.bayern.de/bauen/baurecht/baurecht/
http://www.stmi.bayern.de/bauen/baurecht/vorschriften/

. Hier kun je alles vinden over het bouwen in Bayern.

Zo kun je van alle deelstaten de regels nazoeken... Voorwaarde is wel dat je goed Duits leest. (Maar ja, wat is het nut van het opvragen van buitenlandse wetgeving wanneer je haar toch niet kunt lezen?).

In het gevalletje Belgie mag ik hopen dat je Frans OK is, ik kan me voorstellen dat die is opgesplitst in een Vlaams en een Waals 'bouwbesluit'
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Roelof

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 2 november 2006, 09:05:29
Engeltje,

Hartelijk dank voor je reactie. Ben een stukje verder en heb zelfs een overzicht van alle Bauordnungen van Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland kunnen vinden. Duits is geen probleem voor mij (gelukkig), aangezien mijn schone familie vandaar komt en zo af en toe ook met die lui spreek (en ze begrijpen mij ook zelfs).

Ik inmiddels een belgische medeforumgenoot benaderd en die is bereid om wat uit te zoeken voor mij. Ook jij hartelijk dank voor de gemailde link. Aardig detail: in Nederland barsten we overigens van de verschillende regelingen op stadion/voetbaltribunegebied (zou je niet denken overigens nu je een bouwbesluit hebt).

met vriendelijke groet,

Roelof


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 2 november 2006, 09:24:46
(...)

Ik inmiddels een belgische medeforumgenoot benaderd en die is bereid om wat uit te zoeken voor mij. Ook jij hartelijk dank voor de gemailde link. Aardig detail: in Nederland barsten we overigens van de verschillende regelingen op stadion/voetbaltribunegebied (zou je niet denken overigens nu je een bouwbesluit hebt).

met vriendelijke groet,

Roelof

Vertel!!  :)


Michelle1983

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 2 november 2006, 09:33:30
Ik moet nog even kijken hoe ik 'm bij je kan krijgen maar ik heb de Engelse Act hier liggen in PDF (momenteel ff geen e-mail en te groot voor attachment). Engelse wetgeving kan ik je verder wel aan helpen, als je maar aangeeft welke je moet hebben. Zelf ken ik alleen een beetje van het Engelse straf(proces)recht en weinig op dit punt.


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #7 Gepost op: 2 november 2006, 13:38:43
Aardig detail: in Nederland barsten we overigens van de verschillende regelingen op stadion/voetbaltribunegebied (zou je niet denken overigens nu je een bouwbesluit hebt).

Het bouwbesluit gaat voornamelijk over gebouwen, een voetbaltribune is geen gebouw in de pure zin van het woord (heeft geen dak en/of is niet gedeeltelijk omsloten). De eisen uit het BB zijn voor een groot gedeelte dus niet toepasbaar... Verder gaat het BB uit van een standaard-situatie, ik weet zo niet 1-2-3 een standaard voor een tribune of een stadion. Je moet daar dus heel specifiek gaan kijken, waarschijnlijk op basis van gelijkwaardigheid, of je de veiligheid haalt die de bouwregelgeving beoogt.

Niet zo vreemd dus dat men extra beleid gaat opstellen. Vraag is alleen of je dit beleid toe kunt passen, het wordt ten slotte niet in de Woningwet genoemd. Iets is pas een wettelijke eis als het ook daadwerkelijk in een wet gevraagd wordt.

Dus: altijd even nakijken of normen en voorschriften ergens door worden aangestuurd, en of dat consequenties heeft voor de bouwer of de toetser.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"